Bouwverslag CNC portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Ik frees liever op lage toerentallen als amateurprutser qua frezen als het gaat om metalen.
Ik denk niet dat Job er metaal op gaat frezen. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Hallo,

Hierbij een kleine update.
De laatste tijd een beetje weinig tijd gehad maaaaaarrrr..... Af en toe toch nog een beetje bezig geweest met het aansluiten van de elektronica.
Ik heb gekozen voor een 24V voeding van 6.5A. Hiermee voed ik de stepperdrivers op 24V, daarnaast heb ik een voltage regulator er tussen zitten die de spanning omlaag schroeft naar 12V. De 12V spanning wordt gebruikt voor de fans en de USB driver naar 5V. Ook wordt de 12V spanning straks gebruikt om het 3/2 ventiel voor de perslucht aan te sturen. De USB driver gebruik ik om de Rasp & de Arduino te voeden. Heb 3 druk knoppen toegevoegd voor het manueel bedienen van de machine en een noodstop in het geval van nood. De knoppen heb ik aangesloten met een Pull-up resustor van 1K om storing te voorkomen. Hiervoor heb ik een klein printje gemaakt met de weerstanden en wat klemmen om alles aan te sluiten, hierop zitten ook de limit switchen.

Al met al heb ik de ruimte net iets te klein gemaakt waardoor de voeding niet in deze ruimte past. En helaas had ik niet veel variatie in kleuren van de kabels. Maar meten is weten en het belangrijkste is, het werkt!
Afbeelding

Afbeelding

Daarna het bed erop geschroefd en een polystyreen plaat erbovenop voor het opplakken van de producten. Ik plak altijd de producten met dubbelzijdige tape op het bed om te frezen (Werkt echt goed!!).
Afbeelding
Afbeelding

Aan de voorkant bij het gat in het midden daar komt nog een UTP en USB connector van de Rasp. Hiervoor maak ik nog een mooi plaatje met de connectoren op gemonteerd.

Verder ga ik nog een kleine aanpassing doen aan de Z-as. Voorheen dacht ik dat geleiding stangen van 8mm sterk genoeg zouden zijn maar dit is helaas niet het geval. De speling onder aan de Z-as wordt grotendeels veroorzaakt door het doorbuigen van deze stangen. Daarom Ga ik deze vervangen door een af van 16mm (net als de x-as). Ook heb ik nog een keuze gemaakt voor een spindel van 1.5KW via Harm (hrscharft) Bedankt!!

Wat ik ook nog wil doen is een klein kastje maken met 6 knopjes om de machine te laten bewegen. Waarschijnlijk met een Teensy 2.0 driver of iets dergelijks. Dit moet ik nog even nader bekijken. Eerst maar eens zorgen dat de machine prima functioneert.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groetjes,
Job
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hrscharft »

Als je heel lief kijkt kun je mijn huidige Z-as misschien ook wel bij die spindel krijgen.
Denk dat dat dan het taaiste onderdeel van je hele machine word ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door FSSF »

Grappig ding geworden, ben alleen bang dat met die 1,5kw spindel je weer overnieuw kan beginnen met de boel verstevigen :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik denk dat we dat allemaal al gezegd hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hrscharft »

Kijk het leuke is dat het een houten machientje is en dus kwa bouwmateriaal ook niet het duurste van de wereld.
Wat ik zou doen als ik jou was is twee doosconstructies maken aan weerszijden van je bed(waar je nu dus je rails hebt liggen) van een 10cm breed en ongeveer 20-25 cm hoog.
Vervolgens je rails daar boven op leggen en de staanders van je brug inkorten tot net bijna niks.
Als je dat doet heb je het geheel al flink wat stabieler gekregen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Toxiq »

Ik vind hem leuk...maar ik heb dan ook een zwak voor hout :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Kjelt »

De Elektronica montage ziet er goed uit vind ik, je hebt adereindhulzen en kabelschoenen gebruikt.
Wel denk ik te zien dat je standaard montagesnoer in je kabelrups hebt zitten.
Daar zou eigenlijk speciale flexibele snoer voor gebruikt dienen te worden.
Nu kun je na verloop van tijd kabelbreuken krijgen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door FSSF »

Kjelt schreef: 20 mar 2018 21:28
Daar zou eigenlijk speciale flexibele snoer voor gebruikt dienen te worden.
Iets met een vlag en een strontschuit... Voordat soepeldraad een kabelbreuk heeft is dat machientje al tien keer versleten.
dannycnc
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 apr 2018 22:31

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door dannycnc »

Ben zelf nieuw hier , maar heb dit topic toch ook maar ff gevolgd en vind het top dat de machine het zo goed doet ! ( wat is goed....)
Niet te vergelijken natuurlijk met een alu/metalen versie maar toch toppie dat het werkt !
Ikzelf ga m'n zoon helpen om zijn cnc - machine te maken ( en sponsoren) , we zouden meteen gaan voor een model +- zoals op het forum hier ( Tath) maar met een toch wel lager budget.....afwachten dus.
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door tenij000 »

daar valt best wat aan te doen kijk eens naar dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=V_RsIIGw0xk ( anti drawer racking )

je brug of z axis best wel heel hoog gaat krom buigen als matriaal te hard is voor de spindel
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Ik ben de laatste tijd een beetje bezig geweest met het verstevigen van de Z-as. Deze is nu een stuk stijver geworden en loopt erg soepel. De onstabiliteit van de spindel komt nu nog door de geleiding in de x-as (erg minimaal hoor). Mijn leermoment voor de volgende keer is dus dat ik hier een vaste rail / as voor moet gebruiken (zelfde als de y as bijvoorbeeld).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

USB en UTP Connector van de rasp toegevoegd.
Afbeelding

Verder de snelheden een beetje omhoog geschroefd zodat we eens mooi kunnen gaan frezen! Hier een filmpje van het resultaat, kan niet wachten op de nieuwe spindel! Bol oppervlak aftasten met een vlak freesje (had even geen zin om een bol freesje in te spannen haha).

https://youtu.be/VPh-ns7I8t8
Ben wederom tevreden met het resultaat! :D

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door hfjbuis »

Jobbomodels schreef: 19 feb 2018 11:14 Dremel 4000. Eerlijk gezegd valt de vermogen een beetje tegen. Als de machine een beetje gaat verspanen hoor je dat het toerental terug valt. En wat een pokken herrie maakt dat ding... lang leven otoplastieken!
Ik heb een Dremel 3000, die doet dit ook. Maar er zijn ook modellen van dremel die het toerental "constant' houden.
Ik ben zelf van de TB6550 driver overgestapt op de TB6600 drivers. Die worden bij dezelfde belasting minder warm.
Ik zie dat de stuursignalen van de arduino samen gaan met de kabels van de stepper en voeding. Om storingen te voorkomen, kun je de stuursignalen (Step, Dir Enable) beter zo ver mogelijk houden van power signalen (Voeding en A+A-B+B- stepper).
Zie er top uit en werkt ook nog, dat vind ik niet verkeerd! Blijkbaar heeft de carnaval je goed gedaan.
Veel plezier er mee, Huub
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag CNC portaal frees

Bericht door Jobbomodels »

Hallo,

Laatste tijd weinig nieuws, machine is gewoon in gebruik voor diverse hobby projectjes. Ben laast bezig geweest met het maken vaan auto coolant. Via de arduino schakel ik een relais waarmee ik een ventiel aanstuur. Echter als ik het relais aanstuur dan springt de GRBL op hard-limit... Dit gebeurt ook af en toe als ik de dremel in of uit schakel... Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Wat heb ik al geprobeerd:
- Extra pull-up resistors.
- Condensatoren over de schakelaars om een spanningsval tegen te gaan.
- Schakel signalen van de hard-limits doorgemeten met de oscilloscoop kijken of er gekke dingen gebeuren,,, Nee niks geks...
- 5V spanning gemeten of deze zelfde waarde blijft,,, Blijft stabiel

Waar kan het aanliggen:
- Signaal kabels Shielden? (Liever niet want heb nu alles netjes weggewerkt)

Iemand ideeën?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Job
Plaats reactie