En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 30 mar 2018 23:34 En die elco's, majh, dat is nou net redelijk aan de krappe kant in die Leadshines. Zijn toch leuke rimpelstromen die er lopen.
Ik heb nog wel plaats voor 2200uF caps bij de driver te plaatsen alleen weet ik niet of de voeding dat wel leuk vind , smps houden niet zo van grote externe capaciteiten.
Maar mocht je nog een tip hebben hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door DaBit »

Neu, er zit zat capaciteit in die voeding. Gewoon laaginductief voeden, klaar. Gaat bij die 100 anderen hier op het forum ook prima dus je kunt je beter druk maken over belangrijkere zaken.

Maar het is wel een van de redenen dat die switchmode voedingen in onze hobbysystemen altijd zo allejezus overgedimensioneerd dienen te worden. Opzich is 50W per NEMA23 steppertje incalculeren meer dan zat (mijn draaibank doet met een 48V/50W voedingkje 2 steppers), maar de ene milliseconde 5 Ampere de motorwinding instoppen en de volgende milliseconde die stroom er weer uit halen en de DC bus in pompen vinden die kleintjes niet heel tof.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Voordeel van die koelplaat is wel dat je nu makkelijker bij de rs232-plug kan komen om de drivers te "programmeren". Dat is bij een montage op de bodem, ivm de kabelkokers, best wel wat pielen om het plugje er in en er uit te krijgen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Inmiddels zijn er dankzij de feedback van het forum 4 extra ribben aan het onderstel gelast en deze heb ik gisteren weer ontvet en in de verf gezet.
Het onderstel is nu echt niet meer door 1 man te tillen dus ik heb er alle vertrouwen in.
Ik heb vanmorgen een houtbetonplaat gekocht, helaas hadden ze alleen 18mm ik had liever een dikkere gehad maar goed het paste maar net in mijn auto.
Tzt daar dus nog een stuk uitzagen met een decoupeerzaag voor de vertikale inspanning.

Dus nu ziet het er zo uit, en ja ik zie de volgende zwakke schakel zelf al, de 8mm stelvoeten zijn wel erg dunnetjes voor deze tafel :cry: .
Toch maar even een 10mm of zelfs 12mm versie bestellen van de week.
16695
16694
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Bij HBM zijn de stelvoeten deze week in de aanbieding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 31 mar 2018 17:46 Bij HBM zijn de stelvoeten deze week in de aanbieding
Dat zijn wel flinke jongens zeg :shock: , welke zal ik dan nemen:

HBM 400 KG Stelvoet, Trillingsdemper met Draad.
Diameter van de stelvoet 80 mm.
Draad M10.
Lengte van het draadeind 80 mm.
Hoogte van de voet 25 mm.
Draagvermogen 400 Kilo.

of de

HBM 1100 KG Stelvoet, Trillingsdemper met Draad.
Diameter van de stelvoet 120 mm.
Draad M12.
Lengte van het draadeind 100 mm.
Hoogte van de voet 32 mm.
Draagvermogen 1100 Kilo.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door HD13 »

Las dat je een pilz veiligheids-relais gebruikt en daar schakel je dan weer ssr 's mee.
Kun je ipv de ssr niet beter een normaal relais gebruiken.
Heb het er niet zo op om iets wat je beveiligd middels vermogens elektronica te schakelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

HD13 schreef: 31 mar 2018 19:02 Heb het er niet zo op om iets wat je beveiligd middels vermogens elektronica te schakelen.
Tja het is een 600W SMPS en ik heb zelf nu al jaren hele vervelende ervaringen met een 400W PC SMPS schakelen eerst met Finder relais van 10A daarna zelfs via die dikke Eaton Dilm9 relais (3kW rated).
Mijn ervaring dat door de hoge inrush current de contacten na een paar jaar vastlassen, bij mij thuis voedt dit de verlichting in de aanbouw en die gaat dan niet meer uit dus daar kom je snel achter :mrgreen:
Een SSR heeft toen uitkomst geboden, schakelt op de nuldoorgang en dat geeft een vorm van slowstart. Dus wat is wijsheid, zeg het maar, het is een 25A SSR die zonder koeling continu 6A kan schakelen,nu heeft ie nog geen 3A te schakelen, lijkt me vrij ruim bemeten zeker omdat hij ook nog via thermische sticker op de metalen grondplaat zit geschroeft (redelijke koeling).
Wat ik me wel net bedenk is dat ik een relais in serie met de SSR kan zetten, redundante veilgheid maar het wordt wel weer een hele toestand.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door HD13 »

Maar kun je het relais niet in de uitgang van je voeding zetten ipv de ingang ?
Zowat alle smps voedingen geven ellende met inschakelen.
Niet voor niks dat automaten trippen als er meerdere PC's moeten opstarten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Dat was m'n eerste idee want ik had nog Crydom DC SSRs liggen maar die waren slechts 10A dan moest ik er een hele zwik inzetten en daar had ik geen plaats voor.
Maar een 35VDC 20A conventioneel relais is best wel een lomp ding, zoals je wellicht weet is het voor een relais veel lastiger om DC met hoge stromen goed af te schakelen dan AC.
Vandaar mijn keuze om de ingang af te schakelen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door skillalot »

Schneider heeft kleine contactors, thesys SK, alleen heb je voor de 24vdc variant geen losse hulpcontacten meer die je daarbij kan zetten.
En anders als je ruimte hebt die DILM9 of schneider LP1K09 ofzo twee keer. En die laat je dan de DC spanning naar de motorregelaar schakelen.
Gaat prima, nooit problemen mee gehad.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

skillalot schreef: 31 mar 2018 21:30 Schneider heeft kleine contactors, thesys SK, alleen heb je voor de 24vdc variant geen losse hulpcontacten meer die je daarbij kan zetten.
En anders als je ruimte hebt die DILM9 of schneider LP1K09 ofzo twee keer. En die laat je dan de DC spanning naar de motorregelaar schakelen.
Gaat prima, nooit problemen mee gehad.
Maar wat is er op tegen om de AC spanning te schakelen van de motorvoeding? Zoveel capaciteit zit daar ook niet in, laat het een 0,25s langer duren voor de spanning weg is, dat lijkt me al veel.
Maar dat zou ik even kunnen testen vandaag dan hang ik de voeding aan mijn eletronic load, laat er express wat minder stroom laten we zeggen 100W uit trekken (36V 3A) en dan eens kijken hoe lang de spanning aanwezig blijft na het afschakelen van de SSR. Wordt vervolgd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zojuist getest door de 36V voeding met 100W en 200W te belasten en daarna de SSR af te schakelen.
Zie screenshots van de scope, 148ms is de spanning 0 bij 100W. Bij 200W zelfs 90ms. Lijkt me prima.
Zelfs als de brug met 10m/minuut met ijlgang gaat (ga ik nooit doen maar stel) dan staat ie binnen 2,5cm stil.
16697
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Doordat ik begin vd maand met een nieuwe baan ben begonnen en het gezin ook de nodige aandacht nodig heeft, heb ik weinig tijd gehad.
Zo nu en dan door de week s'avonds een uurtje en nu vandaag.
Dus even kort de stand van zaken per vanmiddag:

- nieuwe stelvoeten zitten er onder, 12mm , 1100kg per stuk
- Frame zit qua X as zo goed als wel in elkaar, nog de zijstukken en wagenplaat monteren.

Mijn proximity sensoren zitten links mijn motoren rechts waardoor de kabel vd proxies niet lang genoeg is.
Ook is het een onafgeschermd kabeltje, dus ga ik links extra proxy kastjes maken.
Kon geen kleinere passende kastjes vinden maar ach ik heb de ruimte dus kan ik er meteen een proxy ledje opzetten
en er een echte open collector uitgang van maken.
Er komt nu door dezelfde opening in het profiel een Igus 3x0,3 afgeschermd kabeltje te liggen.

Zo nu eerst voetbal kijken.
16770
Plaats reactie