En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ik vind juist goed dat je het meldt voor hetzelfde geld had ik iets over het hoofd gezien.
In dit geval zaten de schroeven los en de motorplaat nog schuin en zat het al keivast. Ik kan dan de bouten wel vastschroeven maar dan kwam er nog meer druk en zijwaartse kracht op de motor en as te staan.
Het hoort zo niet, het zou zonder al teveel kracht in elkaar moeten kunnen dus waar het nu precies door komt weet ik niet, ik heb de tandriemen en assen nog een keer gecontroleerd maar die zijn correct.
Ik ga een wat grotere tandriem bestellen en dan kijken we weer verder.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Wat is trouwens het verschil tussen een T5 tandriem en een M5 tandriem, beiden hebben een breedte van 10mm en steek van 5mm, de T5 is veel goedkoper en beter verkrijgbaar.
Ik kan bv wel een T5 vinden van 215mm maar nog geen M5

https://www.conrad.nl/p/sit-pu0215t5010 ... 43-1003843
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Zoek naar HTD5M..... dan lukt het wel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Ja, Wat is een M-tandriem, en hoe kom je er aan? In de omschrijving staat toch echt dat er HTD ( of, als je die kan vinden, GT5) gebruikt moet worden.. GT2 loopt nog mooier, maar die riempjes zijn vaak niet zo sterk. Dat is meer iets voor 3D-printers.
T-tandriemen hebben geen mooie loop en je zal dan die pitch van 5mm terug vinden in je freeswerk.
Enige waar ik T5 voor gebruik is bij een laser de hoogte-instelling van het bed, omdat na het focussen het bed verder niet meer beweegt en ik vrij eenvoudig aan een gesloten riem van even ruim 4 meter kan komen.
Verder alleen HTD of GT
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door John Sellis »

audiomanics schreef: 21 mei 2018 12:54 Ja, Wat is een M-tandriem, en hoe kom je er aan? In de omschrijving staat toch echt dat er HTD ( of, als je die kan vinden, GT5) gebruikt moet worden.. GT2 loopt nog mooier, maar die riempjes zijn vaak niet zo sterk. Dat is meer iets voor 3D-printers.
T-tandriemen hebben geen mooie loop en je zal dan die pitch van 5mm terug vinden in je freeswerk.
Enige waar ik T5 voor gebruik is bij een laser de hoogte-instelling van het bed, omdat na het focussen het bed verder niet meer beweegt en ik vrij eenvoudig aan een gesloten riem van even ruim 4 meter kan komen.
Verder alleen HTD of GT
Kees
M tandriem is een htd..... 5m is een steek van 5mm.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Oh jongens wat ben ik toch een pannenkoek :lol:
Ik kon die tandriem in maat 215 niet vinden en door de opmerking van Audiomanics dat de vorige tig OSPF het wel pastte dacht ik dat het wel bij mij zou liggen, nou dat klopte :oops:
Nu zit ik vanavond het forum af te zoeken naar andere OSPF bouwers en te kijken of ik daar een clou kon vinden wat er bij mij nou verkeerd gaat.
Ik kwam op TATH zijn topic en daar zaten die tandwielen hartstikke hoog. Zo hoog dat de motorplaat eronder pastte, die zag ik dus niet aankomen.
Ik was helemaal op het verkeerde been gezet door die Z motorplaat.
Daar zit zo'n ronde infrezing R14 op de tekening waarvan ik dus dacht dat die er zat om het tandwiel van de Z-as plaats te geven.
16988
Dus dat het Z-as tandwiel daarin moest vallen. Oftewel gewoon de tandwielen op de as laten zakken horizontaal gelijk trekken met de motoras-tandwiel en klaar.
Wat bij mij dus ruimte problemen gaf.

Tja als je dus weet dat die inkeping er "voor de show" zit en eigenlijk net zo goed weggelaten had kunnen worden omdat deze toch onder het tandwiel verdwijnt was ik een stuk sneller tot de oplossing gekomen.
Nu snap ik dus ook de opmerking van Kees en Elvis van gisteren dat de tandwielen te laag zaten. En ik maar denken dat die inkeping daar voor was.
Nou goed probleem is opgelost, oude tandriem past nu wel, ik heb niet heel veel speling dus in de voorste stand staat ie al best wel strak maar slap genoeg om de bouten dit keer aan te kunnen draaien zonder de tandriem te slopen.
Iedereen weer bedankt voor de hulp, ik kan weer verder.
16986
16987
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Tja nog een ding, mijn m3 inbusboutjes waren op dus heb ik normale M3x10 boutjes genomen.
Kan dit nog kwaad ivm gewichten of onbalans op de as? De Z-as zal geen schokkende snelheden maken denk ik zo dus vermoed dat het zal meevallen ?
Anders binnenkort weer bestellen en de hele reutemeteut weer losdraaien.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Soms is het best wel simpel ,.. maar.... je moet het ff weten!!!! :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door ruudderooy »

Hoe Ben jij van plan om je router aan je frame te bevestigen?

Gr Ruud
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 21 mei 2018 22:29 Tja nog een ding, mijn m3 inbusboutjes waren op dus heb ik normale M3x10 boutjes genomen.
Welke M3 boutjes??? om je tandriemwiel vast te zetten misschien? Als ze maar zo lang/kort zijn dat de motor kan ronddraaien en de boutjes niet tegen de Z-motorplaat aan lopen..
Onbalans door andere boutjes... dan heb je het toch al snel over toerentallen van enige tienduizenden omw/min.. ga je niet halen met die schroefspindel...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 27 mei 2018 14:38
Kjelt schreef: 21 mei 2018 22:29 Tja nog een ding, mijn m3 inbusboutjes waren op dus heb ik normale M3x10 boutjes genomen.
Welke M3 boutjes??? om je tandriemwiel vast te zetten misschien? Als ze maar zo lang/kort zijn dat de motor kan ronddraaien en de boutjes niet tegen de Z-motorplaat aan lopen..
Onbalans door andere boutjes... dan heb je het toch al snel over toerentallen van enige tienduizenden omw/min.. ga je niet halen met die schroefspindel...
Kees
Inderdaad om de tandwielen vast te zetten, bedankt voor de geruststelling, hoeven ze niet meer uit elkaar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zo bij mij schiet het allemaal niet zo op.
Veel verplichtingen de laatste weekeindes en de hoge temperaturen werken ook niet altijd mee.

Gisteren wel mijn dimmerprintje in een kastje gezet en afgemonteerd.
Die Igus chainflex stript waardeloos, je moet de omhulling met een stanleymes over de lengte doorsnijden wil het meegeven, maar dat zal wel bij de flexibiliteit horen :lol:
Nu kan ik de ledverlichting tussen de 10mA en 100mA dimmen of zelfs helemaal uitzetten.

17052

poppetje gezien kastje dicht

17051
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zo weer wat verder met de elektronica.
Na enkele terechte aanmerkingen over de vorige manier van aansluiten (zie pagina 1 van dit topic) heb ik besloten om de aan/uit schakeling van de twee machine kasten maar extern te maken. Power relais kan dan hier weg en dat scheelt weer ruimte. Nu kan het netfilter ook direct aan de netspannings ingangsdraden van een Wieland BST18 connector gezet worden. Waarom een Wieland BST18? Omdat ik deze genoeg heb liggen, ze mooi qua formaat zijn, ze 20A aan kunnen, trekontalsting hebben op de connectoren en als belangrijkste reden dat ze gepolariseerd zijn zodat de Fase en Neutraal goed om aangesloten zitten.

17091

Daarnaast had ik voor de ledverlichting 13 a 14V nodig nou kan ik dat wel van de 24V afleiden via een DC-DC converter maar een goede kost net zoveel als een extra power supply en dan is dit wel zo makkelijk. Deze powersupply is tussen de 12 en 15V instelbaar.

Ik heb nog twee zekeringhouders toegevoegd (misschien komen er nog meer) voor de 14V en 24V voedingskabeltjes die naar buiten toe gaan , de verlichting en de proxies mocht er dan kortsluiting optreden fikt in ieder geval niet de bekabeling er uit.

Daarna de drivers en aanstuursignalen aansluiten, ik heb de Igus 5x0,25 kabel gebruikt maar vind het niet lekker werken die stugge draden en lastig stripbare omhulling, brrrrr.

De Igus kabels ommanteling via een aluminium strip aan de aardplaat geschroefd en daarop dan weer de draadkoker geschroefd.
Iedere driver zijn eigen kleurtje gegeven, dat maakt het later makkelijker om terug te vinden. Ik blijf het een beetje rommelig vinden met dat breakoutboard waar de connectoren boven elkaar zitten. Het werkt wel en daar gaat het uiteindelijk om.

17089


Oh ja de driver opto's voedt ik ook met de 14V als hierboven vermeld waardoor er een 1k ohm serie weerstand moet worden toegevoegd.
Ik kwam op de stort een telefooncentrale van Ericson tegen met leuke hele kleine gele kastjes met daarin zeer bruikbare universele printjes: 4 in en 4 uitgangen die naar een connector lopen waar je een printje in kunt stoppen.
Het bestaande opsteekprintje vervangen door mijn eigen protoprintje met 6 x 1kOhm weerstanden en ook dat is weer opgelost.
Het driver alarm signaal ga ik al Open Collector bedrijven dus alle drivers staan in NC NO toestand tot er een error optreed dan sluit de desbetreffende driver de DRVALM+ en DRVALM- kort en weet de Eding print ook weer dat er iets niet deugt. Dus alle vier de drivers moeten dan parallel aangesloten worden.

17090
Laatst gewijzigd door Kjelt op 17 jun 2018 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door -rick »

Goed bezig Kjelt!
Plaats reactie