Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Sven »

Als je wilt reageren op "beginnen met cnc", dan kan dat ook hier, dan blijft het andere draadje schoon.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 19 mar 2018 21:45 het andere draadje
Beginnen met CNC, wat komt daar bij kijken?
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
( deez dus :-> )

Terwijl ik mijn grote portaalfrees in de gaten houdt tijdens een langdurige klus heb ik even tijd om het andere draadje te lezen.
Ziet er goed uit !
Ik zal kijken of ik daar nog wat aan toe kan voegen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Leo.D »

Goed initiatief en verhaal.

Eind- en of home switches lijken mij ook handig
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Arie Kabaalstra »

EdingCNC
Voor het Nederlandse EdingCNC heb je hardware nodig om de controler te kunnen gebruiken.
Iemand die dit wil aanvullen?
Ja.. ik wil :lol:

Zoals velen van jullie weten ben ik een groot voorstander van het gebruik van deze besturing.
Mijn eigen machines draaien immers allemaal op EdingCNC.

Wat de Hardware betreft: er zijn diverse "CPU's" van EdingCNC, die voor verschillende beurzen verschillende mogelijkheden bieden.
Voor een Actueel overzicht van de diverse CPU's : kijk even op www.edingcnc.com, Bert Eding blijft ontwikkelen, toen ik met EdingCNC begon was er eigenlijk alleen de CPU 3, Inmiddels zijn er 8 verschillende modellen, vanaf een 3-assige "hobby-controller" tot en met een 6-assige professionele controller.

Het Principe van EdingCNC is dat de via USB of Ethernet verbinding verstuurde signalen gebufferd worden op de CPU, dit om de Windows timing buiten spel te zetten, er zit dus een maar milliseconden "vertraging" tussen, in de praktijk merk je daar niets van.
EdingCNC "propt" gewoon een pakketje signalen door de poort als die open staat naar de CPU, tussen alles wat Windows in de tussentijd doet.
De Buffer op de CPU voert deze signalen dan uit, en voordat de buffer leeg is, heeft ie alweer nieuwe signalen binnen.. 't is als een trechter waar signalen met scheppen tegelijk ingegooid worden, terwijl ze er aan de onderkant in een gestage stroom uit komen.

Met de Aansluitprintjes die leverbaar zijn, kun je zaken als Solid State relais, Drivers en dergelijke makkelijk met 10 Pins FlatCable bedraden.
Kwestie van een kabeltje op lengte knippen.. stekkers eraan knijpen en klaar, vergeleken met "universele Breakout Boards" kun je op deze manier makkelijk, snel en netjes je besturing bedraden.
Persoonlijk vind ik dat een genot om mee te werken, je hoeft ook niet naar Pinsettings te kijken.. gewoon zorgen dat het rode draadje van je Flatcable in beide stekkers bij het pijltje zit.. meer is het niet.

Wat de User Interface betreft, die is muisvrij te bedienen, alles werkt via de Functie toetsen, er zijn wel keyboard shortcuts, maar die zijn vooral bedoeld voor mensen die een besturingspaneel maken met een Pokeys Keyboard Emulator.
Aan mijn eigen freesbank heb ik ook zo'n Pokeys hangen, omdat ik een compleet Heidenhani 420 Bedieningspaneel heb, kompleet met toetsenbord en Numeriek toetseneiland

Qua Software is het zo dat EdingCNC gratis is, je kunt het op een PC installeren en dan in Simulatie modus draaien om bijvoorbeeld je programma's te testen, Macro's te schrijven en dergelijke.
Als je de INI File "cnc.ini" van je machine ook op je PC zet, dan heb je virtueel dezelfde machine, en kun je ook zien hoe lang een bepaald programma duurt.
(sommige instellingen zul je mogelijk moeten aanpassen, vanwege het gemis van eindschakelaars op je PC.

Er zijn mensen die het jammer vinden dat de User Interface niet, of slechts heel beperkt is aan te passen, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mach, waar je zelf je schermen kan maken.. echter.. op een professionele besturing (zoals bijvoorbeeld Heidenhain) kun je helemaal niets aanpassen op wat weergaven in het hoofdscherm na (denk aan gereedschapgegevens, of coordinaten/distance to go)
Sinds een paar versies geleden zitten er echter wel 20 "vrij programmeerbare" Userbuttons in, die gekoppeld zijn aan macro's in de Macro File.
de Macro Files zijn 2 bestanden waarvan er één "gereserveerd" is voor machinefuncties zoals het homen, gereedschapsmeting en wisselen van gereedschappen.
de andere bevat de Subroutines die gekoppeld zijn aan de Userbuttons.

In die Subroutines kun je naar hartelust Macro's bouwen voor dingen die je veel gebruikt.
Zelf heb ik op mijn freesbank een reeks parametrische bewerkingen in gezet, en op de draaibank heb ik een Teach in besturing gecreëerd met dialogen onder de Userbuttons voor bijvoorbeeld vlakdraaien, langsdraaien, schuine kanten, afrondingen en groefsteken.
Tevens heb ik een foefje toegepast: de gegevens die ik in de dialogen ingeef worden door de Macro in een .NC bestand weggeschreven, dit bestand "Teach-In.NC" staat ingesteld als programma dat automatisch geladen wordt bij het opstarten, en automatisch herladen bij wijzigen, zodat ik na het programmeren in een dialoog een preview krijg van wat ik ingegeven heb.
Ik kan de losse bewerkingen dan ook nog opslaan in een "Part-Program" dat alle geprogrammeerde cycli achter elkaar uitvoert om zo in één keer een compleet product te maken.

Kortom, de mogelijkheden zijn legio, maar je moet er wel even voor gaan zitten..

Wat de home-switches betreft, wel lekker als ze erin zitten.. het homen van de machine geschiedt dan automatisch (als je dat goed hebt ingesteld), echter.. op mijn machines zitten ze (nog) niet.. en daarom moet ik aan het eind van de dag mijn machine "parkeren" op de Home positie.
Op zich is dat een goede gewoonte, het voorkomt namelijk dat de machine eerst op lage snelheid de sensoren op moet gaan zoeken, op mijn werk deed ik het niet anders.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Sven »

Koeoel, dank!

Ik heb het integraal gekniplakt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Arie Kabaalstra »

you're welcome.. 'k heb geprobeerd het "neutraal" te houden.. omdat ik een pesthekel heb aan Mach.. en ik heb geen ervaring met Linux..

Overigens is het wel mogelijk om een eigen User Interface te maken.. maar dan moet je op de Kernel, de CNCServer.exe een Shell bouwen, gekoppeld met de API van EdingCNC.. en dat moet je dan in C++ schrijven.. er zit in EdingCNC wel een voorbeeld Userinterface gebouwd in Qt.

in het verleden heb ik met de DotNetApi wel Gui's gebouwd, maar die API wordt niet meer ondersteund.. en geloof me.. een eigen GUI schrijven is een hele puist werk. dat wil je alleen doen voor speciale machines.. (daar deed ik het ook voor, een graveermachine, en een ponsmachine
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Kjelt »

Mooi verhaal wat ik nog mis is dat de commandos die edingcnc vanuit de pc naar zijn controller stuurt geen g codes zijn. In de windows software zit eigenlijk de grote meerwaarde, deze software analyseert de g-codes en kijkt al vooruit wat er moet gaan gebeuren en interpoleert dit naar de stuurcommandos voor de assen. 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Arie Kabaalstra »

je bedoelt de "Look ahead Feed", Een algoritme dat Bert al heeft ontwikkeld toen hij nog bij Philips CNC werkte.. maar toen was er nog geen computer krachtig genoeg om het toe te passen. maar Bert heeft de code al die tijd bewaard, tot de computers krachtig genoeg waren.

elke CNC besturing intepreteert de G-Code en vertaalt dat naar signalen voor de drivers, ze werken allemaal zo, of het nou een professionele CNC besturing is, of iets wat bij ons hobbyisten op de machines draait..

een stepper of Servo begrijpt niets van "G00 X10 Y100", die wil alleen een stroom pulsen in het geval van een stepper, of een spanning op een servo, waarna de encoder terugkoppelt om de beweging te begeleiden tot stop.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Kjelt »

Snap ik, hier zijn twee processoren, een in de pc en een op de edingkaart.
De PC interpreteert dus de G code en die op de edingkaart zorgt voor de juiste pulsen, en eigenlijk de derde processor in de driver zorgt weer voor de motorstromen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Reageren op "Beginnen met cnc" graag hier

Bericht door Sven »

Ik heb in het andere draadje nog iets opgenomen over drives voor de stappenmotoren, binnen mijn beperkte begrip van electronica ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie