En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt » 19 jun 2018 10:47

Zie de EMC cursus :lol:
Om overspraak te voorkomen tussen de in en uitgangen van het netfilter dmv capacitieve of inductieve koppeling mogen de uitgangen van het netfilter zo min mogelijk de ingangdraden "zien". Dus wil je velden voorkomen dmv een afscherming / shield.
Koper is daar het beste voor, metaal het twee na beste. Door deze plaat hard te aarden voorkom je beinvloeding van velden die optreden zodra er stromen gaan lopen in de draden tussen de in en uitgangs draden van het filter.
Als je dit niet doet en je genereert storing in je kast komt deze storing dus ook op je netspanning terecht en wordt je netfilter gebypassed.

Mocht je een netfilter met mainsinput hebben (connector) en deze dan hard aan het chassis van de kast monteren heb je het allemaal niet nodig.
De ingangsdraden bevinden zich dan veilig buiten de metalen geaarde kast die zelf al als een kooi van Faraday dienst doet.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit vrij ver gaat hoor, de meeste kasten die ik heb gezien gaan lang niet zo ver en werken prima, dus flink overkill maar ik vind het wel leuk voor de hobbie.

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk » 19 jun 2018 12:03

EMC is natuurlijk ook zo'n onderwerp waar je je helemaal op uit kunt leven met meningen en oplossingen.
Maar eerlijk gezegd, in dit geval vraag ik me af voor welke EMC storing je wilt filteren ? (in of uit)
Die stepperdrives worden via optocouplers gevoed, ik heb altijd begrepen dat dat behoorlijk robuust is, vooral wanneer je die met getwistte draadjes voed.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het hele VFD deel ergens anders komt, dan blijft voor mijn idee alleen over dat je niet wilt dat er stoorsignaal naar buiten komt, in dat geval is de bedrading naar de stepperdrives veel belangrijker denk ik.
Of je vind het gewoon leuk.

In mijn beleving is EMC dicht maken net zo iets als waterleiding tussen stalen vaten. Als het waterdicht is is het ook EMC dicht. (wel koperen leiding nemen natuurlijk) :lol:
Ja, en waar dat water er uit moet kunnen via een kraantje of tuinslang, moet je op gaan passen, daar kan de EMC er ook uit.
Nu zullen er wel wat mensen gaan steigeren, maar soms moet je zaken praktisch bekijken. En eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar het commentaar, ik ben nu natuurlijk erg kort door de bocht. :roll:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Kjelt

Bericht door Kjelt » 19 jun 2018 12:23

Het is inderdaad voor de storing naar buiten toe alhoewel die in dit geval minimaal zal zijn.
De meeste storing zal van de motorkabels komen.
Dus voor nu is het voor de "leuk".

Kjelt

Bericht door Kjelt » 15 jul 2018 13:41

aiaiai bijna een maand verder, nou kan ik eindelijk weer beetje bij beetje verder bouwen.
Inmiddels zit de jaarlijkse verplichte familie ontspanningsoefening genaamd zomervakantie er op.
Deze levert in mijn geval vaak meer stress op dan ontspanning maar dit keer was het maar een dikke week dus dunne koffer en weinig spullen en een halve week weer bijkomen :lol:
De overige vakantiedagen ga ik hier en daar een wat langer weekend pakken om te knutselen.
Althans dat hoop ik, op het werk is iedereen binnenkort weg met als gevolg dat ik als een van de weinige achterblijvers dan niet weg mag, hmmm ergens klopt er iets niet.

Goed, de laaste dagen stukjes aan de bedrading van de Z-as gedaan, die is nu wel af.
Ik heb toch maar gekozen voor wartels met trekontlasting voor de aan en afvoer van de motorkabel.
Het gevolg was wel dat het mooie kastje van audiomanics niet groot genoeg was voor alle andere bekabeling dus die zitten nu in een zelfde formaat tweede kastje ge-piggybacked.

Voor de vakantie enkele driepolige M8 connectoren en chassis delen besteld bij Ali en die lagen keurig op de mat bij thuiskomst dus meteen toegepast voor de verlichting,
en de 12mm proximity sensor.
Voor de 5 polige aanvoerkabel had ik eigenlijk M12 bedacht maar dat is op de een of andere manier niet gelukt, dus nu maar de oude getrouwe metalen sub D-9 plug gebruikt.
Die ga ik nog omdraaien trouwens want nu komt de kabel aan de bovenkant er uit :oops:
Voor de motor-encoder kabel had ik voor de Z-as een 5 meter lengte nodig, die had ik niet (althans degene die ik heb gekregen was de fake Leadshine dus die kon ik niet gebruiken).
Daarvoor een 7 polige Igus chainflex gebruikt met metalen VGA connectoren.

Bij alle andere motor encoder kabels ga ik de plastick behuizing van de VGA connector ook vervangen door metaal,
twee minuten per connector aangezien je niets hoeft te hersolderen.

Volgend weekend hopelijk de Y as bedraden :)

17208
17209

Plaats reactie