Nieuwe machine.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Bouwverslag van een nieuwe portaalmachine.

Werkbereik wordt misschien nog 5cm groter, maar echt minimaal 1000x500x150.
Wat ik wil bewerken, hout, kunststof, aluminium en andere non-ferro.
In eerste instantie zal er een kress of goedkope bovenfrees opkomen, en waarschijnlijk later een watergekoelde spindel met freq. regelaar (china).
Welke besturing is nog onbekend, daar wil ik dit topic ook nog niet mee vervuilen...

Na overwogen te hebben met alu profielen te gaan bouwen toch voor een stalen basis gekozen.
Eerst een tekeningetje gemaakt in Alibre, en toen de eerste onderdelen besteld.

Geleidingen, ondersteunde assen 16mm in 1200, 700 en 350mm lang, 12 bijbehorende lineaire lagers, drie kogelomloopspillen 16x5, los en vast lagers, en drie motorkoppelingen.

Ebay link
Laatst gewijzigd door skillalot op 28 sep 2010 18:53, 3 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Wordt al steeds handiger met alibre, en gaat steeds sneller.

Eerste opzetje.
Alu profielen van kritec, 60x60 zware kaliteit, 1200mm lang.
Bovenkant van de geleidingsblokken staan 700 uit elkaar.
Machine krijgt een bereik van 1050x550x200.

Afbeelding
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

*EDIT*
Bovenstaand plaatje gaat niet door, staal ipv alu profielen. En de strippen op het einde worden hoeklijnen 120x60x10 , zodat ik hier makkelijk poten of een tafel onder kan maken.
Laatst gewijzigd door skillalot op 28 sep 2010 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe machine.

Bericht door w.rusman »

de basis ziet er mooi en solide uit...
Heb je bewust gekozen voor 1 stappenmotor voor het portaal ?
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Aluminium profielen gaat niet door, dus dit bericht was niet meer relevant in mijn bouwdraadje.
ivm overzichtelijkheid dus verwijdert.
Laatst gewijzigd door skillalot op 28 sep 2010 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door aw »

Hi Sasha,

Ik heb ook eens op die site van Kritec gekeken, leuke producten en niet duur. Lukt het daar om alles op maat te laten zagen? En zijn de prijzen op de site de werkelijke prijzen? Hoe zit het met de verzendkosten naar NL?

Als ik naar jouw design kijk dan vraag ik me af wat de twee binnenste langsligger met dwarsliggers toevoegen? Als je extra ondersteuning voor je boven plaat wil hebben dan zijn alleen de langsliggers toch al genoeg? Het lijkt me zoveel extra werk, die dwarsliggers terwijl ik niet zie wat ze voor voordeel bieden?

Arthur
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

DHL is vandaag langsgeweest, maar was niet thuis. Hopen dat we maandag meer geluk hebben.
Kost me 68,21 aan douanekosten. (21kg)

Materiaal en bewerken: € 350,-
Verzending met DHL: € 150,-
Douane kosten/btw € 70,-
Totaal € 570,-

Verzending is bijna net zo duur als de hele set bij elkaar, maar dan nog vele malen goedkoper dan in NL bestellen.
Laatst gewijzigd door skillalot op 28 sep 2010 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door Damocles »

Wat die douane betreft, ik denk dat als je de bestelling had opgesplitst in 2 bijvoorbeeld je er aan ontsnapt was.

IK heb ook al wel eens iets uit china en zo laten komen en zo lang het een bescheiden pakket blijft kom ik er meestal vanaf met 10euro. En das dan gewoon om het pak eens open te snijden en weer dicht te doen. Laat dan gewoon dicht denk je dan :mrgreen: ;-) .

Veel succes nog met de verdere bouw!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Die aluminium profielen heb ik dusachterwege gelaten; Te duur, minder stevig, geen prijsopgave gehad van kritec na 2 mails, etc...

Dus...
Woensdag staal laten bestellen, en vandaag even op maat gezaagd en gelast.
Ik heb nu twee frames van staal gelast.
koker 60x60x5, lekker zwaar, en aan de uiteindes waar ze op een hoeklijn bevestigd worden zitten twee strippen van 60x12.

3731

Frames zijn nu 1204 x 242.
Volgende week gaan ze op de freesbank, en worden ze aan de bovenkant gevlakt. Aan drie zijdes over de hele diepte (60mm) haaks gefreesd, en de vierde lange kant ook, maar die frezen ze maar 50 diep vanaf de gevlakte bovenkant.
Ik heb dan een mooie haakse construktie met aan een kant een opstaand randje waar de geleidingen op steunen als ik ze tegen het frame bout.

Het wordt zo toch een iets zwaardere constructie dan ik dacht, maar denk dat ik niet veel last van trillingen zal hebben zo. Zodra ik de frames terugheb foto's.
Laatst gewijzigd door skillalot op 28 sep 2010 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Nou, de boel is op de freesbank geweest en mooi vlak. Zit een mooi randje aan waar de geleidingen op komen te rusten, worden de bouten alleen op trek belast en niet op schuif, en kan ik ze er lekker makkelijk op maken.

Er hoefte niet veel af zeiden ze, ze waren al redelijk vlak. Ze zijn nu precies 1200x240, mooi haaks, en bovenkant vlak. Dat randje zit op50mm diepte t.o.v. de gevlakte bovenkant. De onderkant is niet van belang, hier wordt niks op gemonteerd. De strippen met gaten erin waren alleen voor het opspannen, maar die zitten me niet in de weg, en niet in het zicht straks, dus die laat ik mooi zitten. Als er spanningen in het materiaal zitten en ik slijp ze eruit trekt de boel dalijk misschien weer scheef.
Geen idee wat het zooitje tot nu toe weegt, kokers zijn 60x60x5, dus behoorlijk zwaar. Moest drie keer lopen om het mee te nemen , dus opbouwen zal gelijk op zolder gebeuren, geen idee hoe ik m anders de trap op zou moeten krijgen
Dus, 150 euro armer, basis van de machine rijker :mrgreen: Was een héééél schappelijk vriendenprijsje uiteraard.

3729

3730

Volgende klus wordt de geleidingen op de frames schroeven.
Gaten in een van de hoeklijnen boren om de stappenmotor tegenaan te bevestigen.
Gaten in de hoeklijnen boren om deze tegen de frames te bevestigen.
Beugeltjes maken die ik tussen de frames in kan schroeven waar de lagering van de kogelomloopspil in komt.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe machine.

Bericht door Mcgyver »

Wow ziet er mooi uit!

Word wel een trend.. machines bouwen uit staal ..

Zal een mooi beest worden!

Ben benieuwd naar je volgende brouwsel!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door Robo »

Ziet er zeker goed uit, en dat is niet duur voor een solide gevlakt onderstel...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Nee was niet duur nee. Geen idee waar ik in totaal op uit ga komen, maar denk dat ik tussen de 1500 en 1750 uit ga komen, niet slecht voor een machine met dit bereik denk ik.
Mooie vlakke basis onderdelen nu, nu nog mooi in elkaar zetten zodat alles goed parallel staat. Denk dat er paspennen in gaan komen, aangezien hij vast nog wel eens uit elkaar gaat.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe machine.

Bericht door skillalot »

Weer iets verder. Hoeklijnen zijn geboord, en frame zit in elkaar. Motor zit er op. Volgende klus word de geleidingen ertegenaan.
3739 3740 3741
Plaats reactie