Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door skillalot »

Volgens mij bedoelde dwarsligger dat het beter is om de geleidingen waar je bed op rust dichter bij elkaar te zetten. De geleidingen op 1/5e van de rand af, ipv aan het uiteinde zoals nu, dan buigt je bed minder snel door. Dus even twee kokers tussen je frame in erbij zetten, en daarop de strippen waar de geleidingen op komen. Tussen de binnenste en buitenste kokers zou je dan nog een plaat/strip kunnen zetten om het zo dicht te maken, dan kan je frame ook niet meer scheel worden.
En de brug zou ik ipv die strip in het midden helemaal dicht maken.

Verder ziet het er al goed uit. Wordt een leuk machientje zo.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door Fredsan »

Vergeet niet je schroefgaten te tekenen, want ik zie wagentjes aan 2 kanten op je plaat v.d. z-as zitten, let op dat dat in praktijk ook echt kan.
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door Dwarsligger »

Precies zoals skillalot 't zegt heb ik het bedoelt.

Fresdan, deze karretjes kun je ook monteren met inbusboutjes vanaf de 'onderkant' (volgens rexroth, ina, fag, thk, en al die vriendjes...)

En de horizontale strippen (spanten) nog meer naar achteren leggen (de 2e) want op deze plaats doet het weinig, gebruik je de lengte totaan de bovenkant van de brug heb je meer sterkte.
En de brug zelf gewoon helemaal dicht maken achteraan. Geen stripjes maar gewoon een plaat. dat werkt dan als kruis versteviging.
En die kokers waar de brug op geschroeft word dicht lassen aan de schuine kanten, scheelt weer een fractie (maar weinig) op het parallellogram-vervormen van de brug/ staanders/ bed.

En ja, dat met die Z as ziet er zo prima uit!
Not so sure about the kress though.. ;-)
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door cmachielsen »

Hoe gek willen we het maken? :mrgreen:
Dat van de koker dichtlassen vind ik ietwat te... Misschien dat we ter afwerking nog wel een 3 mm plaatje erop lassen.. Ik verwacht zelf niet dat deze gaat buigen, zeker niet na het nabewerken.

Heb wel besloten de strip die op de kokers gelast is, en nabewerkt wordt als bed voor de Hiwin geleiding, uit 1 deel te laten snijden. wel zo makkelijk, en wel zo netjes. geeft ook weer extra stijfheid t.b.v. de kokers.

Hierbij weer wat doorgevoerde verbeteringen t.b.v. constructie stijfheid..

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik de achterkant dicht gemaakt. Tevens de gaten voor de spindel ietwat kleiner gemaakt zodat we daar ook niet bang voor hoeven te zijn..

De ribben aan de zijkant ga ik nog verplaatsen, moet echter even kijken hoe i.v.m. montage van stappenmotor en spindel.. Dat komt nog dus, als ik weet welke motoren ik neem.

Ik ga vandaag voor de geleiding op pad, pas dan kan ik de constructie aanpassen naar het type geleiding.
We hebben hier namelijk nog een speciale soort geleiding liggen met rolletjes i.p.v. kogels.. Kruislings gelagerd in het profiel, met vuil-afstoot-setje (schraper)
Schijnt beter te zijn, of heb ik het fout?

De hele bank wordt uitgerust met 16mm kogelomloopspindel (evt 25 mm) met een spoed van 2,5mm. Echter volgens mijn berekeningen kan ik dan nooit op een 0,01mm stoppen, aangezien 1 stap voor een verplaatsing van 0,0125 mm staat (1,8 graden per stap: 360graden/1,8graden = 200 stappen per omw, 1omw is 2,5 mm dus 2,5/200 = 0,0125mm)
Lijkt natuurlijk wel erg nauwkeurig, maar zo gaat het iedere keer en elke tolerantie die ik uit kan sluiten zorgt ervoor dat ik weer nauwkeuriger te werk kan gaan.

Hoe vermijden jullie deze tolerantie? of hoe kan ik dat het beste doen?
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 910
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door joopbos »

Hoe vermijden jullie deze tolerantie? of hoe kan ik dat het beste doen?
Microsteppen instellen op je stappenmotordriver
Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door cmachielsen »

Hoe werkt dat dan? naar mijn weten kun je de motor toch (praktisch gezien) maar stappen van 1,8 graden laten draaien? (afh van de stapgrootte)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt.. in zoverre, dat een stappenmotor 200 stappen per omwenteling maakt, maar een Driver kan tussen de "harde stappen" tussenstappen interpoleren..

hoe dat precies werkt weet ik niet, dat het werkt weet ik wel.. ik heb mijn drivers op 10x Microstepping ingesteld, zodat ik een ware resolutie heb van 2000 stappen ( 0.18°/step), hetgeen in combinatie met 2mm spoed op de spindels een 1µm/step verplaatsing geeft..
Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door cmachielsen »

Kijk, dus het is blijkbaar niet relevant om te weten hoe het werkt ha-ha..

Wat voor kogelomloopspindel heb jij dan, met een spoed van 2mm?

Is het wijsheid om voor 2,5mm spoed te gaan of voor 5mm spoed?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn machientje heeft 12x2mm kogelomloopspindeltjes van Bosch Rexroth.. duur spul, maar wel superzuiver..
de spoed die je kiest hangt af van wat je wilt.. in de meeste gevallen zal een 4 mm spoed goed genoeg zijn.. niet iedereen hoeft op 1µm te positioneren..
Kijk, dus het is blijkbaar niet relevant om te weten hoe het werkt ha-ha..
Precies.. ik hoef niet te weten hoe het werkt, als ik maar weet wat ie kan.. (vrij naar "Mater" uit de Film Cars, over zijn achteruit-rij talent: "don' need to know where'ya goin', just need t'know where y've been..."

wat de uiteindelijke keuze voor je spoed betreft.. ik hanteer altijd de volgende stelregel: kies de spoed passend bij de microstepping van je drivers, zodat je altijd een natuurlijk getal hebt als je aantal steps/unit gaat uitrekenen.. met 2 mm spoed en 2000 steps /rev heb ik 1000 steps/mm
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door Sjuul »

Wel toevallig heb vandaag de controle box afgemaakt en getest, gelukkig zit alle rook nog in de componenten.
nu was ik ook met de instellingen van de drivers en de setup aan't spelen en als ik het vorige goed heb begrepen betekent dat voor mij het volgende:

Mijn motoren maken stappen van 1,8´
360´/1,8´ = 200 hele stappen

Op mijn drivers heb ik microstep 1/16 ingesteld, in mijn visie betekend dit dat elke stap nog eens kan worden opgedeeld in 16 micro stapjes. 16x200= 3200 microstapjes = 1omwenteling = 360´

Nu gebruik ik gewone RVS M12 draadstang als spindels, spoed is 1,75mm.
om dus een verplaatsing van 1,75mm te maken moet mijn stappenmotor 3200 micro stappen maken
per stap dus 1,75/3200 = 0,000546875mm

Omdat ik USBCNC gebruik zegt de manual dat ik 3200/1,75 = 1828,5714(28571429) moet invullen op het setup-tab in het veld Steps/AppsUnit.

Sjuul
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo'n mooi ontwerp verdient wel een serieuze HF-freesspil.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door cmachielsen »

Kijk, duidelijk!

Ja, die moet er in de toekomst ook komen, maar eerst zorgen dat mijn machine loopt, en kan tekenen met een stift, met een tolerantie waar je jaloers van wordt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan moet je geen dikke stift gebruiken Christ.. :lol:

en als ie zijn eerste stapjes met een stift gemaakt heeft.. dan zet je er natuurlijk meteen een 1mm freesje in, en gooi je er een plaat styreen onder.. :)
Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Re: Portaalfreesmachine in ontwerpfase

Bericht door cmachielsen »

Ja, dat zal ik zeker doen.
Wanneer de machine werkzaam is moet hij eigenlijk ook gelijk goed afgewerkt zijn. Dus testen doe ik nog niet voor er een kabelslep, en dat soort atributen bij op zitten. Ik ken mezelf, na het testen begin ik te frezen en stop ik daar zeker een half jaar niet meer mee ha-ha :mrgreen:
Plaats reactie