weer een variant van de open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Hoi Kjelt,

Had idd ook via een schakeling gefaseerd kunnen inschakelen maar heb toch kracht stroom dus hoef ik verder niet moeilijk tedoen.
en had ook voor een 3fase net filter kunnen gaan maar deze had ik nog liggen(en heb de afgelopen tijd al genoeg uit gegeven vindt de vrouw dan :roll: ) kan altijd nog mochten deze ooit de geest geven.
en op 1 groep zal waarschijnlijk wel gaan wat verbruik betreft zullen nooit allemaal vol vermogen trekken, maar alleen de voedingen zijn al 3.9KW dan komt nog de spindel en de PC.

zal het wel een keer meten als hij af is, heb nog geen idee hoe deze drives het gaan doen of ze Hooge acceleraties halen dat zal het meeste vermogen verbruiken. (of dat ik alsnog leadshine moet gaan bestellen :shock: )

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Duidelijk, wat zijn dit voor drivers dan? Kleurtje leek Leadshine.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

ze komen hier vandaan http://en.jstuoge.com/

maar moet eerst nog even afwachten of ze zo goed zijn als ze beweren.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Zo inmiddels weer wat verder met het control kabinet.
Heb met een arduino nano een controller gemaakt die het watertemperatuur en de waterflow van de spindel meet.
Aan de hand van de temperatuur stuur ik dan de toeren (pwm) van de ventilatoren op mijn radiator aan en boven de 40 graden of als er geen waterflow is gegenereerd hij een alarm en stopt mijn Frees programma.
17107
alles wat netter gemaakt en in 3d geprint doosje gedaan deze komt weer in de deur van het kabienet te zitten.
17106
nog wat fototjes van het cabinet.
17108
17103
17104
17105
17102
Ik heb het portaal op aan beide kanten door middel van 3 stalen hoek profielen 2mm dik aan het frame bevestigt.
Tussen het frame en het portaal heb ik 3mm rubber mat geplaatst zodat eventuele oneffenheden in het frame worden opgevangen en zo heb ik ook geen last met temperatuur verschillen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Mooi gebouwd Ruud.
Is die Lambda PSU voor de drivers? Ik zie maar een getwist draadpaar die psu verlaten?
Mooie connectoren ook op de kast, is dat M12 of iets anders? En waar zijn die te koop ?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Hoi kjelt,

Nee die voeding is alleen maar 24V.
Onder de rechterdeel van de kast zitten nog 4 800w voedingen 1x 70V en 3keer 90V voor de drives.(z as en 4de as delen voeding, X en 2xY hebben apparte voeding)
Daar heb ik een tweede monage plaat boven gemaakt kan je op pagina 1 van post zien.
De connectoren zijn binder connetoren, die komen bij farnell vandaan.
Zal type nog even opzoeken.

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Ah duidelijk mooi hoor, ben benieuwd naar je ervaringen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Het zijn M23 power connector 6 polig.
https://www.binder-connector.nl/nl/pr ... 23-power/
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Mooie connectoren! Ik zie ze niet zo 1,2,3 bij Farnell staan.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Zo een tijd geen update geweest maar wel al veel stappen gemaakt. 8)
Na dat de bestuurings kast klaar was ben ik verder gegaan met het bekabelen van de router.

17320

In de alu boxjes aan de zijkant van de machine boven de kabel rups zit alle I/O (ook nog 1 op de X en Z-as en 1 achter de machine voor toolsetter en noodstop)

17330
17316

van aluminium hoek profil heb ik connector brackets gemaakt voor de motor en encoder kabel

17317
17331
17328
Laatst gewijzigd door ruudderooy op 23 aug 2018 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door Tonybryden »

Ziet er prima uit Ruud , nu mooi afbouwen en frezen 😊
Maar zo als vele moeten we na de vakantie weer aan het werk, dan worden het weer late hobby uurtjes .
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

hierna ben ik verder gegaan met de waterkoeling van mijn spindel.
Ik had op mijn vorige machine ook een gesloten systeem en dat beviel mij erg goed, dus heb ik hier iets vergelijkbaars gemaakt.
Ik maak gebruik van een radiator die voor cpu's word gebruikt kunnen 2 120 mm ventilatoren op gemonteerd worden, dit is voldoende om de spindel te koelen.
ook als pomp gebruik ik een pc pompje het voordeel is dat deze meteen aan een klein reservoir vast zitten en niet volledige ondergedompeld hoeven zoals bij en vijverpomp (meestal mee geleverd).
Nadeel is wel dat ze niet heel veel vermogen hebben hij kan wel 6m hoogte verschil pompen maar flow is niet erg hoog.
Nu is de flow ook niet heel belangrijk zolang het water maar continu blijft stromen blijft alles wel koel (zit ook maar paar liter in het hele systeem).
ook heb ik hier de flow meter en temp sensor in zitten die doormiddel van een arduino bordje mijn machine laten stoppen als de flow weg valt of de temp tehoog word. (mocht iemand hier het schema/ programma van willen hebben stuur maar pb)
17315
achterzijde van radiator
17329
gevuld mooi rose is niet lelijk koelvloeistof van shell :-)
17314
eerste keer met pomp aan
17318
close up van flow en temp display
17313
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

hierna heb ik alle i/o getest en spindel getest er zaten uiteraard een paar kleine foutjes in :oops:
Omdat alle assen en de spindel nu werkte was de machine gereed om de gaten voor zijn eigen bed te boren.
eerst had ik een aantal paspennen in de onder liggers geboord met de machine en dat lukte in eerste instantie helemaal niet :shock:
het broen met de center boor ging al moeizaam en liet een grootte braam achter, en met het opboren van de gaten naar 4.9mm (later nog een ruimer H5+) kwam de spindel tot stilstand ?????
alle instellingen van de regelaar stonden goed zelfs op lage toeren iets aangepast zodat hij eerder meer koppel heeft.
toen na aantal pogingen en mislukte gaten kreeg ik eindelijk het briljante idee om de draairichting van de spindel te controleren :oops: :mrgreen: :lol:

ineens gingen alle boren als boter door het aluminium en verdwenen de spannen als sneeuw voor de zon 8)

deze is beetje lang is met toolchange centeren boren en frezen van laatste gaten in het bed deze konden niet ineen keer mee van bed is groter dan de slag van de machine slag is 1240mm en bed is 1400mm


alleen het frezen van paar pot gaten


17322
17321

tijdens de montage van het bed alles meteen uit geklokt op het uiteinde laatste 80mm van het eerste bed deel (hier is het bijna 0.17mm) na is het bed binnen 0.07 mm vlak vind ik best nettjes over 1200x650mm.
er komen nog kunststof strips overheen die gevlakt worden door de machine zelf,
17326
17325

ook maar meteen weer een dust shoe getekend en geprint dit is niet de uiteindelijk variant die wil ik bedienen met een cylinder makkelijk met toolwissel.
de borstel een kleine hoek naar buiten gegeven dan komt deze minder snel in de frees, ga deze borstel waarschijnlijk inkorten100mm is erg lang.
17327
ook als de afzuiging aanstaat erg handig ligt het aluminium niet door de hele garage :-)


makkelijk lost tehalen doormiddel van magneetjes.
17324

17323

Zo dit is de laatste status als het goed is volgende weel wat alu platen om de zijkanten dicht te maken.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: weer een variant van de open portaal frees

Bericht door ruudderooy »

Ik heb overigens ook nog 2 kapotte voedingen gehad van 800w 80Vdc.
deze zijn waarschijnlijk kapot gegaan door de combinatie solidstate relais / schakelende voeding.


omdat een schakelende voeding geen ohmse belasting is en dus ook niet continu stroom vraagt, kan je momenten hebben dat de solidstate relais niet in geleiding komt als hij net een nul doorgang heeft gehad en ontstoken wordt.
als je dan net het moment daarna vermogen begint te vragen trekt de voeding zijn condensator leeg (deels) en als de solidstate relais na de volgende 0 doorgang weer ontstoken wordt vraagt de voeding heel veel stroom met als gevolg hij zijn eigen diodebrug opblaast.
dus schakel nu alles weer met normale relais.
De frequentie regelaar van de spindle zorgde er al voor dat de solidstate relais deels in geleiding kwam ik had er 4 nu zijn het weer 4 normale relais (inductieve belasting vinden ze niet leuk).

weer een leuk leerschool had er eigenlijk nog nooit over nagedacht todat het fout ging zitten nu ook meteen 1200w voedingen in.
ik had het even na gemeten en mijn drives trekken geregeld 10amp en die chinese voedingen mogen maar heel kortstondig de 800w leveren minder dan 1sec en maar 70% continu anders gaan ze dar over een paar weken weer door stuk.

Gr Ruud
Plaats reactie