Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

ik zet de liggers er onder en druk nog een serie stalen hoekjes in de hoeken als dat nodig blijk.
heb namelijk ook een stuk of 20 hoekstukjes er bij gekregen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Kjelt »

Die zaten daar ook al op. Als ik het me goed herinner moesten er nog extra platen aan de buitenkant aangebracht worden om een of andere zijkracht af te vangen.
Tonybryden
Berichten: 899
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Tonybryden »

Mij lijkt het stijver met de profielen er onder.
De topic wie je bedoeld is van Ruud , die heeft zijn profielen er ook onder geplaatst en daarbij extra platen gemaakt voor stevigheid .
Maar of dat nodig is betwijfel ik.
Zet ze er onder en de nodige hoeken, dan is het net zo stevig als dat ze er tussen geplaatst zijn.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Mjah we gaan het zien.
De profielen die ik gebruik zijn overigens nog weer een slagje groter als die in de OPSCNC gebruikt worden he.

Kwa constructie lijkt ie wel veel op de tweede frees van ROBOCNC behalve dan dat die rack en pinion gebruikt en ik Kogelspindels.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Tonybryden
Berichten: 899
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Tonybryden »

Ik volg je topic met plezier, veel te leren hier.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Kjelt »

Tonybryden schreef: 24 jun 2018 23:36 Mij lijkt het stijver met de profielen er onder.
De topic wie je bedoeld is van Ruud , die heeft zijn profielen er ook onder geplaatst en daarbij extra platen gemaakt voor stevigheid .
Maar of dat nodig is betwijfel ik.
Zet ze er onder en de nodige hoeken, dan is het net zo stevig als dat ze er tussen geplaatst zijn.
Mijn buikgevoel zegt van niet.
Als de ribben opgesloten zijn kunnen ze geen enkele kant op zelfs als je op de zijkant met een flinke moker zou slaan, dat houden die hoekprofielen met bout echt niet tegen tenzij je ze er op last.
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door skillalot »

Als ze er onder zitten kun je je frame torderen in X/Y vlak. Ipv haaks kun je er een ruit van maken, omdat die bouten zouden kunnen schuiven.
In hoeverre dat in de praktijk ook kan gebeuren ligt er natuurlijk aan. Een opspan plaat er op voorkomt dat natuurlijk ook weer.
Er tussen dan trek je de zijkanten tegen de haaks afgezaagde tussenstukken aan, en beweegt er niet zo veel meer.
Persoonlijke voorkeur zou zijn er tussen, is ook een stuk makkelijker te maken.
Tonybryden
Berichten: 899
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Tonybryden »

Dan zie ik het verkeerd .
Ik dacht echt dat ze er onder een steviger geheel zou worden.
Zo zie je maar dat er altijd wel raad komt.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Als ik ze er onder zet dan worden ze niet alleen met hoekjes vast gezet maar tegen de zijkanten aan vast gezet met 4x M8 en een Tnut in de slots. Net zoals de zijkanten ook in elkaar zitten.
De hoekjes zouden enkel nog als extra zijn.

Ik denk ook dat er onder stijver is aangezien het contactvlak dan 10x10cm is en als de zijkanten willen kantelen ze dan het hele profiel mee willen buigen.
Als je ze er tussen zet is het contactvlak 10x5 cm waarvan de 5cm in de hoogte is en bij het kantelen van de zijkant het 'draaipunt' precies in de hoek zit en er verder ook niets mee opgetild hoeft worden om te kunnen kantelen.

Dit is iig hoe ik er tegen aan kijk mocht ik dat verkeerd zien dan hoor ik het natuurlijk graag.
Een opspan plaat er op voorkomt dat natuurlijk ook weer.
Die komt er op. in de vorm van een 15mm plaat toolingplate. Die plaat heb ik immers al want ligt op de huidige machine.

Eigenlijk word het een soort torsiebox want aan de onderkant worden de profielen op een 10mm dikke stalen tafel vast gebout.
Wat je dus krijgt is 10mm stalen tafel. dan de liggende profielen waar de zijkanten boven op gebout zitten en daar bovenop weer een 15mm plaat toolingplate.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Tonybryden
Berichten: 899
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Tonybryden »

Dit zijn ook mijn gedachten , maar ik kan er ook naast zitten.
Ik ben er nog mee bezig om uit te rekenen hoe ik het ga bouwen, in ieder geval word het weer met bewegend bed en vaste brug.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 24 jun 2018 22:37 Dat had laatst ook iemand met een OSPF variant gedaan de dwarsribben er onder maar daar werd het chassis minder stijf van en moest hij extra platen er tegenaan schroeven, even zoeken dat topic zou ik zeggen. ;-)
Hij zet er hier 5 onder met 4x M8 dus in totaal praten we over 40 M8's.

Doordat hier Z-as fiks wat meer mm's heeft is de stijfheid van de Z-as ogenschijnlijk gebaseerd op stijfheid van aluplaat over behoorlijke lengte. Dat lijkt me punt van aandacht.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door hrscharft »

Beste diepchess, je bent vast een prima vent maar zou u zich.willen onthouden van commentaar in dit topic.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 25 jun 2018 08:11 Mijn buikgevoel zegt van niet.
Als de ribben opgesloten zijn kunnen ze geen enkele kant op zelfs als je op de zijkant met een flinke moker zou slaan, dat houden die hoekprofielen met bout echt niet tegen tenzij je ze er op last.
Je buikgevoel klopt niet.

Een cnc geeft geen belasting die zelfs maar in de buurt komt van "Sterkte"
Bij een cnc draait het om stijfheid, en zuiverheid.

Het is onmogelijk een cnc te bouwen die wel sterk genoeg is maar tegelijk niet stijf genoeg om te kunnen frezen.

Het contactvlak bij montage onder de liggers is groter en de bouten liggen verder uit elkaar.
Die verbinding is stijver en veel zuiverder dan er tussen monteren, en ook nog eens veel makkelijker uit te voeren.
skillalot schreef: 25 jun 2018 09:01 Als ze er onder zitten kun je je frame torderen in X/Y vlak. Ipv haaks kun je er een ruit van maken, omdat die bouten zouden kunnen schuiven.
In hoeverre dat in de praktijk ook kan gebeuren ligt er natuurlijk aan. Een opspan plaat er op voorkomt dat natuurlijk ook weer.
Er tussen dan trek je de zijkanten tegen de haaks afgezaagde tussenstukken aan, en beweegt er niet zo veel meer.
Persoonlijke voorkeur zou zijn er tussen, is ook een stuk makkelijker te maken.
Da's toch niet torderen, dat is scheef trekken.
En volgens mij lukt dat alleen door de twee motoren tegen elkaar in te laten trekken, of met kracht van buitenaf.
Op zich zo je idd de scheefheid door de boutverbinding heen kunnen bewerkstelligen maar makkelijker maken?

Volgens mij niet.
Alleen als je een zaag hebt die je super zuiver hebt kunnen afstellen (en dat is dan niet de willekeurige huis tuin en keukenzaag) dan is het misschien makkelijker bouwen.
Zodra je moet nabewerken om alles zuiver haaks te maken dan schiet de skilset van 99.9 % van dit forum ernstig te kort.

Bij een tikje onhaakse verbinding trek je de kokers die er tegen aan komen in een S-vorm.
Dat werkt weer door in ge-emmer bij het afstellen van de rechtheid van de rails.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herbouw CNC Groter beter en stijver. (hopelijk)

Bericht door skillalot »

Dat spul moet je ook niet zelf gaan zagen, dat moet je gewoon op maat gezaagd bestellen. Die bedrijven die dat spul verkopen die hebben daar fatsoenlijke zagen voor.
En verder, als er een paar tiende verschil in lengte zou zitten, so what. Je moet voor de grap eens kijken wat voor toleranties er sowieso op die profielen zit.
De rails moet je toch stellen...
Plaats reactie