Bouw graveermachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouw graveermachine

Bericht door hfjbuis »

Dan nog een vraagje, hoe zit het precies met de aansturing van X en slave X? De signalen Pul - en Dir - zitten op dezelfde kabel (PDF portaalfrees pagina 9 van 26 Sturing). Waarom is het dan nodig om in de instellingen A 4 Slave X in te stellen? De 1e en 2e driver zijn toch beide voor X? En beide hebben toch dezelfde aansturing/pulsen?
Ben geen edding kundige, maar ik denk dat je daarmee aangeeft welke as als slave as wordt gebruikt.

Ik heb alle posts gelezen, maar geen type stepper gezien (of ben weer woord blind). Welk type stepper heb je nu gemonteerd?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouw graveermachine

Bericht door hfjbuis »

Breaker schreef: 28 mei 2018 22:14 Hiervoor houd je de maximale stroom van één spoel aan
Mijn 8 draden Nema24 steppers mogen worden aangesloten:
unipolair, 4 draden + 2 aderparen naar de controller, 3 A, 3 Nm
bipolair parallel, 4 aderparen naar de controller, 4 A, 4 Nm
bipolair serieel, 4 draden naar de controller + 2 aderparen loss, 2 A, 4 Nm

Je kleuren komen overeen met mijn Nema24 stepper, maar dat is denk ik toeval!
@paul Welke stroomsterkte heb je ingesteld en welk type stepper gebruik je?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

Het voordeel is, als er ook op beide X-assen een homesensor zit, dat de brug automatisch haaks stelt bij iedere homing. Wanneer beide drivers aan dezelfde uitgang zitten kan ook maar één homesensor gebruikt worden en blijft links en rechts precies gelijk ten opzichte van elkaar, treedt er op een gegeven moment een afwijking op dan moet die er handmatig uitgehaald worden.

De EXTERR is al opgelost, maar mocht het in de toekomst anders ingesteld moeten worden, dit kan ook via het config scherm gedaan worden:
17046
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

hfjbuis schreef: 02 jun 2018 23:02

Ik heb alle posts gelezen, maar geen type stepper gezien (of ben weer woord blind). Welk type stepper heb je nu gemonteerd?
Leadshine DM556
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouw graveermachine

Bericht door hfjbuis »

paulmajoor schreef: 03 jun 2018 09:33
hfjbuis schreef: 02 jun 2018 23:02

Ik heb alle posts gelezen, maar geen type stepper gezien (of ben weer woord blind). Welk type stepper heb je nu gemonteerd?
Leadshine DM556
Dat is de driver!
Welk type stepper motor?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

Bij hardware-cnc besteld, is het dan de 1 / 1,9 of 3Nm versie?

https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/sta ... or-nema-23
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouw graveermachine

Bericht door hfjbuis »

Breaker schreef: 03 jun 2018 09:46 Bij hardware-cnc besteld, is het dan de 1 / 1,9 of 3Nm versie?

https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/sta ... or-nema-23
Nu weet ik het formaat van de flens (voorkant), maar nog steeds niet welk type. Dat heb ik nodig om te kunnen beoordelen hoeveel stroom dat ding mag hebben en hoe die aangesloten moet worden.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

Die vraag was al drie keer gesteld maar komt blijkbaar niet goed over. Dit was in aanvulling, omdat eerder aangegeven wordt dat de steppers daar besteld zijn, nu is het aan de TS om verder te specificeren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Nema 23 3 Nm
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Maar als ik het goed begrijp krijgen driver X en X1 exact dezelfde pulsen. Ik hoef dan toch niet bij de sturing in te geven dat er een X1 as is? Of is dat puur voor de weergave op het scherm? Er kan niets apart gestuurd worden, er is immers geen aparte draad naar X1.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw graveermachine

Bericht door Breaker »

Wanneer beide drivers op dezelfde uitgang aangesloten zijn hoeft er in de software niets extra geconfgureerd te worden, dit is alleen wanneer beide drivers elk apart op een uitgang zijn aangesloten.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

En wat is aan te bevelen? Zoals ik van de opensource heb overgenomen met gedeeld signaal of aparte draden trekken ? In de toekomst komt er een tandriem tussen de X as spindels.

Ik heb 1 driver open gemaakt. 2 FETs zijn op alle 3 de pennen nagenoeg kort gesloten. De andere 6 hebben vergelijkbare waardes, in de Kilo en Mega Ohms. Als ik op de massa en voeding pen meet dan meet ik zo'n 2.4 Ohm. Stroom wil je niet weten bij 48 Volt voeding... de dikke weerstand is nog heel. Conrad artikelnummer van de FET: 162747
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouw graveermachine

Bericht door hfjbuis »

paulmajoor schreef: 03 jun 2018 11:08 En wat is aan te bevelen? Zoals ik van de opensource heb overgenomen met gedeeld signaal of aparte draden trekken ? In de toekomst komt er een tandriem tussen de X as spindels.

Ik heb 1 driver open gemaakt. 2 FETs zijn op alle 3 de pennen nagenoeg kort gesloten. De andere 6 hebben vergelijkbare waardes, in de Kilo en Mega Ohms. Als ik op de massa en voeding pen meet dan meet ik zo'n 2.4 Ohm. Stroom wil je niet weten bij 48 Volt voeding... de dikke weerstand is nog heel.
De leverancier heeft een schema gemaakt met de kleuren en hoe aan te sluiten. Dat moet je volgen. Je kunt zelf, omdat je 8 draden hebt, kiezen tussen bipolair serieel of bipolair paralel.
Je hebt oranje/bruin en geel/blauw met elkaar verbonden, maar niet aangesloten aan de driver. Dan heb je een bipolaire seriële aansluiting gemaakt. Het feit dat de motoren draaien, betekend dat je de andere draden ook goed hebt aangesloten.
Een gedeeld signaal betekent dat de driver de dubbele stroom moet gaan leveren. Meestal is dat geen probleem, omdat de uitgangen kortsluit vast zijn en ook wel meerder optocouplers paralel kunnen aansturen. Je hebt echter de beschikking over aparte uitgangen. Die gebruiken, kan problemen voorkomen, zeker bij hogere stap frequenties. En omdat je nog steeds problemen hebt, kun je dat maar beter doen, kun je weer een oorzaak uitsluiten.

Volgens de leverancier is de maximale stroom 2.8 Ampere. Daar mag je zeker niet overheen gaan, gebruikelijk is om daar (ruim) onder te blijven anders worden de motoren warm. Zet de maximum stroom maar op 2 A om te beginnen. En laat dat zo totdat e.e.a. stabiel draait.

Je aansluiting lijkt in orde te zijn (m.u.v. sluiting). Sluiting kun je voorkomen door gebruik te maken van ader eindhulzen met geïsoleerd uiteinde. Bij Conrad kun je die krijgen in alle maten. Gezien de kosten van een paar cent per ader, het overwegen waard. Uiteraard moet dat, indien nodig, op alle ader uiteinden gebeuren van kabels met een kern die bestaat uit meerdere dunne draadjes. Ook de stuurkabels!

Ik heb op een eerde foto gezien dat de kabels voor de steppers over de drivers lopen. Beter is het om ze meteen van de driver weg te leiden (niet in de richting van de stuur kabels). Helpt ook weer om problemen te voorkomen.

@paulmajoor Nu heb je ook nog klachten over te weinig koppel. Mogelijk staat het wel ergens, maar welke stap resolutie gebruik je (full, half, 1/4 etc) ?

Voor wie het beter begrijpt, graag het antwoord op het volgende:
In de documentatie van de leverancier staat een afbeelding met het koppel als functie van de step frequentie. Volgens de afbeelden heb je bij half step een koppel van z'n 3.4 Nm. Dat is knap, want op half step haal je z'n 70% van het maximum koppel dat als 3 Nm is opgegeven. Ik zou dus 2.1 Nm verwachten!!!
Afbeelding
There are only 2 limits, the sky and your imagination
paulmajoor
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 jun 2011 20:10
Locatie: Laag Zuthem

Re: Bouw graveermachine

Bericht door paulmajoor »

Uiteraard moet dat, indien nodig, op alle ader uiteinden gebeuren van kabels met een kern die bestaat uit meerdere dunne draadjes. Ook de stuurkabels!
=>die heb ik nu liggen, ga ik erop zetten

Ik heb op een eerde foto gezien dat de kabels voor de steppers over de drivers lopen. Beter is het om ze meteen van de driver weg te leiden (niet in de richting van de stuur kabels). Helpt ook weer om problemen te voorkomen.

=>ik ga ze wat aan de kant leggen

@paulmajoor Nu heb je ook nog klachten over te weinig koppel. Mogelijk staat het wel ergens, maar welke stap resolutie gebruik je (full, half, 1/4 etc) ?
=>die klachten heb ik nog niet, meer het probleem dat de motoren trillen als ik ze sneller laat draaien. Waar kan ik de resolutie vinden bij CNC 4.03 van Damen?
Plaats reactie