Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Jeroenvw
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door Jeroenvw »

Een vraagje: hoe bevestig je een lagerbus (zoals deze : http://www.damencnc.com/tools/pics/lme20uu.jpg ) zonder gebruik te maken van een kant een klaar lagerblok?

Inklemmen lijkt me niet gewenst (vervorming)... correct me if i'm wrong.

Ik zie groeven aan de buitenkant van de lagerbus, dus misschien zijn hier een soort klemringen voor? Of is de truuk afdekken aan beide kanten met een plaatje?

Alvast bedankt voor alle reacties :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door Arie Kabaalstra »

je geeft min of meer zelf het antwoord al..:)... alles waarbij je de bus NIET vervormd, en WEL fixeert is goed.. ringen, als je wat passends kunt vinden, zorg wel voor een strakke passing in het blok waar je ze in zet ( niet meer dan 0.01mm speling) , één mogelijkheid, maak je blok net iets korter ( paar tienden ), en draai een paar boutjes rond om de bus.. ( Like this! )

Afbeelding

...een plaatje erover kan natuurlijk ook.. :)
H. van Uffelen
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2007 10:38
Locatie: Zevenaar

Re: Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door H. van Uffelen »

Veel Lagers en lagerbussen worden gekrompen of gelijmd.
Krimpen door het lager een poosje in de vrieskist te leggen en dan te plaaten in het lagerhuis, of te lijmen met loctite speciaal voor lagers.
Jeroenvw
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Re: Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door Jeroenvw »

Bedankt voor de antwoorden!

Ik ga het proberen met een nauwe passing, en verhitten van het lagerblok.
Eventueel nog afdekken met een plaatje, speling opvullen met shims.

De vraag is of mijn (zelfbouw) machine de gewenste nauwkeurigheid haalt... 1 manier om daar achter te komen!! 8) 8)
Ik zal de resultaten in deze thread posten :D

plaatje van mijn machine :
Afbeelding
[/url]
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door Arie Kabaalstra »

H. van Uffelen schreef:Veel Lagers en lagerbussen worden gekrompen of gelijmd.
Krimpen door het lager een poosje in de vrieskist te leggen en dan te plaaten in het lagerhuis, of te lijmen met loctite speciaal voor lagers.
je kunt beter de lagerzitting verwarmen.. door afkoelen van de lagerbus haal je geen meetbaar diameter verschil..

't temperatuurverschil is .. wat haalt een vrieskist?..-15?.. dan zit je op 35graden... als je de lagerzitting verwarmd, dan kom je al snel op 200-300 graden.. dat zet zoden aan de dijk..
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door Markus »

Voor bevestiging van de LME series heb je inderdaad Klemringen nodig.
Ze worden dus Axial geklemd. Je kunt ze wel radiaal klemmen maar het is niet de bedoeling. Je moet dus je lagerblok nauwkeurig op de juiste dikte brengen. Als je radiaal wil klemmen dan moet je de KH series lineaire lagers gebruiken. Die kunnen in een gat met tolerantie H7 gedrukt worden, en zitten dan goed vast.

Greezt,

Markus
Jeroenvw
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2007 13:42
Locatie: Alphen ad Rijn
Contacteer:

Re: Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door Jeroenvw »

Markus, bedankt voor het antwoord waar ik eigenlijk naar op zoek was.

Ik zie dat jij lineaire geleidingen verkoopt op eBay; weet jij of die klemringen standaard bij een LME series zitten?
Of dienen deze los gekocht te worden (ik zie ze niet in je shop).
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Bevestiging lagerbus (LME20UU)

Bericht door Markus »

Naar mijn weten worden ze zonder verkocht. Zelf verkoop ik de LM series maar dan alleen in combinatie met een alu lagerblok en 2 klemringen.

Je moet dus op zoek gaan naar een DIN471 klemring bedoeld voor een as uitsparingsdiameter van 30.3 mm (as is dan 32mm) en een dikte van 1.6 mm (breedte van de uitsparing, gleufje waar de ring invalt)

Ik geloof dat de juiste klemring dan DIN471-0320 heet (voor het afsluiten van een 32mm as), maar wordt aub niet kwaad als ik er naast zit. Met beetje googlen moet erachter komen of ik het bij het rechte eind heb.

Ik heb even voor je gekeken bij Conrad en RS Components maar Conrad gaat maar to 9,3 mm en RS tot 25mm.

Mischien heeft Farnell ze

Greetz,

Markus
Plaats reactie