Ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Ik had inderdaad even moeten melden dat de tekening nog niet af was/is :roll:

@ sven, ik heb jouw topic al gezien, knappe machine. kopiëren wordt alleen iets lastiger voor mij omdat ik niet de Hiwin geleiding heb.

@ Benkr, bedankt voor je ideeën. Het moet zeker hier en daar nog stijver worden om er mee te kunnen werken, maar ik blijf gewoon lekker doortekenen en op een gegeven moment moet het toch goed komen... :roll:

Ik heb weer wat dingen aangepast, en hoor graag van jullie of dit nog iets gaat worden of dat ik beter iets anders moet gaan tekenen. Het punt bij Y en X waar ze samen komen moet ik nog even over nadenken. nu zijn het 2 platen van 15mm en 13mm, maar ik zie al dat dit niet stijf genoeg gaat worden. Maar weet even niet hoe ik het anders kan doen.

16518
16519
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Waarom is die plaat 13 mm dik? dat is geen in de handel verkrijgbare dikte, ga naar 12 of 15 mm, dat zijn handelsmaten.
Zorg er voor dat de lagerblokken van vooral de Z-as verder uit elkaar komen te liggen, zowel in de breedte als in de lengte, deze lagerblokken zijn toch al niet al te stijf, dat vererger je door ze zo dicht bij elkaar te plaatsen.
Als je niet weet hoe je dat op moet lossen neem dan twee platen die je nadat je daar de lagerblokken op hebt geschroefd tegen elkaar schroeft.
Probeer ook de hoogte van je Y-as groter te maken, gebruik hier breder profiel voor of plaats 2 wat smallere boven elkaar en koppel ze met elkaar, ook dat zorgt voor meer stabiliteit.
Probeer ook de zijkanten van je machine wat hoger te maken, plaats daarbovenop je lagerblokken, het maakt helemaal niets uit of die on de of boven aan het portaal vast zitten maar het brengt meer stabiliteit en zorgt er ook voor dat je lagerblokken ietsje minder freesmateriaal gaan opvangen later want daar kunnen ze echt niet goed tegen. Laat ook de zijplaten van je portaal doorlopen tot voorbij de lagerblokken om dezelfde reden.
Ja, die extra profielen maken de zaak al best wat stijver, maar maak dat af door onder of bovenop die profielen nog een plaat te leggen, 1 of 2 mm plaat brengt je al een hele boel stijfheid maar het mag ook hout of zoiets zijn, een freesbed moet je toch hebben.
Je hebt nu de voor en achterkant hoger gemaakt dan het bed, als je die juist lager maakt, of op dezelfde hoogte als het bed dan kun je langere stukken materiaal wat je wilt frezen eventueel laten doorsteken, altijd makkelijk.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Oscar f1 »

Lekker bezig hoor, je begint gewoon en dan wordt het steeds een beetje beter,
je kunt ook goed met kritiek omgaan (is het ook eens gezegd)

Nog wat suggesties:
Die 13 mm platen helemaal aan de buitenkant plaatsen en naar beneden door laten lopen.
15 mm plaat helemaal weglaten en de ondersteudende rails en de spindel naar de zijkant verplaatsen ( weg van de spanen en de troep).
Voor en achter profiel plat leggen zoals benkr an zei.
Succes!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik zou de 15mm plaat niet weglaten, wel zou ik die breder maken zodat de opstaande plaat (die nu 13mm is) langs de lagerblokken loopt, helemaal tot voor bij de lagerblokken, en mogelijk zelfs tot langs het opstaande profiel waarop de geleiders zijn gemonteerd, dan blijven de spanen en troep weg van de lagerblokken en worden de lagerblokken ook optimaal belast, en niet zoals wanneer je ze op hun zijkant monteert want dan worden ze maar gedeeltelijk belast en dat dan ook nog op hun zwakste plek want daar veert dat lagerblok enigszins.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door Sven »

BenB schreef: 03 mar 2018 22:18 kopiëren wordt alleen iets lastiger voor mij omdat ik niet de Hiwin geleiding heb.
Huh? Waarom? Het enige dat anders wordt is waar je gaten moet boren om de rails aan vast te schroeven. Of mis ik iets?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Sven schreef: 04 mar 2018 16:13
BenB schreef: 03 mar 2018 22:18 kopiëren wordt alleen iets lastiger voor mij omdat ik niet de Hiwin geleiding heb.
Huh? Waarom? Het enige dat anders wordt is waar je gaten moet boren om de rails aan vast te schroeven. Of mis ik iets?
Nee hoor, of ik heb het verkeerd. Maar dacht omdat de basis anders is en de hiwin lager is.
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

benkr schreef: 04 mar 2018 10:57 Ik zou de 15mm plaat niet weglaten, wel zou ik die breder maken zodat de opstaande plaat (die nu 13mm is) langs de lagerblokken loopt, helemaal tot voor bij de lagerblokken, en mogelijk zelfs tot langs het opstaande profiel waarop de geleiders zijn gemonteerd, dan blijven de spanen en troep weg van de lagerblokken en worden de lagerblokken ook optimaal belast, en niet zoals wanneer je ze op hun zijkant monteert want dan worden ze maar gedeeltelijk belast en dat dan ook nog op hun zwakste plek want daar veert dat lagerblok enigszins.

Het ontwerp is weer anders geworden :lol: :mrgreen:

Heb de bovenstaande bericht allemaal in 1 tekening gegooid. (ben er nu mee bezig) en hoop dat dit beter gaat werken.
Ben blij met de feedback van hier, las hier en daar al dat er soms wat bot/kort door de bocht gereageerd kan worden maar dat de intentie erachter goed is.
Hopelijk is versie 3 een blijvertje, en anders begin ik gewoon opnieuw. Sketchup wordt steeds makkelijker om mee te werken :lol:
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Zo versie 3.

paar kleine dingen die niet kloppen/nog gedaan moeten worden.

Spindel moer zit op de verkeerde plek. krijg ik even niet voor elkaar in sketchup
X as aandrijving.... Deze tussen de rails bouwen of toch bovenop de 800x1600??
Z as plaat nog tekenen.

hoor graag wat jullie er van vinden. thnx alvast

16532
16533
16534
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, het begint steeds meer op een echte portaalfrees te lijken, alleen is die constructie echt overdreven voor die geleidingen denk ik.
Bovendien is hier al eerder aangehaald dat het stabieler is wanneer je de lagerblokken voor de Z-as op de Y-as plaat monteert, en dan de geleidingen op de Z-as wagen plaatst.
Ikzelf zou ook het portaal (voor een deel) tussen de opstaande zijkanten laten zakken, scheelt je weer minder vervuiling buiten je portaal en het wordt er ook compacter van.
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

benkr schreef: 04 mar 2018 22:39 Ja, het begint steeds meer op een echte portaalfrees te lijken, alleen is die constructie echt overdreven voor die geleidingen denk ik.
Bovendien is hier al eerder aangehaald dat het stabieler is wanneer je de lagerblokken voor de Z-as op de Y-as plaat monteert, en dan de geleidingen op de Z-as wagen plaatst.
Ikzelf zou ook het portaal (voor een deel) tussen de opstaande zijkanten laten zakken, scheelt je weer minder vervuiling buiten je portaal en het wordt er ook compacter van.
Iets met ezel en 2x stoten 😓. Shame shame shame

Ga ik morgen gelijk aanpassen, voor mijn gevoel is het nogsteeds vreemd maar ik geloof jullie gelijk dat dit beter werkt.

De verticale stukjes 80x80 zijn nu 200mm lang, deze ga ik inkorten zodra de z as incl spindel mount getekend is. Dan kan ik ong zien hoever alles naar beneden kan. Voorlopig gaat er een 40mm multiplex in voor het bed. Schok een beetje van een plaat met sleuven 😳 kwa prijs.

Ben allang blij dat ik met dit ontwerp verder kan 😁
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Avond dames en heren.

Hier de versie met de wijzigingen, aantal zaken moet ik nog wel even nalopen. Maar voor nu wacht ik even jullie reactie af en ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Frees bereik zit nu op 400x750, dit zal waarschijnlijk nog iets veranderen als de juiste router gemonteerd wordt.


16540
16541
16542
16543
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, je bent nu echt op de goede weg, ga zo door.
Ga eens tekenen waar en hoe je de motoren wilt plaatsen, dat geeft ook nog leuke leermomenten.
Maar vooral zo doorgaan.
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

benkr schreef: 06 mar 2018 22:43 Ja, je bent nu echt op de goede weg, ga zo door.
Ga eens tekenen waar en hoe je de motoren wilt plaatsen, dat geeft ook nog leuke leermomenten.
Maar vooral zo doorgaan.
Dankje benkr,

Tekenen van de motoren is inderdaad de volgende fase.
Nu was ik al aan het kijken voor een leuk setje bij onze Chinese vrienden, maar zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer. (En heb ik er ook weinig verstand van hoor)

http://s.aliexpress.com/beEzABn6

Nu zag ik dit setje voorbij komen, is dit wat?
BenB
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:34

Re: Ontwerp portaalfrees

Bericht door BenB »

Vergeten te melden, had hier en daar al gelezen dat het beter is om een 48v voeding te hebben. Nu is dat bij deze set waarschijnlijk niet mogelijk en zal ik die er los bij moeten bestellen.

Verkoper verstuurd vanuit Duitsland maar heeft daar alleen complete sets liggen heeft hij mij vertelt.
Plaats reactie