Pulse EDM made in Fryslân

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door audiomanics »

Waar dan in Friesland?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door Hessel Oosten »

Waar dan ine Fryslân
Ah jonge ja je ...
Dat wiet ik ek nêt.

Het valt op aan de uitspraak dat hij een Nederlander is die Engels spreekt.
Daarna keek ik bij de commentaren onder de video en daar vroeg iemand naar z'n herkomst, ook denkende dat het een Nederlander was.
Hij bleek toen Nederlands terug te schrijven en "zei" dat ie uit Friesland kwam.
Is daar dus evt. te vragen of een link naar deze draad neer te zetten.

Hessel (ek een Fries troch berte)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door Markus »

Hoi Kees,

Maak je zelf alle onderdelen of laat je wel eens wat doen bij van der Velde Boerhof ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door audiomanics »

Behalve de weerstanden, IC's en de andere elektronica-onderdelen maak ik alles zelf (het printje schroei ik dan nog wel zelf in elkaar)
Elektronica ontwerp ik veelal ook zelf, of ik pas hier en daar wat aan, omdat ik dan denk dat het beter kan... dat heb je met elektronici...
.. Ik ken wel een van der Velde, maar dat is een juwelier in Beetsterzwaag, waar ik met enige regelmaat contact mee heb...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door Markus »

Ze zitten aan de vaart, voor de brug als je linksaf naar Oosterwolde gaat. Ben er zelf nooit geweest maar een maat van me wel, wil er wel een keertje gaan kijken

Heb jij ook een werkplaats waar mensen je machines kunnen bewonderen ? (ik kom regelmatig in Appelscha)

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef: 29 sep 2018 08:23
audiomanics schreef: 28 sep 2018 22:44 Best wel prettig om mee te werken dat spul.. Wat het precies is???
Dat was ABS volgens mij. Ik heb er ook wat van.
als het uit mijn Caddy kwam, is het rode pvc, ik geloof 3mm dikte ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door audiomanics »

Ja, dat is het.. PVC...
Ik zou even niet weten welk huis aan de vaart hij zou wonen.. heeft die man ook een naam? ( Zoekt wat makkelijker..)
Ik heb een "mancave" achter het huis..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door audiomanics »

17580

Met dank aan John en Wim voor het materiaal en het laswerk! Mijn voorraadtank/filters/pomp.. Bijna 30 liter en onder het grote deksel zit een enorme 1 micron filterzak, samen met het eerste olie en tweede brandstoffilter moet het toch wel lukken om de troep uit de EDM-vloeistof te halen..

Helaas is nog steeds het wachten op essentiële onderdelen... Ik hoop ze nog wel ruim voor de open dag te hebben anders is mee nemen van de hele bende (ik denk toch snel 100kg bij elkaar) vrij nutteloos..

Nu is er wel wat gaande in China geloof ik... 1 pakket hier onderschept door de douane, 1 pakket in China al uit het vliegtuig gehaald vanwege vermeende onveilige situatie (gewoon een geschakelde voeding :roll: ), 1 pakket dat na een ongeluk van de transporteur retour afzender is gestuurd (een handje vol pluggen... wat kan daar nu kapot aan gaan?) en 1 pakket dat al 3 maanden onderweg is... net een claim ingediend...
Zou het te maken hebben met de Amerikaans-Chinese handels-"oorlog"?
Gelukkig ging het tot voor kort eigenlijk altijd wel goed... dipje...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door audiomanics »

En ook met dank aan John en Wim: het spetterbakje.
17589

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
BAXEDM
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2018 07:09

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door BAXEDM »

Hoi Kees,

Leuk om te horen dat er meerdere mensen met zelf gemaakte EDM machines in Nederland zijn. Ik ken er al aardig wat, maar alleen in het buitenland. Ik ben 3 jaar geleden begonnen met EDM, en heb inmiddels een eigen bedrijfje dat vonk generatoren verkoopt. Deze kunnen worden ingezet voor allerlei vonk toepassingen (zinkvonken, draadvonken, boren...etc).
Toen ik begon heb ik eens gekeken naar Ben Fleming's design. Ik vond het gebruik van een weerstand als stroombeperkend element niet echt een fraaie oplossing en ben toen begonnen aan mijn eigen design. Dit is inmiddels een product geworden, waarin gebruik word gemaakt van een HF spoel als stroom beperkend element. Hierdoor kan de generator een stuk kleiner, krachtiger en zuiniger gemaakt worden.
Daarnaast heb ik ook een veeltal geavanceerde functies geintegreerd, zoals bijvoorbeeld ISO-Pulse om een exacte hoeveelheid energie in elke vonk te garanderen en een PC interface met windows programma om de generator te configureren en materiaal keuze te doen.

Informatie over mijn generator en de webshop waar je hem kunt kopen vind je op:

https://baxedm.com/

De handleiding vind je hier:

https://baxedm.com/wp-content/uploads/2 ... -Rev02.pdf

En enkele voorbeelden hier:

https://baxedm.com/showcase-diy-machine ... generator/

Ik heb inmiddels 10 Beta testers met een eigen gemaakte EDM machines, die gebruik maken of gaan maken van mijn generator. Ik kan nog meer testers gebruiken, en Beta testers krijgen een fikse korting op de generator. Wellicht nog interessant voor jou als je een high performance generator zoekt.
Laatst gewijzigd door BAXEDM op 05 nov 2018 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door audiomanics »

Ja, klopt dat die weerstanden voor de stroombeperking wat eenvoudig zijn... zelf zou ik het ook anders doen, maar voorlopig kan ik waarschijnlijk wel wat gaan vonken... Niet dat ik er echt een blijvende toepassing voor heb, maar wilde gewoon eens wat bouwen en proberen. (het apparaat heeft nog geen vonk gemaakt, al hoop ik deze week toch wel zover te komen..)
Een Puls-EDM schijnt ook al wel een stapje verder te zijn dan de RC-EDM's
Jouw generator is duidelijk een paar stapjes verder.. alles via de computer bedienen, die ISO-pulse etc..
Als ik me wat meer bedreven heb in EDM en dan ook weet waar ik over praat, wil ik best wel eens met jouw EDM iets doen, maar de kans dat ik er voldoende werk mee heb dat ik ook zo'n generator ga kopen???
(ik ben gepensioneerde hobbyist, geen bedrijf..)

Omdat de RAM (is daar ook een normale term voor?) toch niet helemaal lekker liep, heb ik een nieuwe gemaakt.. Vooralsnog loopt die een stuk strakker en soepeler en morgen de bedrading er maar eens in solderen en de zaak afmonteren..Als het goed is komen morgen ook de slangen eens en kan het zaakje opgevuld en rondgepompt worden... hopelijk geen lekkages... Ja en dan... VONKEN!! (of rookwolken en "back to the drawing-board" )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
BAXEDM
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2018 07:09

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door BAXEDM »

Ik ben benieuwd wat voor een resultaten komen gaan. Ik zal je avonturen hier volgen. Naast het vonk gebeuren is het mij toch elke keer weer tegen gevallen hoeveel gedoe het is om het dielectricum schoon te houden en voldoende druk te hebben om goed te spoelen. Of je nu draadvonkt of zinkvonkt, de micro spanen moeten ergens heen. Mijn machine vreet EDM filters omdat ik nu eenmaal veel spanen produceer (maak aardig wat draai uren). Hier is het schema van mijn spoelsysteem:

https://baxedm.com/knowledge-base/water ... -overview/

Bij draadvonken moet je spoelen door een kier van 65 micrometer, om dat fatsoenlijk te doen heb je een hoge druk nodig ~8 bar. Om een hoge druk te maken bij een flinke flowrate, heb je een boel energie nodig wat allemaal in het dielectricum gaat zitten, waardoor je het vervolgens ook weer actief moet koelen, anders word de boel na langdurig vonken veel te heet (mijn "back to the drawing board" ervaring).

Bij zinkvonken heb je dat probleem gelukkig niet, omdat je de zinkkop cyclisch terug trekt om de kier groot te maken voor het spoelen. Het spoelen kan dan op een lage druk gebeuren.

Mocht je een keer in de buurt van Eindhoven zijn, ben je altijd welkom om te komen kijken in mijn werkplaats.

Groeten,

M
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@BaxEDM, ook al zal jouw systeem slechts voor weinig 'hobbyisten' weggelegd zijn, (er zitten hier ook halve en hele professionals ;-) ).
Misschien is het leuk als je dat mooi compacte draadvonkertje op de CNCzone dag (3 november) komt tonen.
Liefst werkend natuurlijk, als dat een beetje te omslachtig is, is een 'halve' installatie natuurlijk ook al een bijzonder leuk object.

Dit wil iedereen natuurlijk wel van dichtbij kunnen bewonderen.
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BAXEDM
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2018 07:09

Re: Pulse EDM made in Fryslân

Bericht door BAXEDM »

De mechanica en besturingskast zijn vrij eenvoudig te vervoeren. Het watersysteem is echter nog niet geintegreerd in een kar of iets dergelijks, dat is nog een slangennest met losse delen, een draak om te vervoeren. Ik zal eens kijken of daar op korte termijn nog orde in valt te scheppen en er een nachtje over slapen. Zit nogal met tijdsdruk, aangezien er binnenkort weer een serie vonk generatoren de deur uit moet. Als ik ga, moet het in ieder geval wel een werkende demo zijn vind ik...

M
Plaats reactie