hugo stoutjesdijk schreef:Als het echt heftig was, had die frees dat niet overleefd. Geeft die robot dan geen positieband error? Of doen ze niet aan dat soort zaken binnen robot besturings land?
Nee, ik krijg geen foutmeldingen, helaas.
hugo stoutjesdijk schreef:Keuze eensnijder: is mede gevolg van m'n voorstel om eerst de freestechnologie te testen op een stabiele opstelling. En de ervaring die ik heb met aluminium plaatmateriaal van ongeveer die dikte. (natuurlijk afhankelijk van de legering)
Jij zegt / denkt dat het resonatie is, dat kan ik geloven, heb ooit een freesspil / Z-as zo erg in resonatie gebracht dat de het hele bewerkingscentrum een sprongetje maakte.
Maar ik zou toch eerst willen uitproberen of de frees het wel doet, heb meerdere frezen geleverd gekregen in het verleden waarvan de fabrikant zei dat ik met hoge snelheid door het materiaal kon (dat is dan weer het voordeel van op een beurs machines demonstreren), gevolg, door de dunne ziel (omdat zo'n 3 snijder wel verspanings volume moet overhouden tussen het snijmateriaal) wordt die ziel zo dun dat die gaat torderen, en gillen als een gek.
Oke, klinkt als een goed idee :) Ik zal er eens eentje proberen op de kop te tikken
Zee&Zee schreef:Dit wordt echt een piñata raken op die manier, je zult hier met zoveel variablen ook niet HET antwoord gaan vinden.
Nou, ik heb hier (eindelijk)
een filmpje met waarover ik spreek. Het bewegen waar ik eerder over sprak zie je als ik de frees terug aanzet.
hugo stoutjesdijk schreef:Besef je wel, een autofabriek doet ze inderdaad van de hand, maar meestal niet voor nieuwe automodellen ( het is een robot he, die programmeer je dan echt wel opnieuw, sterker nog, dat is de hele reden dat ze robots gebruiken, er lopen vaak meerdere modellen door 1 lijn, dus tenzij het mechanische bereik echt te kort is gaan ze die niet bij elk model veranderen.
Ik spreek uit eerste hand ervaring. Sommige fabrikanten (Ford bijvoorbeeld) gebruiken robots tot ze echt tot op de draad versleten zijn, dus een jaar of 20. Die hebben fabrieken vol staan met tientallen verschillende robotmodellen van allerlei makelij en jaartallen. Sommige fabrikanten (BMW) zetten een lijn robots neer, werken daar een jaar of 8 a 10 mee (maken daar inderdaad 8 verschillende automodellen mee) en vernieuwen dan de *hele* fabriek. Dat is omdat het aantal verschillende robottypes willen beperken, geen nieuw en oud door mekaar, en omdat ze de nieuwste snufjes willen gebruiken. Nogmaals, dit is ervaring uit eerste hand, ik heb ik de business gewerkt.
Het gaat dus niet om gezeik of onderhoud, het gaat om het minimaliseren van spare parts. Ze moeten voor elk type een paar reserve op voorraad hebben, want bij één kapotte robot staat de hele lijn stil, met bijbehorend verlies van 300.000€ per uur.
Als je een oude 6 mm frees erin knalt gaat die eerder kapot dan je robot arm, dat weet ik wel. Dus ik zou een paar testjes wel aandurven om je grenzen op te zoeken.
Zal ik doen!
Insp schreef:Misschien een rare vraag,
maar post je programma van het verspanen eens?
Je geeft zelf aan dat je niet veel verstand van verspanen hebt.
Misschien probeer je de frees met "onmogelijke" parameters door het materiaal te rossen.
Helaas heb ik niet echt een coordinaten-programma. Ik heb wel 3000 regels robotcode, maar die zal ik je besparen :)
Banen zoals in het eerste filmpje frees ik met een frees van 50mm diameter, 8000 toeren, 10cm/s voeding. Opgenomen vermogen schommelt dan tussen de 2.5kW en 3.5kW, verdienstelijk dus. Frezen in het tweede filmpje, eerder in deze post, doe ik met een VHM driesnijder van 20mm, 100mm snijlengte. Hierbij maak ik eerst een gat van 30mm door steeds hetzelfde gaatje 5mm lager te maken (aanzetdiepte 5mm dus, volle groef) en dit gat vervolgens uit te breiden door het gaatje 2mm groter te maken. De aanzetdiepte is hier de volle diepte, in het filmpje is dan 40mm. Voeding is steeds 2cm/s. Dit gaat op zich best prima, afgezien van wat kleine hickups.
Dingen waar ik problemen mee had was het snijden in aluminium koker met een 8mm VHM driesnijder, 8000 rpm, voeding 1mm/s. Hierbij begon hij heftig te tikken. Dit heb ik opgelost door dezelfde baan met een veel hogere voeding te snijden (1cm/s) maar slechts 1mm aanzetdiepte. Het lijkt er mij dus op dat de aanzetdiepte verkleinen het probleem grotendeels oplost.