Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Jfwiet »

Mooi speelgoed Arie :lol:

Ik zag deze fototjes op cnczone.com ook voorbij komen (vooral dat model overzicht fototje van je is erg indrukwekkend).

Maar wat ik me dus afvroeg, hoe werkt dit dan? Je klemt er een plaat op met een gat erin en dan pers je er vloeibaar rubber/plastic in?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja, da's uiteindelijk wel de bedoeling, momenteel strijk ik de rubber er gewoon in, en dan pers ik er een plaat bovenop, alles wat er teveel inzit, knijp ik er wel tussenuit, kleine luchtbelletjes druk ik zo ook dicht...

dit is eigenlijk nog maar het "proefmalletje, als dit goed werkt, maak ik een "bracket" waar ik een aantal van deze dingen in kan zetten, en ze lekker aan kan persen..

en als je het in een modelletje monteert, dan krijg je dit..

Afbeelding

ik moet em alleen nog even verder aantrekken, en afknippen..
t-birds
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2007 12:58
Locatie: Mol - België
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door t-birds »

Hoi Arie,

PRACHTIG gietmalletje, welke frezen gebruik je voor het frezen in ALU?

Tom
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Frezen in alu doe ik met VHM frezen, de gietholtes zijn gefreesd met een 0.4mm, de letters met een V-cutter, en de gietboom met een 4mm HF frees

alles van Kafra
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door klaas van gemerden »

Arie Kabaalstra schreef:Stappenmotor.nl heeft ook de door mij gebruikte RVS Balgkoppelingen, voldoen uitstekend.. kunnen lineare en radiale afwijkingen opnemen, maar hebben geen speling, ze kunnen ook een behoorlijk koppel opnemen.
Dat zijn dus deze. 8)
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... chroef.htm

Het is in ieder geval een stuk goedkopere optie dan de zero backlash askoppelingen van damencnc, nu weet ik wel niet of je dit goed met elkaar kunt vergelijken maar ik hoorde van Kevin dat de andere koppelingen die hij leverd op termijn een lichte speling kunnen geven.

En alle onauwkeurigheden bij elkaar opgeteld valt het bij zo'n machine zoals ik aan het bouwen ben zowiezo al tegen. Daar heb jij in iedergeval minder/geen last van :P
Daarnaast heb ik niet de machines en kennis om zoiets nauwkeurigs te bouwen. Wellicht in de toekomst. :( Misschien ga ik een opleiding bij de Lis volgen.

Gr KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

inderdaad.. dat zijn die..

ik heb ze in enkele apparaten bij mijn vorige werkgever ook toegepast..

dit is de meest nauwkeurige koppeling die je kunt vinden.
de zero backlash koppelingen hebben een elastisch element, DUS vervorming, en de daaruit voortvloeiende onnauwkeurigheid.. voor mijn machine ( herhalingsnauwkeurigheid 0.002mm) niet geschikt.

LIS?.. als je daar terecht zou kunnen komen, meteen doen.. ze leveren daar Vaklui af... als je daar slaagt dan heb je je toekomstige baan al voor 60% in je zak.. ik had ook naar die school gemoeten, alleen wist ik nog niet van die school af toen ik naar de MTS ging.. ik had daar wel een leraar die wel wist "die komt er wel"... al geloofde ik het toen zelf nog niet.. jaren later kwam ik em weer tegen op de avond-mts.. hij vroeg me toen "en.. wat doe je tegenwoordig".. toen kon ik em vol trots antwoorden "ik ben Gereedschapmaker".. zijn reactie: .. "dacht ik het niet?... ".. 't mooiste compliment dat ik ooit gehad heb..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:inderdaad.. dat zijn die..
Voordeel van deze koppelingen is dat je hoort wanneer ze gaan doorscheuren..Tot nu toe twee keer gebeurd (heb er ook maar meteen 6 op voorraad genomen... Murphy leert dat het dan nooit meer gebeurd...tot nu toe heeft hij gelijk :P ..Met mijn schuifmaatje denk ik dat ik de stappenmotor en schroefas binnen 0,1 mm uitgelijnd heb.. maar het kan ook meer iets zijn... ik heb nog geen makkelijke manier bedacht om deze twee keurig in lijn te kunnen zetten.. (zonder geavanceerde uitlijnklokken etc)..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door nijsinkgj »

is LIS niet de Leidse Instrumentenmakers School?
ik kom daar voor mn werk nog wel is, mooi werk maken ze daar,
groeten Gertjan
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door skillalot »

Het is de LEIDSE INSTRUMENTENMAKERS SCHOOL MEREL! :mrgreen:
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door klaas van gemerden »

Het is idd de Leidse Instrumentmakers School. http://www.lis-mbo.nl
Ik ga er binnenkort eens kijken, of het wat voor me is.
Ik denk van wel maar je kunt pas echt een besluit nemen als je het allemaal eens gezien heb. Een nadeel is de behoorlijk lange reistijd.
(Ik woon in Zwijndrecht) en ze beginnen daar meestal vroeg. Dus moet ik best wel vroeg m'n bed uit maar je moet er wat voor over hebben. :P

Momenteel ben ik met m'n laatste jaar Mbo bouwkunde bezig maar m'n intresse in het vak ben ik voor het grootste gedeelte kwijt. :x Ik kon al A-cad tekenen toen ik nog op de basisschool zat. :P Op het VWO ook af en toe gebruik van gemaakt (perspectief tekeningen maken gaat op de comp nu eenmaal veel makkelijker en sneller).
Na 3 jaar mee gestopt en naar het Mbo gegaan. Stukken handiger geworden in allerhande tekenpakketten. En vraag me nu af of bouwkunde echt wat voor me is. Ik werk al wel bij een Architectenbureau en een Civiel technish ingenieursbureau maar daar vragen ze zich ook af of ik wel het juiste pakket gekozen heb. (Ik neem wel eens wat gemaakte onderdeeltjes mee).

Draaien en frezen heb ik bij de http://www.maasoeverspoorweg.nl geleerd maar m'n kennis rijkt inmiddels verder dan de nauwkeurigheid en mogelijkheden van de Machines. :roll:
Momenteel bezig om een CNC freesmachine te bouwen. Ik zal er wel eens een topic aan wijden. Want we gaan hier behoorlijk :offtopic:

Ik moet ook een keertje gaan verzinnen hoe ik het zal uitlijnen maar ik heb wel een meetklok tot m'n beschikking dus binnen een 1/100 moet te doen zijn.

Het liefst had ik een freesmachine en draaibank thuis staan maar de schuur is te vogtig en staat veel te vol met fietsen. (laatste is het belangrijkst) En mijn slaapkamer mag ik niet transformeren in een werkplaats. Daarnaast speelt geld uiteraard ook een rol :(
Studenten hebben tijd maar geen geld en als je werkt heb je geld maar geen tijd. :cry:

Gr. KvG
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Tieske »

audiomanics schreef:
Arie Kabaalstra schreef:inderdaad.. dat zijn die..
Voordeel van deze koppelingen is dat je hoort wanneer ze gaan doorscheuren..Tot nu toe twee keer gebeurd (heb er ook maar meteen 6 op voorraad genomen... Murphy leert dat het dan nooit meer gebeurd...tot nu toe heeft hij gelijk :P .. Met mijn schuifmaatje denk ik dat ik de stappenmotor en schroefas binnen 0,1 mm uitgelijnd heb.. maar het kan ook meer iets zijn... ik heb nog geen makkelijke manier bedacht om deze twee keurig in lijn te kunnen zetten.. (zonder geavanceerde uitlijnklokken etc)..

Kees
Bij het uitlijnen zet ik de koppeling aan 1 kant vast. Bv op de spindel. De as van de motor zit dan wel in de koppeling maar niet vastgedraaid. De motor zit losvast zodat ik deze iets kan bewegen. Ik draai nu aan de spindel of de as van de moter en verplaats de motor zo dat de koppeling netjes over de as van de motor draait. dan alles vast zetten.

tieske
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

uitlijnen?... :lol: gewoon alles daar bewerken waar het moet zitten?... dat scheelt...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:uitlijnen?... :lol: gewoon alles daar bewerken waar het moet zitten?... dat scheelt...
Ja leuk als je instrumentmaker bent en gereedschap ter beschikking hebt.. maar voor alle goedbedoelende frobelaars moet er toch ook wat te verzinnen zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beagle-1 VMC 2814 CNC Houston, the Beagle has landed

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een goede zwenktaster kom je een heel end..

los-vast monteren, en alles een paar keer heen-en-weren.. dan komt 't al wel op zijn plekkie..
Plaats reactie