tandwielen voor tandriemen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door MatD »

ik heb een site gevonden.

hier zou het bestand moeten staan, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen doen en eraan uit geraken
http://www.badongo.com/file/2842616

Dit stukje verklaart een paar formules of variabelen die gebruikt zijn.

Steek en modulus

In bovenstaande figuur heeft het rondsel z = 28 tanden bij een diameter (op de steekcirkel) d = 28 mm. De omtrek O van het rondsel (op de steekcirkel) is dan π × d = 88 mm. De steek van de vertanding t wordt gedefinieerd als t = O / z = π × d / z. In dit geval is de steek t = π mm, dus 3,14 mm. De modulus van de vertanding m wordt gedefinieerd als m = t / π. In dit geval is de modulus m = 1 mm. De diameter van een tandwiel (op de steekcirkel) d = z × m.

Tandwielen worden overwegend gefreesd. Voor elke modulus heb je aparte tandwielfrezen nodig. Uit rationaliteits­overwegingen heeft men een beperkt aantal moduluswaarden gestandaardiseerd, te weten (in mm):
0,3 - 0,5 - 0,7 - (0,75) - 1 - 1,25 - 1,5 - 2 - 2,5 - 3 - (3,5) - 4 - 5 - 6- (7) - 8
De waarden tussen haakjes liever te vermijden.

bron van dit tweede stukje:
http://www.alexdenouden.nl/artikelen2/tandwielen01.htm

groeten

Mathias
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door create »

Misschien niet de juiste plaats hiervoor, maar het onderwerp kwam hier aan de orde. Kan onze webmaster er geen extra domeinruimte bij nemen voor uploads? Ben best bereid een klein bedrag te doneren om de kosten hiervoor te beperken. En veel kleintjes maken 1 grote !!!
Gewoon het Digitalus maxi-pakket nemen
idd niet de juiste plaats hier, als er vraag naar is kan je het in de rubriek verzoeken zetten. Aan mij om te kijken wat de kosten zijn. wel een goed idee trouwens. er zijn al wel gratis database dan kan je de link hier zetten

gr Create
:offtopic: nu weer ontopic
Plaats reactie