Nieuwe brug maken uit extrusieprofiel.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Berichten: 515
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe brug maken uit extrusieprofiel.

Bericht door Kjelt » 20 jun 2018 19:43

Ik heb gehoord dat een afkortcircelzaag met alu zaagblad goed zou werken.
Nog niet zelf geprobeerd.

K.J.
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe brug maken uit extrusieprofiel.

Bericht door K.J. » 20 jun 2018 21:19

Wij zagen het op de zaak met een radiaal cirkel zaag met zaagblad voor aluminium. Profielen van 200x100 geen probleem. Alleen lawaaierig

benkr
Donateur
Berichten: 2488
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nieuwe brug maken uit extrusieprofiel.

Bericht door benkr » 20 jun 2018 21:44

Ik heb de afgelopen weken volop aluminium profielen gezaagd met een DeWalt afkortzaag, het zaagblad heeft precies dezelfde vertanding als de cirkelzagen in de fabriek voor mijn huis waar ze naast volop hout en MDF en zo ook gewoon aluminium mee zagen, ik laat vaak genoeg b.v. hoekprofiel 100 x 50 op maat zagen naar 35 x 78 om maar iets te noemen, daar doen ze helemaal niet moeilijk over terwijl ze toch aardig zuinig zijn op hun machines.

De zagen zijn daar allemaal geslepen (dagelijks tot wekelijks) de ene tand gewoon vlak, de volgende tand met twee afgeschuinde hoeken, ik geloof dat men dat 'vlak - dak vertanding' noemt.

hrscharft
Berichten: 810
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nieuwe brug maken uit extrusieprofiel.

Bericht door hrscharft » 20 jun 2018 22:01

Heb een vlak-dak blad op mijn afkortzaag zitten en dat gaat door alu als door boter dat is het probleem niet.
Vanavond een paar proeven gedaan en het grote probleem zit em in het zuiver haaks krijgen van het spul. Mijn Metabotje heeft al aardig wat mee gemaakt aan verbouwingen en ander zwaar werk en is niet het zuiverste apparaat dat er is.

verder gaat er max een 216mm blad op en kom ik dus de as tegen voordat ik door de 100x100 profielen heen ben. Draaien en weer in exact dezelfde zaagsnede terecht komen valt niet mee.

Misschien toch maar eens bij de buurman met de lintzaag langs alhoewel dat ook niet altijd even zuiver gaat.
Denk dat ik de afstandhouders (zijn 10cm hoog) maar gewoon op hun kant leg en dus gebruik kan maken van de haaksheid en parallelheid van het profiel zelf. Dan zijn de enige echt kritische zaagsneden nog die van de liggende delen in het bed.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.

Plaats reactie