Contragewicht BF30

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Contragewicht BF30

Bericht door didado »

Kon het niet laten. Vond het een leuk project. Eerste test contragewicht BF30



David
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door Arie Kabaalstra »

Netjes gebouwd, Fadal Freesbanken hebben ook een contragewicht dat ook aan kettingen hangt..

trouwens.. je hebt dat filmpje net gemaakt?.. ik hoor op de achtergrond Radio Veronica, met Luc van Rooij.. Album top 1000 allertijden.. :lol:

één hele week goeie muziek in de schuur.. daar komen dergelijke pareltjes van machines van..
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door didado »

Klopt Arie, inderdaad net gemaakt
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Contragewicht BF30

Bericht door Dwarsligger »

Heb je mooi gemaakt zo, ziet er degelijk uit!

Contragewicht is leuk om je motor te ontlastten als de frees op 1 positie blijft staan.
(motor minder warm, minder energieverbruik) en ik denk dat het dus voor 90% van de freesbewerkingen gunstig uitkomt. (Behalve als je veel boort met 'peck drilling' )

Maar voor de acceleratie en feitelijk te bewegen massa van de kop is het nogal jammer.
Zeker bij wat dynamischer frezen ben je continue 2x zoveel massa aan het bewegen als je zou doen als je de kop 'vrij' houd.
Het beste zou zijn, een pneumatische cilinder, die door een drukregelventiel continue op de goede druk gehouden word. Wel een beetje groot drukregelventiel gebruiken ivm. ontluchtings-snelheid.

Vr. Groet!
Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door hex173 »

ziet er perfect uit. Hiervoor moet ik nog wel wat oefenen. :mrgreen:
Wat betreft het idee met een pneumatische cylinder het volgende:
Aan boord van baggerschepen wordt wel een deinings compensator gebruikt voor de zuigkop, om de deining te compenseren, kracht van de zuigkop op de zeebodem blijft ongeveer constant bij deining.
Voor een freesmachine zou de werking als volgt kunnen zijn:
een draad die over 8 schijven loopt (2 boven en 2 onder aan weerzijde van de luchtcylinder) de slag cylinder wordt dan 1/8 van de freeskop. Aan de lucht zijde, zit in verhouding, een groot luchtvat zodat bij op en neer gaan van de cylinder de luchtdruk niet veel verandert... enz.. maar er altijd een naar beneden gerichte kracht overblijft.
Een schets zou duidelijker zijn, maar dat kan ik niet zo goed. :oops:
alles wat ik maak, kan beter.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door didado »

Dwarsligger schreef:Maar voor de acceleratie en feitelijk te bewegen massa van de kop is het nogal jammer.
Zeker bij wat dynamischer frezen ben je continue 2x zoveel massa aan het bewegen als je zou doen als je de kop 'vrij' houd.
Ik heb mijn contragewicht niet natuurkundig onderbouwd. In het verleden in andere contragewicht discussies werd de massatraagheid al vaker opgemerkt en ik geloof het graag. Wat ik echter nooit hoorde is wat de gevolgen zijn van een steppermotor die 60 kg omhoog moet zeulen en omlaag gebruik maakt van de zwaartekracht en bijna niets hoeft te doen. Dat is dus kennelijk beter dan een contragewicht...

Voor de gein had ik de gib van het zadel zonder kop flink strak gezet. Zonder spindel kon ik die met de hand nog wel bewegen. Hij zat strak genoeg dat het 9kg zadel uit zich zelf net niet naar beneden schoof. Een miniscuul duwtje en zwaartekracht deed het zadel wel zakken. Kortom, strak, te strak maar...

Vervolgens spindel en 50 kg kop erop gemonteerd. De 4,5 NM motor kreeg de 60 kg niet omhoog. Omlaag natuurlijk wel zonder moeite :-) Met contragewicht zonder probleem. Ik heb met contragewicht nog steeds dezelfde acceleratie instelling als eerder zonder contragewicht en ik heb geen problemen ondervonden. Kortom, ik ben niet overtuigd dat het nadelig werkt. Zeker niet bij een hobbymachine die niet als een raket hoeft te produceren. Maar mijn natuurkundige kennis is beperkt dus enlighten me.
Laatst gewijzigd door didado op 08 apr 2011 00:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door lelieveld »

Mijn boeren verstand zegt dat het helpt David en niet tegenwerkt
Maar je kan prachtige dingen maken hoor
Het ziet er weer fantastisch uit :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Contragewicht BF30

Bericht door Roy 1.6 »

Erg mooi gemaakt David, ziet er professioneel uit!
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door René »

Vind het een prachtige constructie, mooi gemaakt. Ik kan het evenmin berekenen, maar zeker is dat de stappenmotor bijna niets meer hoeft te doen. Als het in evenwicht is, is het totaal te verplaatsen gewicht 0kg. Dat massa in de natuurkunde anders benaderd wordt weet ik nog van vroeger, maar ook mijn kennis houd daar op :P
Mvg René
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door nolfke »

Ik ben hetzelfde van plan met de bf20l, als ik ooit eens tijd heb, met 2 kleine spruiten heb van deze tekort.
F=s*m, kracht is massa * versnelling dus als je de versnelling (niet de snelheid) deelt door 2 blijven de krachten van de versnelling gelijk maar mag je het gewicht van de boorkop*9.81 ervan aftrekken.
als je kop 60kg weegt zonder tegengewicht: kracht = versnelling * 60 + 60 * 9.81
met tegengewicht: kracht = versnelling * 120
dus indien je versnelling kleiner is dan de valversnelling doe je winst.
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door nolfke »

heb mijn post bewerkt
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Contragewicht BF30

Bericht door Dwarsligger »

didado schreef:Kortom, ik ben niet overtuigd dat het nadelig werkt. Zeker niet bij een hobbymachine die niet als een raket hoeft te produceren. Maar mijn natuurkundige kennis is beperkt dus enlighten me.
Hoi David,

Ik wil eerst even voorop stellen dat een contragewicht zeker een pro is in jouw situatie,
daar de gewichtsbalans gelijk is nu.
Wat ik bedoel is inderdaad als je een machine hebt die sneller gaat bewegen, en dus die verhoogde massa ook moet accelereren. Dat is dan een dubbele massa. Wat een nadelig effect heeft op de acceleratie (bij gelijke kracht)
Maar met laag-dynamische machines is dat veel minder van de orde. (lage acceleratie)
Ik plaats mijn opmerking erbij voor als mensen dit forum doorlezen, en op zoek zijn naar een gewicht-compensatie, maar niet ten koste van het dynamisch gedrag. (zoals ik zelf van plan ben op m'n nader te ontwerpen freesbankje)

Beschouw mijn opmerkingen (in algemeen) niet als kritiek, maar als toevoeging van gedachten, zo probeer ik het te zien in iedergeval.

Groet! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Contragewicht BF30

Bericht door didado »

Ik zag het niet zo zeer als kritiek die je overigens best mag hebben. Zeker omdat ik de wijsheid niet in pacht heb. Ik reageerde meer op de theoretische benadering die zeker zal kloppen maar in de praktijk merk ik dat nadeel niet.

Overigens is het contragewicht ongeveer 80% van de totale massa van kop en zadel en niet geheel in gewichtsbalans.
Laatst gewijzigd door didado op 11 apr 2011 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Contragewicht BF30

Bericht door Lude »

Prachtig gemaakt! Zeker een foto/filmpje en een topic waard!
Plaats reactie