En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 14 mei 2018 14:54 Heh Kjelt - blijf leuk doorbouwen joh - maar zie ik het goed dat je op fiks wat plekken boutjes van de gamma gebruikt?
Uh nee, ik heb het standaard pakket van €80 bij het rvspaleis gekocht zoals beschreven in de bouwbeschrijving van de OSPF.
Ik heb er nu max 15Nm op gezet bij de M8 bouten en dat gaat gewoon prima. Even uit mijn hoofd qua geleidingen staat In de Hiwin handleiding voor de M5 boutje 9Nm en voor de M6 boutjes 14Nm dus heb ik dat maar aangehouden. Die bouten zijn vrij sterk hoor maar het blijft rvs geen staal daar heb je gelijk in. Alhoewel ik dan bang ben dat ik het schroefdraad van het aluminium aan de gorten trek. Goed vast is vast genoeg, toch ? Wel smeer ik hier en daar op enkele boutjes nog wat blauwe Locktite, misschien niet nodig maar voor mijn eigen rust.

Mijn eigen M3 en M4 boutjes die ik hier en daar toevoeg voor esthetische onderdelen zoals kabelgoten komen wel van de ijzerzaak, die heb ik per doosje destijds gekocht.
Die zijn niet zo heul sterk vaak (breken zo maar met wat kracht erop). Misschien is idee om alles te standaardiseren op (gegalvaniseerde binnenzeskant) 8.8 boutjes die ook qua diameter iets nauwkeuriger zijn dan wat in de schappen van de gamma ligt (en ook stuk goedkoper bij de groothandel, check prijzen eens bij moerenbout.nl bijvoorbeeld).
Het hele OSPF pakket is afgestemd op die binnenzeskant bouten. Ik heb alleen bij de bouten van de ribben afgeweken door daar T40 voor te nemen.
Daar had ik een 9cm bit voor nodig en die hadden ze alleen voor T40 liggen dus heb ik daar voor gekozen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Tonybryden schreef: 14 mei 2018 15:03 Ik vindt het een fijn topic om te volgen, leerzaam.
Dat word een mooie machine kjelt.
Ik lees veel mee op dit forum.
Ik vindt het soms jammer dat ik geen input heb voor jullie,
Mijn kennis in Cnc is nog erg weinig.
Maar ik ben groot fan van dit soort topics.
Bedankt voor je reactie, fijn om te horen.
Ik denk dat de meesten die het niet als werk hadden begonnen zijn met lezen, meekijken bij anderen en op een gegeven moment een stap nemen.
Mijn kennis in CAD pakketten is bv bijna nul, ik ken precies één outdated paketje dus dat wordt dan de volgende stap als ik hier mee klaar ben, nieuwe software leren.
Stapje voor stapje tot je leuke dingen kunt maken daar gaat het uiteindelijk om bij de hobbie.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 13 mei 2018 23:09 2) deze snap ik even niet, welke bussen? Bedoel je de lagers van het BK10 vastlager?
Correct! in die BK10 lagerblokken zitten niet alleen lagers, maar ook twee bussen die door die oliekeerringen heen steken. De lengte daarvan wil nog wel eens wat variëren. Ik draai ze dan af tot ze ca 0,2 mm buiten de kraag van de oliekeerring steken. Verder polijst ik de buitenkant om ze soepel maar voldoende afsluitend in de oliekeerringen te laten draaien... tunen dus..

Je kan altijd even een envelopje mijn richting opsturen.. maar bij een kennisje in e buurt (of op je werk) is makkelijker
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 14 mei 2018 16:10 in die BK10 lagerblokken zitten niet alleen lagers, maar ook twee bussen die door die oliekeerringen heen steken. De lengte daarvan wil nog wel eens wat variëren. Ik draai ze dan af tot ze ca 0,2 mm buiten de kraag van de oliekeerring steken. Verder polijst ik de buitenkant om ze soepel maar voldoende afsluitend in de oliekeerringen te laten draaien... tunen dus..
Zojuist gecontroleerd maar ze staken nauwelijks uit. Ik kan de X en Y as met de hand wel draaien maar de Z as niet, dat klopt neem ik aan? Met de accuboormachine is het eitje maar met de hand, te slappe handjes denk ik ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Nou vanavond maar meteen de bouten een kopje kleiner gemaakt :lol:
Eerst 0,7mm er af gefreesd in stapjes van 0,05mm anders ging het mij teveel resoneren,
RVS daar heb ik altijd een hekel aan gehad, waarschijnlijk omdat ik er een keer twee avonden een paar gaten op heb lopen boren, totdat iemand me de gouden tip gaf om daar een steenboor voor te gebruiken.

Maaruh dit ging erg goed, daarna de bout in een blokje hout geschroefd en loodrecht op een bandschuurmachine wat gladder gemaakt.
Snif snif, ik ruik rook.... man wat wordt zo'n boutje gloeiend heet op een bandschuurmachine, hout ging er van verkolen.

16935

Vervolgens het boutje in de accuboormachine en de zijkanten wat afgerond op de bandschuurmachine, check.

16936


Daarna in de BK10 geschroefd en voila de koppen zijn onder het maaiveld verdwenen.
Wat een leuke hobbie als het goed gaat.
16937
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Prima zo... toch? Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zoals eerder vermeld heb ik dus de Yas proxy links gezet ipv rechts zodat in het originele OSPF ontwerp de kabelrups tegen de proxy aanloopt.
Over de proxy komt bij mij een alu kastje geschroefd van 20mm diepte en dus moest de hele kabelrups 20mm naar voren komen.
Vanavond even van twee stukjes 10mm platstaf een afstandshoudertje gemaakt. Denk dat het wel gaat lukken zo :)

16960
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

En nu zit ik dus letterlijk en figuurlijk vast :cry:

De tandriem moest om de twee tandwielen heen en de enigste manier om dit voor elkaar te krijgen was eerst de opening in de motorophangplaat wat groter te vijlen want die was te nauw voor het tandwiel.
Daarna ook de motorophangplaat losdraaien , onder 30 graden houden en heel heel veel kracht zetten terwijl ik bleef draaien, dat lukte toen na 10 pogingen eindelijk.

De situatie is nu als volgt:
de tandriem zit er om heem maar staat ontzettend strak en trekt de motorophangplaat keivast tegen de Z-as tandwiel aan zodat er geen enkele beweging in motor of as zit.

Nu moet dus de motorophangplaat een mm of 2 a 3 van de Z as afgezet of gedrukt worden.
Maar zelfs met lijmklemmen krijg ik er geen beweging meer in zo strak zit de tandriem.
Er is ook weinig body om klemmen goed te monteren.
De tandriem is nu ook doordat ik de motorophangplaat bouten een aantal keer vast en lost moest draaien en die tandriem heel handig precies boven die bouten zit , beschadigd.
Zo strak staat het dus allemaal.

De tandriem en wielen zijn de opgegeven maten dus dat kan het niet zijn.
Moet ik de tandriem met een verfbrander verwarmen ofzo dat hij wat soepeler wordt en meegeeft ?
Wie heeft deze OSPF al gebouwd en kan mij het geheim vertellen?

Edit: ik zie hier een post van Audiomanics van twee jaar terug wat er op duidt dat de tandriem helemaal niet strak mag zitten, wat doe ik dan in vredesnaam fout ?
Ik ga hem maar weer losmaken voor er iets kapot gaat.
audiomanics schreef: 20 jan 2016 09:53 om te zien of de Z-motoren goed draaien had je eerst even voor het monteren moeten kijken.. Nu moet je de riem even losnemen en de koppelingen met de schroefspindels losdraaien
Bovendien, als je de tandriem strak gespannen hebt willen de motoren ook liever niet draaien.. Die tandriem dus niet te strak zetten svp..
Kees

16975
16976
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kunnen de sleufgaten in de motorplaat niet langer ? Of zouden de lagerblokken een andere hoogte hebben dan het orgineel ontwerp.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Het BK10 lagerblok, ja dat zou kunnen. Hij past wel precies in de uitsparing in de plaat.
Het zou fijn zijn als iemand die de OSPF heeft gebouwd zijn ervaring kan delen.
Dus of hij wel in staat was zonder capriolen de tandriem om de assen heen te krijgen en dat hij deze met de hand kon aanspannen.
En even de afstand tussen de twee tandwielcenters kan opmeten.
Dan zou een afwijkende BK10 heel goed de oorzaak kunnen wezen ja.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Ik kan zo twee dingen verzinnen: je tandriemwielen zitten een mm te laag, en van het 20tands tandwielen is het dunne gedeelte veel dikker dan standaard.. ik zie ook dat de bouten niet tot de aanslag komen..
Bij de laatste 20 OSPF-en ging dat goed.. Probeer eens een 215mm Tandriem te bemachtigen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Zo te zien heb je gelijk Kees, het tandwiel waar de riem overloopt zit tegen de rand bij de uitsparing als je die wat hoger zet (en de andere kant natuurlijk ook) dan komt er meer ruimte.
gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 20 mei 2018 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ja dat klopt de bouten zitten hier nog los ;-)
Bij stappenmotor is de volgende stap meteen 225 dat is te groot denk ik?
Ik zal het internet eens rondstruinen voor een m5-10-215.
Bedankt.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Sorry Kjelt dacht dat je het niet gezien had. :oops:
gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Plaats reactie