Zelfbouw CNC machine CNC2017

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door ade »

Goede middag,

Hier wat antwoorden op de vragen/commentaren :oops:

kawarider:
Toevallig eergisteren de UCCNC software aangekocht om eens te gaan testen (eigenlijk was de rede omdat deze een Laser plug-in heeft, en ik nog zo'n 2.5watt ding heb liggen)
Onder de UC300 is idd het PC bordje bevestigd (GA-525D TUD van Gigabyte, welke windows XP draait)

DaBit:
De platen aan de zijkanten van de brug zijn 25mm dik welke toch best stevig zijn :oops:, het blijft een afweging tussen sterkte, gewicht en niet te vergeten de prijs van het geheel.

Hugo:
Zeker wel geluid geven! Ik kan er ook alleen maar van leren, maar ben wel benieuwd wat je bedoeld met "klassieke verwisseling van geleider en schoen"
De rail is het niet beweegbare gedeelte van de Zas, de wagentjes zitten op de beweegbare kan op de spindel plaat.

Swets:
De plug-in die ik voor mach3 gebruik is de VFD-Driver-by-royaumedeole.fr, deze geeft de stroom in een user dro aan op een tiende ampère.
Als je dezelfde plug-in gebruikt kan het zijn dat de user DRO die je gebruikt niet goed is in gesteld, uit mijn hoofd moet deze op double staan maar kan het wel voor je nakijken als je wil.
ik heb hier een foto van de stroom op 10k rpm:
16588

MVrgr,
Alexander
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door DaBit »

ade schreef: 12 mar 2018 13:26 DaBit:
De platen aan de zijkanten van de brug zijn 25mm dik welke toch best stevig zijn :oops:, het blijft een afweging tussen sterkte, gewicht en niet te vergeten de prijs van het geheel.
Stevig wel, maar de stijfheid van dat soort platen valt toch vaak nog best tegen omdat ze 'maar' 25mm dik zijn. Een holle balk met grotere doorsnede is stijver en lichter. Of je er last van hebt hangt af van wat je met de machine gaat frezen.
Hugo:
Zeker wel geluid geven! Ik kan er ook alleen maar van leren, maar ben wel benieuwd wat je bedoeld met "klassieke verwisseling van geleider en schoen"
De rail is het niet beweegbare gedeelte van de Zas, de wagentjes zitten op de beweegbare kan op de spindel plaat.
Als je de rails op het wel-bewegende deel van de Z-as gezet had dan had je met de frees omhoog meer ruimte tussen werkstuk en bewegende delen gehad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 12 mar 2018 15:29 Als je de rails op het wel-bewegende deel van de Z-as gezet had dan had je met de frees omhoog meer ruimte tussen werkstuk en bewegende delen gehad.
En gelijk stijfheid winst van die Z-as plaat door er rails op te schroeven. (misschien niet nodig, maar alle beetjes helpen)
Tevens is het 'gelagerde' punt (je schoen dus) altijd op het laagst mogelijke punt, naarmate je hoger zit, komt de frees dichter bij dat punt, dus stabieler. Nu zul je wel meestal onderin frezen, maar dat zijn de effecten.
Dan krijg je eigenlijk een soort kruisstuk met horizontale wagentjes aan de achterzijde, en vertikale wagentjes op de voorzijde, is soms wel een uitdaging om uit te zoeken hoe de wagentjes vast te schroeven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door serum »

Ik ben de plaatjes kwijt, in simulatie kwam het voor mij het sterkst uit de bus zoals ik de mijne uitgevoerd heb en zoals Hugo suggereert.

de rails aan het bewegende deel.
15934
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door kawarider »

Kijk! Zo n ding heb ik nodig! Waar is t ie af te halen? Graag als floating head , die z-as. Mag met motor, graag zelfs.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 12 mar 2018 18:25 Ik ben de plaatjes kwijt, in simulatie kwam het voor mij het sterkst uit de bus zoals ik de mijne uitgevoerd heb en zoals Hugo suggereert.

de rails aan het bewegende deel.
Ik kom mijn naam wel vaak tegen als het over deze constructie gaat. Ik ben alleen degene die het onthouden heeft toen iemand anders het opmerkte, verder is er van mijn zijde niets toegevoegd.
Maar, Serum, mooie Z-as. Heb je ook nog een kap over die aansluitingen van de stepper verzonnen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door ade »

De Zas constructie wordt een interessant verhaal, buiten de zeer mooi gemaakte Zas door serum! Ben ik nog niet akkoord met de uitleg. En erg benieuwd naar de simulatie hiervan. Dit gezien het feit dat het moment en de kracht die nu op de lineair lagers komen te staan zeer groot zijn als de Zas in de onderste positie staat. De krachten op lineair lagers van de Xas zal blijven maar door de constructie zo te maken als op de foto van serum is er ook nog een behoorlijk extra moment op de linear lagers van de Zas in de onderste positie met als resonantie. Ik zal de solidworks simulatie eens op gaan zoeken.
Nogmaals een heel interessant onderwerp de constructie van een Zas....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door DaBit »

Met zo'n spindeltje als dat van Serum kun je enkele tientallen Newtons aan dwarskracht ontwikkelen tijdens het frezen, als je hard je best doet.

Kijk je vervolgens naar de momenten die zelfs een 15mm karretje mag hebben en tel je mee dat de 'hefboom' bestaande uit de stukken rail in de vier karretjes en de stukken rail die eruit steken de 1:3 niet haalt, dan heb ik geen simulatie nodig om te weten dat het probleem eerder een te lage belasting is (kogels die glijden ipv rollen) dan een te hoge.

Met een enkele plaat als Z-as zal resonantie bij de Serum-constructie ook lager uitvallen omdat de plaat verstijfd word door de rails (en in vergelijking met de stijfheid van de karretjes is ook dat gekookte spaghetti. Lang eind aluminium vs compact blok staal...)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door serum »

Hoe hoger de z-as bij mij staat, hoe stijver de constructie. Ik gebruik trouwens 20mm rails. Ik roep ook, net als Hugo al jaren dat dit de manier is voor een stabiele z. de reden om het bed in hoogte verstelbaar te maken: voor relatief lage krachten bij 3d freeswerk in schuim/hout kan het bed naar beneden en kan de z-as op de laagste positie. (Je moet de lengte van je frees ook kwijt kunnen) Bij freeswerk in aluminium kan ik de spindel hoger op de z-as plaatsen en mijn machineklem op het bed zetten en het bed in de hoogste stand zetten. Ben momenteel bezig met de uitlijning van het geheel.

Op mijn ‘echte’ (9kw spindel) machine zitten de wagentjes wel op het bewegende deel. Ik heb serieus overwogen om net aan te passen, voordat ik hem kreeg. Het werkt daarop tot nu toe goed. Er zit dan wel ruwweg 40mm gietijzer achter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door audiomanics »

Ben wel benieuwd hoe je de wagentjes aan de Y-plaat bevestigd hebt.. zie een kip-ei-probleem..
Oh, en ga je met je vetspuit bij die nippeltjes komen? (aan de zijkant monteren van de vetnippels is ook mogelijk hoor..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door serum »

Je hebt het tegen de ts, toch Kees?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine CNC2017

Bericht door Breaker »

ade schreef: 12 mar 2018 23:27 Ben ik nog niet akkoord met de uitleg. En erg benieuwd naar de simulatie hiervan. Dit gezien het feit dat het moment en de kracht die nu op de lineair lagers komen te staan zeer groot zijn als de Zas in de onderste positie staat.
Vergroot het maar eens uit, dan is een simulatie niet eens meer nodig: Het moment in de onderste positie is gelijk voor beide situaties alleen de rail maakt het iets stijver. Naar de bovenste positie toe wordt de linker opstelling steeds stijver en de rechter steeds slapper.

14813

14814

Maare... absoluut een mooie machine!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie