Nieuwe machine.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door cncfranky »

Als de leidingen rechtstreeks naar buiten gaan zou ik dit misschien nog durven, toch zou ik overwegen het koelvat buiten de behuizing plaatsen.
Wat ik wel nog kan aanraden is een metalen afscherming en ook de bekabeling afschermen van de rest, zo te zien staat de besturing wel heel dicht bij de freqentieregelaar.
Uw koelvat is wel geniaal top !
groeten,
cNcFranky
Beetje van alles en van alles een beetje
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Mocht de frequentieregelaar voor storing zorgen, dan komt er een plaat tussen de regelaar en de besturing te staan, maar ik verwacht dat dit wel mee zal vallen.

Het is de bedoeling dat ik de tank helemaal vol met water vul. Zodra ik de pomp de eerste keer aan zet zal eerst alle lucht uit het systeem gaan, en het niveau in de tank zakken. Zodra dit niveau stabiliseert schuif ik het buisje met de vlotter naar beneden, totdat deze net contact maakt.
Mocht er ooit een keer een lek zijn, en het niveau van de tank dus dalen, dan schakelt de vlotter de boel uit.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Nieuwe machine.

Bericht door H@ns »

Wat ik mis is een Flow sensor (op de retour). :?: Als de pomp er mee stop, sneuveld je spindel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Afbeelding

Het zal nog wel even duren, maar langzaam maar zeker komt hij af...
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Nieuwe machine.

Bericht door keesk »

De pomp is er een van 6 euro van Baco-army-goods.
Kun je vertellen hoe dat pompje zich houd?
Ik ben van plan ook iets dergelijks toe te passen maar vraag mij af of ze geschikt zijn om lang te draaien? Ze worden veel als waterpomp voor caravans gebruikt en daar draaien ze nooit lang achter elkaar.
KeesK
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door assink »

ik zou eerder kijken naar een kachelpomp uit een oude mercedes oid.
Deze pompen kunnen prima overweg met warm water, daar zijn ze immers voor gemaakt, ook kunnen deze tegen koelvloeistof wat bij die reich pompen een probleem kan zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe machine.

Bericht door DaBit »

Ik gebruik vaak van die simpele magnetisch aangedreven aquarium-impellerpompjes. Je wil niet weten wat ik die Sicce 800L/uur en 1200L/uur pompjes allemaal al gevoerd heb en het functioneert jaren achter elkaar probleemloos. Eentje ging ooit stuk, maar dat was omdat-ie water/methanol op -55C stond te verpompen en een forse klap kreeg. Sja, dan mag dat van mij.

Mijn koelvloeistof-reservoirtje (voor 'echte' vloeistofkoeling tijdens het frezen van staal). Zit inmiddels nog een gaasje tussen retour en pomp en uiteraard zit er nu 'echte' koelvloeistof in. Het gebruikte pompje heeft al jaren dienst gedaan met allerhande rotzooi waar hij nooit voor gemaakt is.

Afbeelding

Bakje komt van de Appie H en is van Rubbermaid geloof ik. De kunststof is polycarbonaat, dus daar kun je wel wat mee. Maar Blokker en Xenos enzo hebben ook genoeg alternatieven.
Misschien een idee voor de meelezers hier.

Ontopic: die flowsensor lijkt me wat overkill. Zelfs als de vloeistofstroom stopt dan nog duurt het vrij lang voordat die motor stuk gaat. De vloeistof in de motor moet eerst wegkoken, en voordat dat allemaal gebeurd is ben je allang weer even wezen kijken bij de machine. Wil je toch extra beveiliging dan zou ik eerder een simpele klixon (thermoswitch) monteren aan de buitenkant van die spindel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

@Keesk: pompje werkt goed, geen problemen mee gehad tot nog toe. Geld dubbel en dwars waard dus.
Plaats reactie