HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door bbg »

Hallo allemaal, ik ben bezig om een portaalfrees to ontwerpen. Het is gebasseerd op de open source portaalfrees maar dan naar eigen inzichten aangepast. Onder meer worden 1605 KOs met de "standaard" moeren gebruikt. Hier en daar loop ik tegen wat ontwerp zaken waar ik wel wat input kan gebruiken.

Ik gebruik de hoge smalle carriages (HGH-20CA) voor de geleiding over de brug (x of y-as afhankelijk wie je vraagt) om voldoende ruimte te hebben voor de 1605 KO. Voor de z-as wil ik HGW-20CC carriages gebruiken en die van "onder af" monteren (zie afbeelding hieronder). De HGW-20CC heeft M6 schroefdraad maar ik begrijp dat je ze met M5 van onder af kan monteren. Heeft iemand hier daar al goede/slechte ervaringen mee?

16224

16223
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door Sven »

Als ik het goed zie dan kan je de set die het eerst gemonteerd wordt niet meer stellen als de tweede set geplaatst is.

Ik weet niet hoe dat met de open source gaat maar ik verwacht dat je die mogelijkheid gaat missen.
Ik heb mijn frees getekend met het idee dat je gauw te weinig ruimte hebt en toch was het hier een daar te krap om prettig af te stellen...
Laatst gewijzigd door Sven op 25 feb 2018 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door audiomanics »

Sven schreef: 14 jan 2018 22:16Ik weet niet hoe dat met de open source gaat .....
Bij het OSPF ontwerp is er een truuk uitgehaald zodat de blokken aan beide zijden vast te draaien zijn. Wel eerst de Z en dan de Y.
Met twee maal HGW20 is dat niet te doen.
Of je stapt over naar HGH15 voor de Z of je zet er nog een plaat tussen waarmee je de Z blokken vast kan zetten. (wel even nog een paar dingen aanpassen dan...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door bbg »

audiomanics schreef: 15 jan 2018 00:07
Sven schreef: 14 jan 2018 22:16Ik weet niet hoe dat met de open source gaat .....
Bij het OSPF ontwerp is er een truuk uitgehaald zodat de blokken aan beide zijden vast te draaien zijn. Wel eerst de Z en dan de Y.
Met twee maal HGW20 is dat niet te doen.
Of je stapt over naar HGH15 voor de Z of je zet er nog een plaat tussen waarmee je de Z blokken vast kan zetten. (wel even nog een paar dingen aanpassen dan...
Kees
@Kees: Welke truuk bedoel je? Wat beschreven is in https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... H15#p76282? De blokken kunnen dan wel aan beide zijde worden vastgezet. Misschien dat ik iets mis, maar ik begrijp niet hoe de blokken later nog gesteld kunnen worden?

Eventueel zou ik voor de brug een 40x160 kunnen gebruiken. Dan komt er weer wat meer ruimte voor de KO en kan ik HGW20 gebruiken voor de Y en HGH15 voor de z-as.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door bbg »

Sven schreef: 14 jan 2018 22:16 Als ik het goed zie dan kan je de set die het eerst gemonteerd wordt niet meer stellen als de tweede set geplaatst is.

Ik weet niet hoe dat met de open source gaat maar ik verwacht dat je die mogelijkheid gaat missen.
Ik heb mijn frees getekend met het idee dat je gauw te weinig ruimte hebt en toch was hert hier een daar te krap om prettig af te stellen...
Ja, dat is correct. Eerst zullen de Y wagentjes geplaatst en gesteld moeten worden. Daarna kunnen de Z wagentjes erop en gesteld worden (via gaten door de z-plaat). Maar als de z wagentjes er op zitten kan je niet meer bij de Y wagentjes.

Hmmm, ik ga er nog eens over nadenken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door audiomanics »

bbg schreef: 15 jan 2018 22:21Misschien dat ik iets mis, maar ik begrijp niet hoe de blokken later nog gesteld kunnen worden?
Later niet. Eerst worden de rails op de Z-plaat door de wagentjes heen gehaald en worden de rails en wagentjes vastgezet en controle op soepel lopen.. De ruimte voor alle bouten is minder dan 0,1mm dus er valt niet zoveel uit te lijnen. Het past gewoon (of niet...)
Dan de Z-plaat met rails er uit schuiven (denk aan de stripjes) en vervolgens de Y-plaat op de wagentjes -los- vastzetten. 1e Y-rail uitlijnen en vastzetten, vervolgens de Y-plaat heen en weer bewegen om de andere rail uit te lijnen en de wagentjes vastzetten..
Kort door de bocht: de wagentjes zijn zelf niet te stellen, de rails daar en tegen wel.. In de systeem-8 groeven zit nog wel wat ruimte om de rails te verschuiven..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door Firehunter »

Let er wel op dat er verschillende soorten wagentjes zijn, tenminste dit kwam ik tegen bij grootte 15. Niet alle types zijn geschikt om vanaf de onderkant vastgeschroefd te worden. Er is dan geen ruimte voor de kop van de schroeven. Zie de afbeelding hier onder, bij de linker kan het niet en bij de rechter wel. Weet niet of er bij grootte 20 ook meerdere versies zijn.

16495
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door serum »

Die wagens hebben M6 en er kan dus gewoon een M5 schroef door vanaf de andere kant (de HGH wagens gebruiken in 20mm een M5 schroef. Ik gebruik het zelf ook zo bij mijn machine en ben net vandaag bezig geweest de x/y/z af te stellen. Ging boven verwachting eenvoudig/goed en alles strak binnen de 0,01mm kunnen krijgen.

Inderdaad, zoals Kees zegt. je kan de rails prima verstellen. De rails hebben speling rond de schroef en als je er met die ,5mm niet kan komen over de lengte, zit er iets niet helemaal lekker :)

PS, ga niet uit van de rechtheid van je profielen of je rails, want dan kom je bedrogen uit. Ik heb (oa) een 1500x60x15 geslepen rei gekocht voor het uitlijnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door benkr »

Ik heb een keertje in mijn rails inserts gezet om die vanaf de andere kant te kunnen monteren, werkte perfect, de inserts trokken zichzelf vast doordat ze niet helemaal door het gat konden, maar wel genoeg om ze er helemaal in te trekken. Het ging toen wel om M2 inserts in ik geloof 3 mm gaten, maar het principe is hetzelfde.
Ik heb laatst nog de M6 schroefdraad uit zo'n wagen geboord (met een 6 mm freesje, want boren lukte niet omdat het veel te hard was) om ook die vanaf de andere kant te kunnen vastzetten, ik moest inderdaad wel de kop van het schroefje wat afdraaien.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: HGW 20CC carriages van onderen monteren - ervaringen?

Bericht door ruudderooy »

HGW20CBZ0C breede type van onder te monteren gat rond 6mm
HGW20CAZ0C breede type van boven te monteren M6
HGW20CCZ0C breede type van boven en onder monteren M6
HGH20CAZ0C small type alleen van boven te monteren M5

Gr Ruud
Plaats reactie