Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchanger

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door DaBit »

4kW rectangular frame HF motor met bijpassende drive zit nieuw op grofweg 800 euro ex als ik even rondgoogle.
Dit is beduidend goedkoper, doe de 1+1=2 ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door Niels »

Waarom worden er appels en peren vergeleken?


Een simpele AC motor en VFD met een servo set vergelijken is hetzelfde als de gemiddelde machine op het forum benoemen tot precisie machine met zwevende geleidingen die tot op een mu in titanium freest.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door Breaker »

Niels schreef:Plat gezegd is dit niet meer dan een 3 fasen 4 polige motor voor 50Hz met een encoder eraan.
Misschien iets te plat gezegd dan? Een 4 polige motor met encoder maakt het toch nog geen servo. Lijkt in dat geval meer op een AC motor met ingebouwde VFD en control loop via een encoder. Vind de vergelijking niet zo gek...

Wel interessant om te weten wat het nou wel is, wil je nog een poging wagen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door DaBit »

Niels schreef:Waarom worden er appels en peren vergeleken?
Doen we niet.

Ik heb dat apparaat van jou niet gezien, maar 3,7kW met een gewicht van 46kg lijkt sterk op een gewone inductiemotor gewikkeld voor 50Hz. Was het een PMAC motor geweest dan was-ie lichter.
Extraatjes zijn dan de losse koelventilator en de resolver.

Toerental regelen en positioneren op basis van encoderinput kan vrijwel elke moderne VFD ook. Servodrive en VFD zijn zowiezo niet meer zo heel verschillend van elkaar, scheelt een paar regels software.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:maar 3,7kW met een gewicht van 46kg lijkt sterk op een gewone inductiemotor gewikkeld voor 50Hz.
En gebalanceerd tot 8000 toeren, misschien dunner blik voor een beter rendement bij 250 Hz ? (8000/1500*50)
Maar van dat dunnere blik put ik uit een heel diep grijs verleden, weet niet of dat kan kloppen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door Niels »

DaBit schreef:
Niels schreef:Waarom worden er appels en peren vergeleken?
Doen we niet.

Ik heb dat apparaat van jou niet gezien, maar 3,7kW met een gewicht van 46kg lijkt sterk op een gewone inductiemotor gewikkeld voor 50Hz. Was het een PMAC motor geweest dan was-ie lichter.
Extraatjes zijn dan de losse koelventilator en de resolver.

Toerental regelen en positioneren op basis van encoderinput kan vrijwel elke moderne VFD ook. Servodrive en VFD zijn zowiezo niet meer zo heel verschillend van elkaar, scheelt een paar regels software.
Als ik dat had geweten, dan was ik niet aan dit traject begonnen :cry:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niels schreef:
Als ik dat had geweten, dan was ik niet aan dit traject begonnen
Als de spec's kloppen die je voor ogen had, is hier toch niets mis mee ?

Het gaat om het resultaat, niet waarmee je dat doet, lijkt mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: En gebalanceerd tot 8000 toeren, misschien dunner blik voor een beter rendement bij 250 Hz ? (8000/1500*50)
Maar van dat dunnere blik put ik uit een heel diep grijs verleden, weet niet of dat kan kloppen.
Ja, maar als je een HF motor pakt dan heb je die balans en dunner blik ook.
Niet helemaal vergelijkbaar maar van deze heeft DamenCNC de prijzen op de site staan: Teknomotor C71/80-A-BT 4Kw 100Hz 2p 5600rpm 220/380V, EUR 389 ex BTW. Balans is ISO1940 grade 2.5. Ik weet niet zeker of dat zat is voor 8000rpm, maar het lijkt er wel op.
Schakel het ding als 230V en je kunt met vrijwel vol koppel door tot 9000rpm.
Rotary encoder en onafhankelijke ventilator zijn opties. Zal de prijs vast wel omhoog gooien naar zuiguitdeduim 700 euro ofzo; als je iets afwijkends wil dan word je gepakt.

VFD moet grofweg 13Amp nominaal / 15A piek kunnen doen, dat word van een 'echt merk' wel een prijzig grapje. Een nieuwe Danfoss FC302 via ebay zal je zo'n 700 euro kosten. Opties zat, maar die Danfoss VLT ken ik en de FC is VLT versie 2.0. Kabeltjes, stekkertjes, bla: 50 euro.

Totaalprijs voor nieuw spul (om appels met appels te vergelijken) dus grofweg 1450 euro, maar als je beter zoekt kan dat toch voor een stukje minder denk ik, want ik heb nu maar wat gekozen. Dan zal de Chinees wel alsnog goedkoper zijn, maartoch.

Voordeel van jouw setje is dat je laag in de toeren veel meer koppel hebt want het vermogen is opgegeven bij 1500rpm en niet bij 5600rpm.

Ik ben overigens niet helemaal onpartijdig; die Chinese servo op de Emco8 werkt nog steeds niet zo lekker als 'fatsoenlijk' spul en in de toerenkelder koppel uit een HuanYang VFD zien te ontlokken was ook al niet simpel. Dan zijn mijn ervaringen met Danfoss VFD's en Omron/Yaskawa servo's toch een orde van grootte beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Voordeel van jouw setje is dat je laag in de toeren veel meer koppel hebt want het vermogen is opgegeven bij 1500rpm en niet bij 5600rpm.
Goh ja, daar ging het nu net precies om!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door DaBit »

Kwestie van een andere motor kiezen.

Verder: Niels had het over appels met peren vergelijken toen het ging over VFD+inductiemotor vs servoset, en da's volgens mij in dit geval niet waar. That's it.

Ik zeg ook niet dat jullie troep gekocht hebben he? Ik heb licht twijfels, maar ik geef ook braaf aan dat mijn mening daarin niet helemaal kleurloos is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door Niels »

Ik ga het wel zien of het resultaat is wat ik verwacht.

Als dat niet zo is, dan gaat het naar The god of CNC parts corner. (zoals zoveel onderdelen daar heen gegaan zijn) :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door DaBit »

Mwuuhaha, die is zeker naast de offers to the god of speed :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door mark3 »

Heren, ik ben trots op jullie. De motor is groot, zwart en draait rond. Nog een pot bier erbij en het feest is compleet. :P
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchan

Bericht door andrefc101 »

We gaan het meemaken, deze week een pasplaat gemaakt voor de servo motor en in de frees gehangen. Had het zowaar nog aardig opgemeten ook ;-)
De servodrive zit reeds in de Rittal kast, nu alleen volgende week de electronica nog aansluiten, ik ben benieuwd!

12306

12307
Plaats reactie