15mm Hiwin rails op 80x160 profiel bevestigen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Martijn.
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:54

15mm Hiwin rails op 80x160 profiel bevestigen

Bericht door Martijn. »

Beste allen,

Zijn er forumleden die een 15mm Hiwin rail gebruiken in combinatie met een 80x160 profiel?
Deze combinatie zou ik namelijk graag willen gaan gebruiken. Beide kanten van de rails worden dan echter maar voor iets meer dan 1 mm ondersteund; ik ben benieuwd wat ervaringen van anderen daarmee zijn. (Zie onderstaande afbeeldingen.)
Het gaat om dit profiel: https://www.dold-mechatronik.de/navi.ph ... 9&lang=eng


Afbeelding

Closeup:
Afbeelding

Een optie zou zijn om een strip tussen het profiel en de rails te bevestigen, maar ik vermoed dat zo’n strip minder vlak is dan het aluminium profiel.

Het gebruiken van 20mm rails zou natuurlijk ook een oplossing zijn, maar levert helaas een ander probleem op:
- Loopwagentjes steken uit aan de zijkant van de machine.
- Voor de y-as wil ik hetzelfde aluminium profiel en dezelfde rails gebruiken. Ik kan dan niet meer mijn gewenste y bereik van 600 mm halen, aangezien de loopwagens voor 20mm rails langer zijn (de basis van de machine mag in totaal niet breder zijn dan 900 mm ivm ruimte)

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover; wellicht kan de combinatie 15mm rails en 80x160 profielen zoals op de afbeeldingen te zien is zonder probleem toegepast worden ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 15mm Hiwin rails op 80x160 profiel bevestigen

Bericht door Ballegooijen »

Je zou de rail ook in de midden kunnen plaatsten maar dan moet je boren en tappen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 15mm Hiwin rails op 80x160 profiel bevestigen

Bericht door serum »

Ik vind het persoonlijk te krap met 15mm, zeker als je ook nog iets wilt kunnen schuiven met de rails voor het afstellen. Ik gebruik daarom 20mm rails icm dergelijke profielen.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: 15mm Hiwin rails op 80x160 profiel bevestigen

Bericht door Floppy »

ITEM heeft lineaire rails die precies in het profiel passen. Het is wel duur, ik heb ze voor mijn Y-as gebruikt.
http://product.item24.nl/nl/producten/p ... 44332.html
16531
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: 15mm Hiwin rails op 80x160 profiel bevestigen

Bericht door ewoud »

alle opensource onwerpen werken zo.

16524

grt. ewoud

edit: ik werk met 20mm rail.
humm, meten is....
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 15mm Hiwin rails op 80x160 profiel bevestigen

Bericht door benkr »

Ik zou het wel aandurven om dit zo te monteren maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je hele maatvoering ook garandeert dat die rails ook echt in het midden komt te liggen en niet een halve mm of meer verschoven moet worden om het soepel te laten lopen want dan heb je echt een probleem.
Voor de zekerheid kun je er ook een brede strip tussen leggen, die vlakheid is denk ik beter dan de vlakheid van de extrusieprofielen, ik heb echt heel goed vlakke gezien, maar ik heb er ook gezien die enkele tienden gegolfd waren aan het oppervlak. Dit schijnt te liggen aan de slijtage van de matrijs is mij verteld, die slijtage gaat niet hard, maar is er wel degelijk.
Plaats reactie