Mijn eerste cnc portaal-machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door skillalot »

Inderdaad ja. Maar euhm, 2 weken verder, ik wil wel een update zien :mrgreen:
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Ja inderdaad,

ben erg druk geweest (met mijn machine) dus er zijn al weer vorderingen.
De meeste onderdelen zijn nu binnen.

De Y-as is nu ook klaar op de montage van de spindel na. (klein misverstandje over een loslagerblok)
Dus eerst nog even het lagerblok aanpassen, een nieuw lager ophalen, en dan kan ik alvast de Y-, en Z-as aansluiten.
De Z-as zit er overigens ook al op met de kress houder.
Hierop provisorisch een tastertje gemonteerd om e.e.a. te controleren.
Helaas geen tijd gehad om tussen het bouwen door foto's te maken.
Maar morgen als ik "toevallig" in de buurt ben, zal ik nog wat plaatjes schieten.

Grtz,

Rob.
stijgerart

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door stijgerart »

.
Laatst gewijzigd door stijgerart op 19 apr 2008 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Zo vandaag nog lekker even tijd gehad om wat aan mijn machine te knutselen.

Het loslagerblok was lekker snel klaar dus hup, monteren die spindel.
Na de montage kwam ik er achter dat er een klein slagje in de spindel zat.
Ik weet niet in hoeverre dit het freesresultaat beïnvloed.
Ik had juist (omdat er per abuis 2 vast-lagerblokken waren geleverd) gekozen om niet aan de as te gaan draaien, maar om een nieuw loslagerblok met naaldlager (en pasbus), te laten maken.
Dit was lekker snel geregeld door zeer bereid iemand die thuis de beschikking had over de benodigde machines.
(Als CV-monteur nu ook eens een heidenhahnbesturing van dichtbij kunnen zien)
Ondanks de "slag" toch de y-as verder gemonteerd. (De z-as heb ik hiervoor even moeten verwijderen

Afbeelding


Afbeelding

Zoals gehoopt (het blijft natuurlijk een eerste kennismaking met cnc-machines) vallen alle onderdelen op zijn plaats.
De koppeling en de stappenmotor gemonteerd, en uitbedraad naar de besturingskast.
Voeding aangesloten, USBCNC opgestart en maar eens voorzichtig joggen.
Hmmm, ziet er goed uit. voor de zekerheid maar even de uitersten opzoeken en het bereik van de y-as opgeven.
Omdat ik slechts aan het testen ben zonder het juiste pasblok om de ruimte tussen de kogelomloopmoer en de onderplaat (waar de z-as op komt te zitten) ga ik nog niet te snel joggen omdat ik boven een snelheid van 1200 merk dat de y-as licht begint te trillen. (de as kan namelijk nu nog vrij bewegen).
Dus misschien kan ik nog wat sneller als het pasblok gemonteerd was.
Dat blok is nu op het moment van schrijven al weer klaar zodat ik morgen misschien nog wat verder kan testen.
(hierbij nogmaals bedankt Brian voor het snelle freeswerk)
Ik heb hem natuurlijk op http://www.cnczone.nl gewezen :lol:
Ook heeft hij het montageblok voor de X-as gelijk op maat gemaakt en voorzien van 2 tapgaten.
Dus kan ik nu het hele spul af gaan monteren en testen.
Ik ben erg benieuwd.
Het was in elk geval erg stimulerend om de Y-as op een demo-bestandje op en neer te zien gaan.
Ik probeer morgen eens om hier een videootje van te schieten.

Grtz,

Rob.
Laatst gewijzigd door snookie1971 op 07 feb 2010 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Zo, vandaag heb ik de spindel voor de X-as gemonteerd en getest.
Ik had nog een heel licht steppertje uit een printer ligen met de nema23 maat, en wetende dat deze veel te licht was kon ik het toch niet laten om deze aan te sluiten.
Van Bert kreeg ik de tip om van 3 balpennen 1 balpen met voordruk te maken (drie veertjes aan de verkeerde kant monteren)
Dit geprobeerd, en met een lijmtang de balpen aan de wagen van de Y-a gemonteerd.
De instellingen in USBCNC zo ingesteld dat de lichte stepper nog net de x-as in beweging kon krijgen.
In onderstaande video (zij het van slechte kwaliteit) zie je hiervan het resultaat.

http://members.upc.nl/r.vandenwittenboer/CNC/VIDEO.WMV
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Na een klein misverstandje en een doorgebrande driver, zit dan nu toch eindelijk mijn x-as stepper er op.
(3Nm, ik was eigenlijk eerst bang dat deze ook nog te licht zou zijn, maar niets is minder waar).

Uiteraard gelijk de kress1050 erin met een 2mm freesje en even door diverse materialen snijden.

Bij een groothandel in de buurt kon ik alle soorten en maten kunststof uitzoeken (afval) voor 1,5 p/kg).
Ik weet niet of die prijs goed is, maar het is wel lekker dichtbij.
En alle verschillende afvalmaterialen liggen netjes per soort in een grote container.
Ik heb wat POM, HPE, Delrin, PVC en plexiglas materialen meegenomen om even te kunnen experimenteren met de diverse freesjes, feed's en freesmotortoerentallen.
(Hier is nog wat extra oefening in nodig)

Ik ga nu eerst even verder met het uitfrezen van mijn kabelrups.

Ik zal van de tot nu toe gemaakte proefwerkjes eens wat plaatjes schieten.
Om te joggen heb ik nu een Logitech wingman op de laptop aangesloten.
Zo kan ik met USBCNC snel en langzaam Joggen met de x,y en Z-as.
En uiteraard Homen, Z-as nullen en noodstop (altijd handig).

Ik zou wel eens zo'n kogeltje gevangen in een kubus van Arie willen frezen uit een stukje kunststof.

Lijkt me geweldig om je eigengemaakte machine zo'n "cool" ding uit te zie spugen :)

Het bolkopfreesje heb ik al, nu nog de g-code (hint hint)

Grtz,

ROb.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

welke besturing heb je eraan hangen?.. 't programma is geschreven in USBCNC G-code..

Dit:
#1=5 (BALLRADIUS)
#2=0.5 (TOOLRADIUS)
#3=90 (STARTANGLE)
#4=44 (ENDANGLE)
#5=4 (ANGLESTEP PREMACHINING)
#8=0.125 (ROUGHING CLEARANCE)
#15=2 (ANGLESTEP FINISHING)
#100=350 (FEED)

moet je dan even invullen, en je bolkopfrees midden boven je blokje nullen.. da's alles.. :)

Ok.. ik zat weer niet op te letten.. je gebruikt USBCNC.. Mooi.. dan kan ik je de code wel een keer PM-en..:)
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

dat zou heel leuk zijn arie.

Ben toch eens benieuwd hoe dat eruit ziet.

b.v.d.,

Rob.
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Zo, de eerste schakels voor mijn kabelrups zijn vandaag uit de machine gerold.
(helaas had ik geen rekening gehouden met de "passing" zodat e.e.a. nogal stroef draait.
Dus nog even Gcode aanpassen en morgen een metertje kabelrups frezen.

Heeft wel wat voeten in de aarde gehad voordat ik een strak resultaat bereikte in de HDPM.
allerlei frezen geprobeerd 1, 2, 3 en 4 snijder.
Uiteindelijk prima gelukt na wat experimenteren met de feed komt er dan toch een superglad werkje uit.
Ik was in eerste instantie veel te voorzichtig met de feed (ik begon met 300), dus het materiaal bleef behoorlijk aan de frees plakken. (kress op stand 5). Op de zelfde stand, maar nu op 1600 feed, en 3x zoveel materiaal ervoor springen de spanen me om de oren en krijg ik een glad mooi afgewerkt resultaat.

(p.s. voor Arie), ik was vandaag even in de frezen-winkel voor een paar 2snijdertjes, heb ik gelijk even gevraagd naar een 5mm bolkopfreesje. Hierop kreeg ik het antwoord dat deze enkel geschikt zijn voor afbraamwerkzaamheden. Voor mijn toepassing zou ik een oliegroeffrees nodig hebben met een ronde kop. ??
Dus ik heb nog even geen bolkopfreesje.
Wel eentje voor in mijn dremel van 3mm doorsnede, maar deze zag er hetzelfde uit dan de frezen in de winkel (dus waarschijnlijk ongeschikt) ??

Wat voor frees heb jij gebruikt voor je kogel ??


Als ik mijn kabelrups in elkaar heb zitten zal ik weer wat plaatjes schieten.

Grtz,

Rob.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb voor mijn ballcube van 40mm bolkopjes gebruikt van 3 mm VHM ( voor dremels en dergelijke ) en voor de kleinere gebruik ik bolkopjes van 0,7 - 0.35 mm ( van de tandarts gekregen ).. schacht van die dingen is 2.35, dus die gaan zo in de spantang.. :)

't kan makkelijk met een afbraamfreesje.. jouw handelaar weet niet hoe ik het programma geschreven heb.. 't is blijkbaar intelligenter dan hij.. , als je de hoekstap niet te groot zet, dan pelt ie de kogel in kleine laagjes uit..

't programma heeft alleen nog niet de volledige intelligentie.. de totale hoek moet een natuurlijk veelvoud zijn van de hoekstap..

ik PB je de listing wel even.. :)
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Dat ga ik zeker proberen arie, en het resultaat zal ik hier dan ook posten :) (Thnx)
Ik heb de code al wel een keer in een blokje purplaat laten lopen.
nu even een goede manier vinden om mijn werkstukje op de vloerplaat vast te zetten.

Ik heb ondertussen een paar nieuwe schakels gemaakt waarbij ik de passing 0.04mm ruimer heb gemaakt.
Nu loopt het al lekker soepel, maar ik ga de volgende nog wat extra ruimte geven.

Zo ziet het er tot nu toe uit.
Afbeelding
De deksel en onderkant zijn (bij gebrek aan 3mm plaatmateriaal) even gemaakt uit 6mm HDPE, morgen is de groothandel weer open en ga ik nog wat meer "afval ophalen".
Dan kan ik eindelijk de complete rups uitfrezen.
Heeft wat moeite gekost om het helemaal in orde te krijgen, maar nu is een setje van 3 schakels in een paar minuten helemaal klaar.

Grtz,

Rob.
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door rens_factory »

wow, mooie rups!
heb je die tekening van cnczone.com 1op1 overgenomen?
zou je ook een foto van de losse stukjes willen maken?, ik kom er met de foto's op .com nog niet 100% uit..
en de "afdek kapjes" lijm je deze er in, of klem je ze er in?
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Ik heb de rups inderdaad 1 op 1 overgenomen.
Ik vond het een leuk idee, en een leuk onderwerp als eerste project voor mijn nieuwe machine.

Ik heb alleen de grote gaten van de pocketsde diameter vergroot met 0.05, en ook het middelste uitstekende ronde eiland is 0.05mm kleiner in diameter.

Anders ging het veel te stroef.
Ik heb het gemaakt van HMPE, en omdat geen enkele lijm hield, heb ik het aan alle kanten met een klein soldeerboutje vastgelast (zoals wij ook met PE buizen doen, ik ben nl. CV-monteur/loodgieter etc.)
De passing van de tekening is verder perfect.
het ziet er alleen een beetje raar uit omdat de dikte van de deksels nog 6mm i.p.v. 3.
Ik heb inmiddels nieuwe 3mm HMPE plaat bijgehaald.

Bij een lokale kunsstof groothandel in de buurt kan ik tegen 1,5 euro p/kg zoveel afvalkunsstof meenemen als ik wil.

Ik zag daar volgende spullen: HMPE zwart en wit, POM, PVC grijs, wit, en nog veel meer waar ik de naam niet van weet. Dus mocht er nog iemand interesse hebben ???
Ze hebben plaat, staf materiaal dik, dun, groot en klein.

ik zal een fotootje van mijn materialen plaatsen als ik weer in de buurt ben.

Grtz,

Rob.
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn eerste cnc portaal-machine

Bericht door snookie1971 »

Dit had ik veel eerder moeten doen :D

De eerste modelletjes zijn al weer in de lucht geweest.

Even weinig tijd gehad om op het forum rond te neuzen.

Druk met RC, frezen, werken, frezen etc. etc.

Ik heb ondertussen ook al een hele verzameling gebroken frezen :(
Maar ja al doende leert men.
En als het telkens geld kost, leer je steeds sneller.

Ik ben ondertussen aan een vacuumtafel begonnen om depronplaten (waar ik meestal vliegtuigen uit snijd) op mijn werkblad kan vastzuigen.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken.
De krachten de nodig zijn om depron te snijden zijn erg klein, zeker met een 0.4 of 0.8mm freesje.
Dus ik heb goede hoop.

Grtz,

Rob.
Plaats reactie