MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door baakman »

Kappert in Raalte levert zowel inch als mm maten tandwielen
Groet Will
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door H@ns »

Sjuul schreef:. Hij stopt nu op de naderschakelaar.
Als het goed staat ingesteld stop de as wanneer de schakelaar wordt bediend, en kruipt dan terug tot het schakelpunt.
Dat is de juiste manier.

Als de "Home ingang polariteit" verkeert staat zal de MC ook (langzamer) homen.
Maar stopt nu bij het schakelpunt en kruipt niet terug.

De home richting kan je aanpassen door een - teken voor de home snelheid te zetten.

Beide werken maar de eerst verdiend de voorkeur.
Succes
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Gelukkig weer on topic,

Klopt, ik wilde hem eerst laten stoppen op een schroefkop maar die liep hij in het downrampen voorbij. Nu heb ik de schroef vervangen door een strip, hierdoor blijft de ns gemaakt ook tijdens het downrampen. (zoals ook staat beschreven RTFM)
Doordat ik de home snelheid flink heb verlaagd is het doorlopen nog maar 2mm (eerst 18mm). Hij ziet hem loopt 2mm uit, stopt dan en loopt vervolgens andersom weer van de ns, hierna zet hij de as op 0.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Klaar... en nu?


Na vier maanden klommelen is ie dan eindelijk af, hier en daar had het wellicht wat beter of wat slimmer gekund maar voor een eerste poging niet verkeerd. Het is ook nooit de bedoeling geweest om er complexe freesbewerkingen op de doen met een hoge nauwkeurigheid.
Morgen ga ik wat oase inslaan en aan de gang met wat simpel graveerwerk.
Voor vanavond zal zal ik maar weer de manual induiken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oase?.. waarom niet een paar stukjes MDF?.. als je een paar scherpe freesjes hebt, dan kun je meteen Naambordjes graveren.. heb je verder niets voor nodig, behalve een tekenprogrammaatje dan..

Let wel op.. als je een tekst maakt in een Tekenprogramma, Explodeer alles.. anders ziet USBCNC de letters niet.. vraag velen hier op het forum niet hoe ze dat weten.. gewoon niet doen.. :lol:
master Yoda schreef:Performed well, you have!
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Die naambordjes en sleutelhangers ga ik zeker maken en ook nog in MDF of kunststof. Maar ik heb nog nul ervaring en ik ben nog een beetje onwennig en bang, heb standaard een hand op de noodstop bij elke beweging.
(waren toch 4 maanden elke avond en weekend schuren vijlen en pielen) Als de vertrouwensband wat sterker wordt en ik zelf ook 100% kan voorzien wat de reacties zijn op mijn acties komen die naambordjes vanzelf.

Tot die tijd nog even in de veilige modus.

voorbeelden genoeg:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dat begrijp ik.. ik moet ook niet vergeten dat ik 10 jaar ervaring met CNC machines had toen ik mijn machine bouwde.. en veel mensen hebben voor het eerst een CNC machine als die van hun af is..

die Crash overigens.. wat denk je als je een z-as met een zware motor en een kogelomloopspindel met grote spoed ineens uitzet?.. die Oetl...had een REM op zijn motor moeten zetten..
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

De Padawan is na 4 maanden knutselen (eindelijk) klaar. Ik heb er veel meer tijd in gestoken dan ik in het begin van plan was ook al was het een oefen project.
Er zijn een aantal dingen die ik nu wellicht anders zou doen maar dat komt voornamelijk ook doordat ik veel aan de werkbank heb geëngageerd.
Ik had bv de zijkanten wat hoger willen hebben zodat je aan de voorkant met een plexiglas plaat de machine volledig kon sluiten.
Omdat het een oefen-project was heb ik bewust aan bepaalde onderdelen geen geld willen uitgeven. Ik heb bv gewoon rvs draadstang gebruikt en deze direct over de as geschoven en geborgd met een breekpen, ook zit er geen enkel lager in en de kunststof glijblokken zijn leuk maar niet ideaal. Mdf als bouwmateriaal is makkelijk snel en goedkoop maar meer ook niet.
Al met al was het een heel leuk oefen project maar hij heeft zeker zijn grenzen meer dan wat graveren kan hij niet maar hij is dan ook aleen maar bedoeld als opstapje. Na dit project weet ik dat het haalbaar is en dat ik het kan en dat was de bedoeling.

Hoewel het er misschien prijzig uitziet heb ik er uiteindelijk niet eens zoveel aan uitgegeven.
Scoob.net:
4 drivers 2,5A € 120,-
1 voeding 24V €40,-

Conrad.nl:
502161 Gedeelde ringkern RRC12-07-15-M 3,80
546681 Kleefsokkelset 50 st. 25,4 x 25,4 mm 5,61
534390 A.behuizing 1455L1601 160X130X30.5 14,83
741671 SUB-D CONNECTOR 25-POLIG (M) 1,26
742066 Sub-D connector 9-polig male 3,24
742082 SUB-D CONNECTOR FEMALE 9-POLIG 2,70
711551 SUB-D-BEHUIZING 9POL METAAL 11,30
741370 Schroefvergrendelingsset 4,32
711578 SUB-DBEHUIZING 25POL METAAL 3,29
741698 SUB-D (F) CONNECTOR 25P 0,73
711128 KABELMOF ZWART 25POL. 3,66
973687 USB 2.0 aansluitkabel A/MINI B plat 1M 6,79

USBCNC.com:
CPU5A4 Economy 4 axes €300,- (deze wordt hergebruikt in nieuwe machine)

Al de rest (schakelmateriaal, kunstof, assen, motoren, bedrading, kabels, dremel, mdf en Glitza) had ik al liggen of was bedrijfsafval

Totaal: €224,- (ex USBCNC)

Graag wil ik iedereen bedanken die gereageerd heeft en me heeft verder geholpen, zonder de hulp van heel wat ervaringsdeskundigen hier was het zeker niet gelukt.

Tot slot nog wat filmpjes:




Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Dwarsligger »

We gaan maar eens een cult van jouw machine maken, Fuck de mazak, Padawan for the win!

Misschien is het dan wel een budget freesje, maar de uitvoering ervan vind ik echt he-le-maal prachtig!
Dat je er maar vele uren plezier van mag hebben!

Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Arie Kabaalstra »

op't gevaar af dat je straks denkt dat je een pauw bent, met al die veren in je achterste, wil ik toch even opmerken dat dit "oefen-CNC-Krantebakje" qua constructie en looks vele "definitieve" CNC machines naar de kroon steekt.. :lol:

't is een guitig klein bankje om te zien, hij doet het, en jij hebt wat geleerd!.. da's een win-win-win situatie.
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door michelpet »

als ik die dremel zo hoor dan leeft die niet lang meer.
kakt snel in kwa toeren.
let niet op mijn taal ben woord blind.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Rocnc »

Hallo,
late reactie natuurlijk. Aan alle complimenten wil ik nog toevoegen dat jij eindelijk iemand bent die ook nog eens fatsoenlijk filmwerk op YouTube zet! Leermomentje voor iedereen, wat mij betreft. En zeker voor collega-CNC enthousiastelingen. ;-)
Ro.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Sjuul »

Thxx Ro,
Het camerawerk kan nog wel wat aandacht gebruiken, ik mag toch echt niet meedoen met de grote jongens kijk maar eens naar het kanaal van Robo
http://www.youtube.com/user/RoboCNCnl.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: MANTIS NO-BUDGET Oefenrondje

Bericht door Rocnc »

Hoi Sjuul,

ik wéét wel dat het altijd beter kan. Maar wat jij publiceerde is in ieder geval al veeeeel beter dan het "kijken met de camera" dat je vaak tegenkomt. Daar wordt je zeeziek van.
Een statief is ideaal maar vaak niet beschikbaar. Of je kan je telefoontje er gewoon niet op monteren.
Het zou al een hele verbetering zijn als mensen filmen alsof ze fotograferen: Camera goed stil houden. Tijdje filmen. Camera stop. Ander standpunt kiezen. Camera stil houden. Tijdje filmen. Enzovoort.
Maar goed. Dit is eigenlijk voor een ander forum ;-) Ik ga jouw link straks eens bekijken.

Wel jammer dat jouw machientje niet veel meer kan dan graveren (zoals jij schreef).
Ik ben ook bezig met het zoveelste low-budget machientje. Mede door jouw opmerking heb ik besloten om het wat minder low-budget te maken en wat meer metaal te gaan toepassen.

Wat mij altijd een beetje tegenhoudt om ècht te beginnen is het lawaai dat Dremels enzo maken. Bij mij zou mijn machientje gewoon in huis komen te staan. Mijn vrouw en kinderen zullen het niet erg waarderen als er een motortje een paar uur staat te jengelen. Daar ga ik eens een topic over starten (in de hoop dat er niet al zoiets opgestart is).

Ro.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie