Constructie keuze portaal vs kolom
Moderators: audiomanics, Moderators
Constructie keuze portaal vs kolom
Bijgevoegd zijn twee opstellingen waarbij links werkt met twee kogelomloopspindels om schranken tegen te gaan. Rechts werkt met slecht een enkele motor.
Ik kom er zelf alleen niet uit(mijn voorkeur gaat uit naar rechts omdat ik trillingen naar de vaste wereld sneller zijn opgevangen en stijver?)
Werkbereik is
Links': X270 Y350
Rechts X270 Y400
Vraag: Waarom zou je voor een van beide ontwerpen kiezen? Ik heb er helaas nog geen gebouwd dus het in een keer 'zo goed mogelijk' doen en met het varen op jullie ervaring hoop ik zo min mogelijk problemen tegen te komen.
Bedankt!
Ik kom er zelf alleen niet uit(mijn voorkeur gaat uit naar rechts omdat ik trillingen naar de vaste wereld sneller zijn opgevangen en stijver?)
Werkbereik is
Links': X270 Y350
Rechts X270 Y400
Vraag: Waarom zou je voor een van beide ontwerpen kiezen? Ik heb er helaas nog geen gebouwd dus het in een keer 'zo goed mogelijk' doen en met het varen op jullie ervaring hoop ik zo min mogelijk problemen tegen te komen.
Bedankt!
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
De constructie met vast gantry bespaart in ieder geval een spindel, motor en drive. Deze kost zijn significant.
De brug kan je veel stijver construeren dan je huidig ontwerp en steviger dan van een bewegende gantry.
Bouw practisch is een vast gantry relatief makkelijker om uit te lijnen.
De brug kan je veel stijver construeren dan je huidig ontwerp en steviger dan van een bewegende gantry.
Bouw practisch is een vast gantry relatief makkelijker om uit te lijnen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Een vaste brug of kolomfrees geeft ten opzichte van een beweegbare brug meer stijfheid (bij gelijke bouwkwaliteit). Of die nodig is, is weer afhankelijk van welk materiaal je wilt bewerken.
Een nadeel is dat de tafel twee of zelfs vier keer zoveel plaats nodig heeft om te bewegen als eentje met een losse brug.
Het is dus afhankelijk van meerdere zaken wat in jouw situatie het beste past.
Een nadeel is dat de tafel twee of zelfs vier keer zoveel plaats nodig heeft om te bewegen als eentje met een losse brug.
Het is dus afhankelijk van meerdere zaken wat in jouw situatie het beste past.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Dit is hoe ik mijn portaal momenteel aan het bouwen ben.
Zal de hele tekening binnenkort ook eens op Grabcad gooien.
Iig ook als je een portaal bouwt met een bewegende brug probeer die brug zo stijf en zwaar mogelijk uit te voeren als dat je ontwerp en mogelijkheden toelaten.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Ik ben ook bezig met een portaal uit te werken.
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
bij de rechtse beweeg je werkstuk.... dus bij zware dingen kan dat een probleem geven....
ik zou gaan voor de linkse, maar de stil staande zijkanten hoger maken ( maakt niet uit hoe zwaar dat is, staat toch stil) .... dan is je y-as bijna een rechte balk..... en je kan dan bredere dingen door de zijkant van je machine steken...
ik zou gaan voor de linkse, maar de stil staande zijkanten hoger maken ( maakt niet uit hoe zwaar dat is, staat toch stil) .... dan is je y-as bijna een rechte balk..... en je kan dan bredere dingen door de zijkant van je machine steken...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Maakt mij niet zo veel uit welke bouwvorm je kiest, maar gebruik niet die ondersteunde geleidingen, lijkt heel leuk maar het is het eerste wat je gaat vervangen, en bij een al gebouwde machine heb je dan een hoop werk voordat daar dan echte lineaire geleidingen met kogelomloop wagentjes op zitten. Ja ze zijn best wel wat duurder dan die ondersteunde geleidingen maar ze zijn ook vele malen instabieler, na een tijdje besluit je toch om ze te gaan vervangen dus doe dat meteen al voordat je begint, scheelt je heel veel werk.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Mooi ontwerp.
Maar waarom de kogelomloop boven op de brug, gewoon nieuwschierig omdat ik ook nog moet kiezen waar ik mijn kogelomloop plaats, ik ging er vanuit dat het plaatsen van deze het beste was zoals de open source frees.
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Die snap ik even niet, aan de kant van de motoren zitten dure vertikale aluminium panelen alsof je daar werkstukken vertikaal wilt opspannen, prima maar zover kan de brug niet komen ?
Aan de andere kant zit de uitsparing dus is het logisch dat je daar je werkstuk vertikaal wilt opspannen.
Maar moet die plaat dan niet aan de andere kant zitten en de Z-as ophanging van de spindel ook aan de andere kant of wat mis ik ?
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Laatste stukje achterin kan de spindel niet komen, dus daar komt ook geen bed. Voorkant moet ik nog even kijken hoever de spindel uit gaat steken, mocht het nodig zijn worden de zijkanten iets langer, ik wil 100mm voorbij het einde kunnen om plaat aan de kopse kant te bewerken, en voor een eventuele vierde as.
Tony, maakt niet zo veel uit wat je je kogelomlopen zet. Op deze manier zien de wagens aan de buitenkant, en kan de X-as breder worden zonder werkruimte in te leveren. Ook komt dit dadelijk makkelijker uit met kabel kabelrups als die kogelomloop dat niet in de weg zit.
Tony, maakt niet zo veel uit wat je je kogelomlopen zet. Op deze manier zien de wagens aan de buitenkant, en kan de X-as breder worden zonder werkruimte in te leveren. Ook komt dit dadelijk makkelijker uit met kabel kabelrups als die kogelomloop dat niet in de weg zit.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Oke dat is duidelijk, boven er op lijkt me wel wat makkelijker te plaatsen, zal dat nog even bekijken.
Is wel een goed idee om dat voor kopse kanten te bewerken , als je spindel zo ver kan komen zou ik dat zeker toe passen.
Is wel een goed idee om dat voor kopse kanten te bewerken , als je spindel zo ver kan komen zou ik dat zeker toe passen.
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Ik heb ze juist opzettelijk aan de buitenkant van de zijkanten geplaatst omdat er dan beduidend minder troep bij komt.
Heb dat bij mijn huidige machine ook zo zitten en de Spindel op de brug word echt vele malen smeriger dan die van de (bij mij) Y as.
Zijkanten van de "bak" worden nog dicht gemaakt staat alleen niet op de tekening.
Heb dat bij mijn huidige machine ook zo zitten en de Spindel op de brug word echt vele malen smeriger dan die van de (bij mij) Y as.
Zijkanten van de "bak" worden nog dicht gemaakt staat alleen niet op de tekening.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Ou sorry, je bedoeld die bovenste op de brug, ik dacht gister die andere twee waarom die binnen zitten ipv buiten.Tonybryden schreef: ↑04 okt 2018 23:08 Oke dat is duidelijk, boven er op lijkt me wel wat makkelijker te plaatsen, zal dat nog even bekijken.
Is wel een goed idee om dat voor kopse kanten te bewerken , als je spindel zo ver kan komen zou ik dat zeker toe passen.
Tussen de wagens is beter, zoals in de OSPF. Maar bij mij zitten de wagentjes in de breedte een stuk verder uit elkaar als in de hoogte, dat is zo stabiel dat die spindel wel bovenop kan.
Die plaat wordt 25mm dik, en kogelomloop moer komt in een blok 80*80 aan die plaat vast.
Spindels worden 25*10, en de profielen van de brug en zijkanten zijn 200*80 om je een idee te geven van de grootte. Werkbereik op de tafel ruim 1200*1000mm.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1965
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Constructie keuze portaal vs kolom
Is het niet makkelijker om de X-as motoren naar de andere kant te brengen, vlak bij de besturingskast en weg van waar werkstukken opgespannen worden?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...