Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasnijder

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasnijder

Bericht door Tommels »

Hallo allen,

Tijdens werkzaamheden van onze hobby’s, o.a. autocross, liepen we er steeds tegen aan hoe handig een CNC snijapparaat wel niet zou zijn. Na wat research is mij gebleken dat het zelf bouwen van een CNC plasma machine goed te doen moet zijn. Ik zou jullie echter toch graag om wat tips en/of voorbeelden vragen. Althans, het wiel opnieuw uitvinden heet in ieder geval geen zin.

Ik zal beginnen met een aantal wensen/eisen:
- De machine is, zeker in eerste instantie, voor hobbymatig gebruik. Ik verwacht dan ook geen resultaat als bij een snijfabriek oid. Een beetje binnen tolerantie met ronde gaten zou wel fijn zijn.
- Het is mijn eerste cnc project en zal dus ook enigszins binnen budget moeten blijven. In ieder geval een stuk goedkoper dan een machine welke zo te koop is.
- In eerste instantie hoeft het geen massa productie machine te worden. Dus als er hierdoor bepaalde dure onderdelen weg gelaten kunnen worden om het budget te drukken, zou dat mooi zijn.
- Ik twijfel nog een beetje over de afmetingen, maar ook omdat het de eerste keer is, wordt het waarschijnlijk 1000x1000 mm snijoppervlakte.
- Ik ben niet van plan om direct een dure Hypertherm of Kjellberg machine aan te schaffen, deze kwaliteit verwacht ik dan ook niet. Dit kan altijd nog.
- Snijdikte zal tot max 10mm zijn. Dit zal ook afhankelijk zijn van de plasmasnijder.

Qua framewerk wil ik een stalen frame in elkaar lassen, met daar de geleidingen en aandrijvingen op bevestigd. Hier heb ik ook al wat onderzoek naar gedaan maar ben er nog niet uit wat het gaat worden.
- Een aantal gezette platen met daar lagertjes aan bevestigd welke over een profiel lopen
- Rechte lineair geleiding
- Ronde lineair geleiding
Mijn eerste idee was om twee grote stevige u-profielen (200x60x6, welke ik heb liggen) aan de zijkanten te zetten met de open zijde naar buiten. In deze open zijde komen dan de geleidingen en aandrijvingen. Zo zitten deze mooi afgeschermd van spetters etc.

Dit geldt ook voor de aandrijving:
- Tandriem/ketting
- Tandheugel met motor op de brug
- Spindel
En is het bijvoorbeeld nodig om de aandrijving aan 2 kanten te maken? Of is 1 kant voldoende.


Over al dit bovenstaande maak ik mij echter niet zo druk. Het elektronische gedeelde, evenals de software, hebben mijn kameraad en ik (nog) niet zo veel verstand van. Software programma’s zijn volgens mij goed te verkrijgen en te leren (Mach3?). Maar de hardware bij elkaar zoeken lijkt mij niet zo gemakkelijk. Ik ben wel al een aantal complete setjes tegen gekomen op ebay, maar ik weet niet of deze voldoen. Als jullie hier tips of misschien wel een how-to ofzo voor hebben zijn die welkom.

En als laatste natuurlijk nog de plasmasnijder zelf. Dit hoeft niet de allergoedkoopste chineese machine te zijn, maar wat is er bijvoorbeeld minimaal nodig voor een goede cnc machine?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Verdere vorderingen zal ik ook hier plaatsen.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door John Sellis »

[quote="Tommels"]Hallo allen,

Tijdens werkzaamheden van onze hobby’s, o.a. autocross, liepen we er steeds tegen aan hoe handig een CNC snijapparaat wel niet zou zijn. Na wat research is mij gebleken dat het zelf bouwen van een CNC plasma machine goed te doen moet zijn. Ik zou jullie echter toch graag om wat tips en/of voorbeelden vragen. Althans, het wiel opnieuw uitvinden heet in ieder geval geen zin.

Ik zal beginnen met een aantal wensen/eisen:
- De machine is, zeker in eerste instantie, voor hobbymatig gebruik. Ik verwacht dan ook geen resultaat als bij een snijfabriek oid. Een beetje binnen tolerantie met ronde gaten zou wel fijn zijn. vooral kleine gaten gaat hem niet gouw worden met een goedkope plasma en al helemaal niet boven de 4mm dik staal
- Het is mijn eerste cnc project en zal dus ook enigszins binnen budget moeten blijven. In ieder geval een stuk goedkoper dan een machine welke zo te koop is. als je handig bent en wat mensen kent in een machine fabriek moet het kunnen voor een klein bedrag (1000 a 1500euro)
- In eerste instantie hoeft het geen massa productie machine te worden. Dus als er hierdoor bepaalde dure onderdelen weg gelaten kunnen worden om het budget te drukken, zou dat mooi zijn.
- Ik twijfel nog een beetje over de afmetingen, maar ook omdat het de eerste keer is, wordt het waarschijnlijk 1000x1000 mm snijoppervlakte. kijk naar hoe groot de platen zijn die je koopt bouw dat formaat.
daar heb je het meest aan

- Ik ben niet van plan om direct een dure Hypertherm of Kjellberg machine aan te schaffen, deze kwaliteit verwacht ik dan ook niet. Dit kan altijd nog. je zult er toch 1 moeten kopen en koop dan een oudere hypertherm. maar geen CHINEES
- Snijdikte zal tot max 10mm zijn. Dit zal ook afhankelijk zijn van de plasmasnijder. als je de tijd heb kun je met een 30 amp hypertherm af

Qua framewerk wil ik een stalen frame in elkaar lassen, met daar de geleidingen en aandrijvingen op bevestigd. Hier heb ik ook al wat onderzoek naar gedaan maar ben er nog niet uit wat het gaat worden.
- Een aantal gezette platen met daar lagertjes aan bevestigd welke over een profiel lopen
Dit zou ik in jou geval doen. rest vergeten

- Rechte lineair geleiding
- Ronde lineair geleiding
Mijn eerste idee was om twee grote stevige u-profielen (200x60x6, welke ik heb liggen) aan de zijkanten te zetten met de open zijde naar buiten. In deze open zijde komen dan de geleidingen en aandrijvingen. Zo zitten deze mooi afgeschermd van spetters etc.

Dit geldt ook voor de aandrijving:
- Tandriem/ketting
- Tandheugel met motor op de brug tandheugel nemen is ook niet duur te vinden op internet
- Spindel
En is het bijvoorbeeld nodig om de aandrijving aan 2 kanten te maken? Of is 1 kant voldoende.


Over al dit bovenstaande maak ik mij echter niet zo druk. Het elektronische gedeelde, evenals de software, hebben mijn kameraad en ik (nog) niet zo veel verstand van. Software programma’s zijn volgens mij goed te verkrijgen en te leren (Mach3?). Maar de hardware bij elkaar zoeken lijkt mij niet zo gemakkelijk. Ik ben wel al een aantal complete setjes tegen gekomen op ebay, maar ik weet niet of deze voldoen. Als jullie hier tips of misschien wel een how-to ofzo voor hebben zijn die welkom.

youtube staat er vol mee. kijk naar scheetcam voor het maken van de g codes en zou voor mach 3 gaan als besturing. op ebay even een setje met 3 of 4 stappenmotors op de kop tikken ( 2 a 3 nm stuk) oja en even een platerider opzoeken zodat je geen thc nodig bent

En als laatste natuurlijk nog de plasmasnijder zelf. Dit hoeft niet de allergoedkoopste chineese machine te zijn, maar wat is er bijvoorbeeld minimaal nodig voor een goede cnc machine?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Verdere vorderingen zal ik ook hier plaatsen.
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door Tommels »

Allereerst bedankt voor je reactie John!
Op een aantal reacties heb ik nog wat vragen.
John Sellis schreef:
Tommels schreef:Hallo allen,

- De machine is, zeker in eerste instantie, voor hobbymatig gebruik. Ik verwacht dan ook geen resultaat als bij een snijfabriek oid. Een beetje binnen tolerantie met ronde gaten zou wel fijn zijn. vooral kleine gaten gaat hem niet gouw worden met een goedkope plasma en al helemaal niet boven de 4mm dik staal
Is het wel mogelijk om enkel een klein gaatje op wel de juiste positie te snijden, om deze later op te boren naar de juiste diameter? Zodat het gat wel op de juiste positie zit.

- Ik ben niet van plan om direct een dure Hypertherm of Kjellberg machine aan te schaffen, deze kwaliteit verwacht ik dan ook niet. Dit kan altijd nog. je zult er toch 1 moeten kopen en koop dan een oudere hypertherm. maar geen CHINEES
Hier zal ik nog even over moeten denken, maar ik zal mijn ogen open houden voor een mooie tweedehands.

Qua framewerk wil ik een stalen frame in elkaar lassen, met daar de geleidingen en aandrijvingen op bevestigd. Hier heb ik ook al wat onderzoek naar gedaan maar ben er nog niet uit wat het gaat worden.
- Een aantal gezette platen met daar lagertjes aan bevestigd welke over een profiel lopen
Dit zou ik in jou geval doen. rest vergeten
- Rechte lineair geleiding
- Ronde lineair geleiding
Ik zat zelf nog naar een ondersteunende ronde lineair geleiding te kijken. Lijkt mij constructief een stuk gemakkelijker en qua meerprijs lijkt het mij ook mee te vallen. Of is dit moeilijk af te stellen?

youtube staat er vol mee. kijk naar scheetcam voor het maken van de g codes en zou voor mach 3 gaan als besturing. op ebay even een setje met 3 of 4 stappenmotors op de kop tikken ( 2 a 3 nm stuk) oja en even een platerider opzoeken zodat je geen thc nodig bent
Je bedoeld zo een setje: https://www.ebay.com/itm/USA-free-Wanta ... 1348516358
Deze zijn vrij compleet?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door kawarider »

Laatste opmerking mbt dual shaft motoren. Als je die uitstekende as niet nodig hebt, niet doen bij plasma. Er kan alleen maar troep verzameld worden in je motor.
Platerider heb ik nog wel, onze plasma wordt omgebouwd naar hoogteregeling.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door John Sellis »

John Sellis schreef:
Tommels schreef:Hallo allen,

- De machine is, zeker in eerste instantie, voor hobbymatig gebruik. Ik verwacht dan ook geen resultaat als bij een snijfabriek oid. Een beetje binnen tolerantie met ronde gaten zou wel fijn zijn. vooral kleine gaten gaat hem niet gouw worden met een goedkope plasma en al helemaal niet boven de 4mm dik staal
Is het wel mogelijk om enkel een klein gaatje op wel de juiste positie te snijden, om deze later op te boren naar de juiste diameter? Zodat het gat wel op de juiste positie zit.
ja dat lukt wel maar het gaatje zal niet altijd rond worden met een goedkope plasma dus hou rekening met een toleratie van +/- 1mm


- Ik ben niet van plan om direct een dure Hypertherm of Kjellberg machine aan te schaffen, deze kwaliteit verwacht ik dan ook niet. Dit kan altijd nog. je zult er toch 1 moeten kopen en koop dan een oudere hypertherm. maar geen CHINEES
Hier zal ik nog even over moeten denken, maar ik zal mijn ogen open houden voor een mooie tweedehands.
zag nog een powermax 65 te koop staan. wellicht buiten budget (vraagt 3200 maar als je 2750 bied heb je hem vast)

Qua framewerk wil ik een stalen frame in elkaar lassen, met daar de geleidingen en aandrijvingen op bevestigd. Hier heb ik ook al wat onderzoek naar gedaan maar ben er nog niet uit wat het gaat worden.
- Een aantal gezette platen met daar lagertjes aan bevestigd welke over een profiel lopen
Dit zou ik in jou geval doen. rest vergeten
- Rechte lineair geleiding
- Ronde lineair geleiding
Ik zat zelf nog naar een ondersteunende ronde lineair geleiding te kijken. Lijkt mij constructief een stuk gemakkelijker en qua meerprijs lijkt het mij ook mee te vallen. Of is dit moeilijk af te stellen?
ja is beter maar idd ook duurder.


youtube staat er vol mee. kijk naar scheetcam voor het maken van de g codes en zou voor mach 3 gaan als besturing. op ebay even een setje met 3 of 4 stappenmotors op de kop tikken ( 2 a 3 nm stuk) oja en even een platerider opzoeken zodat je geen thc nodig bent
Je bedoeld zo een setje: https://www.ebay.com/itm/USA-free-Wanta ... 1348516358
Deze zijn vrij compleet?

Ja met dit setje krijg je hem wel aan de praat!! is het goedkoopst. Alleen houd er rekening mee dat je een oude pc nodig bent met lpt poort en als het kan met windows xp
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door Tommels »

kawarider schreef:Laatste opmerking mbt dual shaft motoren. Als je die uitstekende as niet nodig hebt, niet doen bij plasma. Er kan alleen maar troep verzameld worden in je motor.
Platerider heb ik nog wel, onze plasma wordt omgebouwd naar hoogteregeling.
Dat was mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Maar zo'n uitstekend asje is natuurlijk altijd af te dekken.

Zou je mij een pb kunnen sturen mbt de platerider?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door benkr »

Zelfde verhaal geldt voor die ondersteunde of niet ondersteunde geleidingen, vooral in de buurt van een vonkenregen zijn ze enorm gevoelig voor vervuiling, ga daarom eerder voor dat profiel waar lagertjes (looprollen) overheen lopen.

En voor wat betreft zo'n setje motoren, zoek iets wat vanuit Europa (UK of Dld) wordt verscheept, scheelt je enorm in de kosten, geen BTW, invoer en inklaringskosten, dat scheelt tot 30 a 40% op het totaal.

Ik heb totaal geen verstand van plasmasnijden, maar als het snel moet koop dan bij voorkeur Leadshine drivers, die zijn 2 a 3 keer sneller dan die Chinese copiedrivers.
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door Tommels »

Bedankt voor de tips.

Vanwege de vervuiling wilde ik ook twee grotere hoekprofielen met de open kanten naar buiten zetten aan de zijkant, met daarin de geleiding tegen de zijkant geschroefd zodat deze afgeschermd zit van het snijbed.

Ik kwam op aliexpress een set ondersteunde lineargeleiding tegen. Twee stuks van rond 16 1300 mm lang met 4 wagens voor 100 euro. Voor die prijs is het goed te doen, echter weet ik de kwaliteit natuurlijk niet.

Qua besturing heb ik nog geen ervaring, dus ik ga denk ik maar gewoon beginnen met zo'n standaard set aan de praat te krijgen. Deze uit Europa halen is wel een goede tip inderdaad!
BDekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 mar 2017 08:58
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door BDekker »

Ik heb zelf ook een plasma tafel gebouwd en kan je vragen daarover waarschijnlijk wel over beantwoorden. Ik heb zelf een 1x1 mtr tafel gemaakt. Hierbij heb ik een stalen strip plat liggen met karretjes met lagertjes onder, boven en aan de zijkant. Ook heb ik gebruik gemaakt van tandriemen, sinds deze spot goedkoop zijn en ik ook mijn machine met een beperkt budget gemaakt heb. Tot nu toe gaat het goed met de tandriemen. wel heb ik gemerkt dat je er door een beperkte maximale snelheid (3000mm/min) heb van de machine, omdat de machine anders een soort van uit de bocht vliegt bij scherpe hoeken door de rek in de riemen. Verder heb ik veel Chinese spullen gebruikt en selectief wat duurdere (betere) spullen lees drivers en de plasma bron(hypertherm PM45)

boris,
Tommels
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2017 14:56

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door Tommels »

BDekker schreef:Ik heb zelf ook een plasma tafel gebouwd en kan je vragen daarover waarschijnlijk wel over beantwoorden. Ik heb zelf een 1x1 mtr tafel gemaakt. Hierbij heb ik een stalen strip plat liggen met karretjes met lagertjes onder, boven en aan de zijkant. Ook heb ik gebruik gemaakt van tandriemen, sinds deze spot goedkoop zijn en ik ook mijn machine met een beperkt budget gemaakt heb. Tot nu toe gaat het goed met de tandriemen. wel heb ik gemerkt dat je er door een beperkte maximale snelheid (3000mm/min) heb van de machine, omdat de machine anders een soort van uit de bocht vliegt bij scherpe hoeken door de rek in de riemen. Verder heb ik veel Chinese spullen gebruikt en selectief wat duurdere (betere) spullen lees drivers en de plasma bron(hypertherm PM45)

boris,

Klinkt goed. Heb je hier ook een bouwverslag van gemaakt of niet? Kan ik dat eens rustig doornemen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door assink »

Hier het bouwverslag van zijn machine.
viewtopic.php?t=14120
pwjkohler
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2009 12:50

Re: Advies gevraagd: Eerste zelfbouw project - CNC Plasmasni

Bericht door pwjkohler »

Hoi Tommels,

Waar woon je ? je mag gerust langskomen, kan je wel wat tips geven als je wilt.
geleidingen en dergelijk kun je ook anders oplossen ;-) voor weinig geld

Maar waar je niet onderuit komt is om een goede plasmabron te gebruiken. Ik dacht ook dat ik het wel zou opredden met een goedkope plasma snijder, Zal je ff snel vertellen wat er gebeurt is bij mij:

plasma snijder gekocht 299,- euro
machine toorts 80,- euro
setje snijdelen 39,- euro
extra afschermings hoezen, aardpennen, massa kabels, afgeschermde kabels e.d. +/- 200,- euro.
dus totaal 618,- euro aan de plasma bron uitgegeven.
resultaat :

Afbeelding

Oplossing chinese plasmabron weg gegeven ( verkopen viel tegen ) en een Hypertherm gekocht.
dus gevalletje: been there done that

Dus neem het echt van mij aan, koop een goede plasmabron.
Als je goed zoekt weet ik zeker dat je onder de 1000 euro een hypertherm kan vinden.

Kijk ook maar ff in mijn topic : viewtopic.php?f=8&t=14587

suc6 met de bouw, het is wel leuk speelgoed
Plaats reactie