EMCO PC Mill55 4e as schakelen met Y as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

EMCO PC Mill55 4e as schakelen met Y as

Bericht door arjancnc »

Ik heb hier een EMCO PC Mill 55 staan die ik graag zou voorzien van een 4e as. Hij is voorzien van WinNC sturing met Siemens 840D dus dat zou ik graag zou houden. Nu is deze machine niet voorbereid op een 4e as en dat zou ik graag hebben zonder te retrofitten met mach3. Ik heb weinig elektronica kennis

Ik had het volgende idee:

Ik schaf een tweede stappenmotor aan (wellicht dezelfde als nu op de Y as zit.
Positioneer naar het centrum van de as met XY beweging
Geef een M0 uit
Schakel handmatig de Y as motor om naar de 4e as motor
Geef Y as commandos om de 4e as te roteren
Aan het eind van de bewerking schakel ik weer terug naar Yas

Voila, 4as werkend zonder de besturing aan te passen

Nu zit ik met de volgende vragen
Kan dit?
Wat voor schakelaar heb ik nodig om de signalen van de Y as naar de 4as te schakelen?
Heb ik dezelfde motor nodig?
Is er een handigere/snellere manier om een 4as aan te sturen?

Werkt dit?
https://www.banggood.com/12-Terminals-3 ... rehouse=CN
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO PC Mill55 4e as schakelen met Y as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan kun je beter (noodzakelijk dus) ook een stepper driver er bij zetten, en hoef je alleen het step en dir signaal om te schakelen.
Daar zou wel eens een klein probleempje kunnen ontstaan, die Y-as staat op een specifieke positie, en dat is niet per definitie op een hele afgeronde stap (microstepping) als je de motor onder spanning houd blijft ie waarschijnlijk wel staan.
Dat onder spanning staan is tevens de noodzaak om de motoren NIET los te koppelen, vinden de drivers van de motoren niet leuk.

Vervolgens ga je positioneren in Y ( de 4e as) je besturing denkt echter nog steeds dat dat Y is.
Dan zet je de boel weer terug naar de echte Y, en gaat door met je programma, maar die denkt echt dat die ergens anders staat. Dus je kunt alleen omschakelen als je de 4e as weer terug hebt gezet op de plek waar je begon, en dan hoef je het net zo goed niet te doen.

Maar heeft die winNC geen 4e as mogelijkheid ? is toch ook gewoon een pc besturing met als bedieningsschil een siemens menu.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: EMCO PC Mill55 4e as schakelen met Y as

Bericht door tantan »

je (3 fasen) stappenmotor moet je niet schakelen dan gaat je drive er aan.
vergeet je overbrengingsverhouding niet de emco heeft een tandriemoverbrenging en die kan je volgens mij niet in de standaard software configureren.

als je perse de besturing wil houden zou ik hem gewoon upgraden met standaard spullen of een vierde as erbij zetten die je handmatig bedient. alleen dan kan je niet simultaan frezen. eigenlijk wil je dit toch....
https://youtu.be/ZBiQCLeJK5I maar dan zonder de temperatuurmeting..
Plaats reactie