trapezium draad snijden

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: trapezium draad snijden

Bericht door Michel »

Afgelopen middag heb ik geprobeerd een tap te maken van een stuk trapeziumdraad. (T 12 X 3,iets anders had ik niet )
Wat mij opviel is dat je goed scherp gereedschap moet hebben anders heb je veel te veel braam.
Alleen heb ik de conus lineaal op 1 graad gezet,hierdoor ben ik genoodzaakt de tap in twee fases te maken.
Alleen wilde ik,bij gebrek aan een freesbank, een freesje in de drieklauw inspannen en de tap op het dwarssupport bevestigen zodat ik op die manier de axiale snijvlakken kan aanbrengen.
Misschien heeft iemand een beter idee?
Hieronder heb ik een foto geplaatst van wat ik vanmiddag gedaan heb.

136
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door aanrip »

@ Michel: gereedschap moet scherp zijn en scheppend geslepen om de spaankracht zo klein mogelijk te houden. Hardmetaal hier niet gebruiken. Je kan in de draaibank met wat kunsten wel frezen als je voldoende slag hebt op de dwarsslede. Blijft het probleem, dat je de spaangroeven over de omtrek moet verdelen. Naslijpen moet in elk geval.
I like the smell of hot chips
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: trapezium draad snijden

Bericht door Michel »

Ik heb nog eens nagedacht over hoe ik zonder freesbank de spaangroeven moet aan brengen.
Een tijdje terug heb ik op het dwarssupport van mijn draaibank een steun gemaakt om een eventueel later te bevestigen spindel op te spannen
dit werkte wel goed.(ik had een test gedaan met een handboormachine
maar er zat te veel speling op booras)
Nu bedacht ik mij als je hier een bovenfrees met een slijpsteen in hangt
dan kan ik er groeven inslijpen met een slijpsteentje :D
Alleen als je slijpwerk op de draaibank gaat verrichten dan moet je er wel voor zorgen dat je het bed en de drieklauw zoveel mogelijk beschermt tegen het slijpstof.
Zodra ik de opstelling gemaakt heb zal ik er een foto van maken en plaatsen op de site. :D
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door aanrip »

Ja dat kan op een draaibank. Maar er mag geen stofje op het bed terechtkomen. Dus afdekken, zorgen voor onderdruk door afzuiging en de koeling filteren. Ik heb hiermee zeer dunne spindels geslepen met grote spoed, aalglad. De bank kan door de frequentieregeling van 4 kw 8 toeren per minuut lopen. Als de snelheid hoger is gaat het feest niet door.De omkasting is een geheel en past om de klauwplaat heen.
Afbeelding
I like the smell of hot chips
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door Brunow »

Wat doe je dan als uw slijp schijf afslijt? :|
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door aanrip »

@Brunow: deze manier van slijpen gaat niet zo rigoureus als met het slijpen uit de hand. Wanneer je een vonkje ziet slijpt hij. Heel erg minimaal. De slijtage van de 1 mm dikke schijf ook. De slijpmachine zit (in een gietijzeren beugel onder een hoek) in de Rapid beitelhouder. Als schijfj niet meer slijpt, gewoon de X-as verplaatsen.
I like the smell of hot chips
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: trapezium draad snijden

Bericht door Michel »

"Aanrip" heb je hiervoor een normale haakse slijper gebruikt?
Dit is een mooi systeem om radiaal te slijpen.Wat voor slijpschijven gebruik je hiervoor?
Mijn bedoeling is echter om axiaal te slijpen ivm.het aanbrengen van groeven in de tap.
Maar het mooie van je systeem is dat de slijpschijf direct in de beitelhouder geplaatst kan worden.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door aanrip »

Ja, ik heb wel een nieuwe gekocht en een zeer solide ophanging gemaakt.
In de vakhandel kan je dunne schijfjes met fijne korrel kopen.
Je kan die groeven inderdaad ook zo maken. Dan moet je de schijf horizontaal monteren en de bank natuurlijk niet laten draaien. Aaan de achterkant van de hoofdas kan je een tandwiel monteren van zeg maar 60 tanden. Door een aanslag te monteren is het mogelijk om de 20 tanden te verdelen, zodat je 3 groeven kunt slijpen.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door aanrip »

Dit is de beugel, waar de slijpmachine in wordt vastgezet. Aan beide zijden van de slijpmachine zit een M8 gat voor de handvatten. Hij past precies klemmend in de gietijzeren beugel en wordt zodoende aan beide zijden gebout. Er komt overigens geen kracht op die machine, het is puur stabiliteit. Voor de foto is het geheel een kwart slag gedraaid.
Afbeelding
Op mijn bank kon ik een tandwiel van 120 tanden kwijt, dat ik ergens uit een tandwielkast had gesloopt. Het tandwiel zit op een passende stomp staal met linkse schroefdraad in de hoofdspil geschroefd. De aanslag rechts is een werkje van school, waar ik zwaluwstaarten moest schrapen. Zo zie je, dat is toch nog van pas gekomen :D
Afbeelding
I like the smell of hot chips
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door ludo »

een slijpschijf op een draaibank,daar ben ik niet gerust in vanwege slijpstof.Ik zou volgende mogelijkheid voorstellen:zet een frees in de klauwplaat en de te maken draadtap met een hulpstuk in de beitelhouder.
Aanzetten met beitelslede en frezen met dwarsslede.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

aanrip schreef:Ja dat kan op een draaibank. Maar er mag geen stofje op het bed terechtkomen. Dus afdekken, zorgen voor onderdruk door afzuiging en de koeling filteren. Ik heb hiermee zeer dunne spindels geslepen met grote spoed, aalglad. De bank kan door de frequentieregeling van 4 kw 8 toeren per minuut lopen. Als de snelheid hoger is gaat het feest niet door.De omkasting is een geheel en past om de klauwplaat heen.
Afbeelding
zo zorg je er dus voor dat je geen stof in of op je machine krijgt... , een telescopische of vouwbalg afdekking kan ook wonderen doen...

't trucje met de slijptol ken ik ook.. bij mijn eerste baas had ik ook een dergelijke houder, om gehard stalen bussen mee op lengte te maken..
ook gebruikte ik 'm om platen vlak te slijpen.. gewoon in de laagste aanzet naar binnen laten lopen...
bij mijn tweede baas had ik ook zo'n adaptertje om de polijstmachine in de beitelhouder te kunnen zetten en zodoende dieptrekringen te kunnen polijsten.. stof?.. om te beginnen gewoon een plaatje hout onder de machine op het bed leggen.. naderhand meteen schoonmaken, en GEEN perslucht gebruiken...
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door aanrip »

ludo schreef:een slijpschijf op een draaibank,daar ben ik niet gerust in vanwege slijpstof.Ik zou volgende mogelijkheid voorstellen:zet een frees in de klauwplaat en de te maken draadtap met een hulpstuk in de beitelhouder.
Aanzetten met beitelslede en frezen met dwarsslede.
Tja Ludo, dat gaat niet zomaar. Je kan inderdaad kleine voorwerpjes wel zo spiebaanfrezen (hoogteverstelling heb je niet) maar dan kom je al snel slag tekort. Deze bank is voor hobbybegrippen groot, maar heeft slechts een slag op de x as van 140 mm. De meeste bankjes halen dat lang niet. Bovendien is het opspannen van zo'n lang voorwerp , 200 tot 300mm, in het beitelsupport niet stabiel. Als je de mogelijkheid hebt om een hoekplaat of een haakse slede op de bank te zetten maak je meer kans.
Alternatief is een moer voor 15 euro te kopen bij Mafaha. :idea:
Een tap bestellen bij http://www.mafaha.nl kost ongeveer 300 tot 700 euro. :help:
I like the smell of hot chips
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: trapezium draad snijden

Bericht door Michel »

Het duurde even een tijdje,ik had nog beloofd om een paar foto's te maken van de opstelling met freesspindel (een gewoone bovenfrees voor hout bewerking)
Voor je het weet is er alweer een tijd verstreken,werk ,huis,kinderen enz.
Maar ergens tussendoor heb ik nog een gaatje gevonden om te prutsen..... :D
maar goed,hier dus de foto's.
170

169

Ik heb met deze opstelling een stukje geslepen,in principe voldoet deze opstelling alleen merk je wel dat de bovenfrees niet 100% vast is in te spannen,het materiaal van de behuizing is te flexibel maar als je weing aanzet geeft is het te doen.
De drieklauw, bedacht ik mij later,kan ik beter vervangen door een spantang dan kan ik een grotere slag halen met de kolom.
Ik denk, als je een bovenfrees neemt met een stijvere behuizing dat het op deze manier goed mogelijk is om axiaal slijpwerk te verrichten op de draaibank.
Als je de kolom onder een hoek plaatst (vullingen onder één kant van de kolom doen,even rekenen hoe dik de vullingen moeten zijn om de gewenste hoek te bereiken ) kan je een snijhoek in de tap aanbrengen.

Wordt vervolgd.............
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: trapezium draad snijden

Bericht door aramon »

Als je de slijpschijf hoger of lager plaatst, slijp je ook onder een hoek.
Hoger opspannen geeft in dit geval een negatieve hoek en lager opspannen dus een positieve. Hoef je ook niets op te vullen :D
Plaats reactie