Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door skillalot »

Kun je eens wat foto's plaatsen van die zelfgemaakte spindel?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Neem maar een kijkje bij mijn andere post van mijn bf20 ombouw http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6 ... =42#p46661 daar zie je de freesbank die te koop is .
Ik heb alle acad tekening er bij die gaan bij de koop mee. De spindel is gehard en na geslepen en draaid in hoekkcontact lagers. Hij past in de standaard kop. De lucht cylinder zit er ook bij zoals hij in de film is te zien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je bedoeld die.op de foto? Kijk nog maar eens goed dat is een NSK 25x4 geslepen kogelomloop spindel met pré load moer .
Gelukkig :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Hahah alleen het beste hè :P
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Sjuul »

Mooi stukje vakwerk.
Niks is mooier dan met machines, nog meer machines te maken.

Leuk tap hulpstukje trouwens.

Sjuul
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Ja dit.hulpstukje gebruik ik al heel lang in mijn vak, voor gaatjes te tappen uit de hand het is zo gemaakt.
Je maakt het in een freesbank je doet het als volgt. Tap hals opmeten u vorm uit frezen onder kant vlakken op de onderkant zetten boren en ruimen en klaar is je hulp stukje.het is in vijf minuutjes gemaakt uit afval materiaal .
En als voordeel al je gaten worden recht getapt.

Gister avond weer even wat gedaan in de schuur, wat was het nog heet zeg.
De pas vlakken van de thk hsr20 rail na gelopen met een olie steen.en de rails gemonteerd en uit geklokt ze zijn zowel horizontaal als verticale binnen een half honderdste wat mijn op viel was dat de rail niet recht was en na veel klokken toen de wagens er opgezet en op de pasvlakken van de wagens uit geklokt. En dat ging goed want immers de rest komt daar op.
Als het mee zit van het weekend de kogelomloop spindel even draaien en de spindel monteren.
sirhc
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 dec 2008 01:13
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door sirhc »

Grondstoffen van de bouwmarkt zeg je. De epoxy ook??

Gr Chris
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door baakman »

Beste Epoxy bouwers,
Ik heb al heel wat epoxymortel verwerkt om er delen van machine voeten mee te maken, en dit is niet zo maar epoxy er zijn tientallen typen epoxy die door de keuze van harsen en verharders de juiste samenstelling kunnen krijgen.
De vulstoffen die je gebruikt moeten voldoen aan de juiste zeeflijn, net genoeg epoxy gebruiken om de vulstoffen te binden, te veel epoxyhars/harder maakt het mengsel plastisch waardoor de druksterkte zomaar met de helft terug loopt en het aandraaien van bouten al een vervorming veroorzaakt.
je bent afhankelijk van de reactie snelheid van de hars/harder door een te hoge uithardingssnelheid krijg je een exotherme krimp waardoor het gestorte mengsel gaat trekken de uitharding dient gecontroleerd te geschieden
Bij http://www.coatingwebwinkel.nl/ hebben ze de mogelijkheid om zeer speciale mengsels te leveren welke ook bestand zijn tegen de cemicalien welke gebruikt worden voor het koelen en smeren.
Ik koop daar complete sets van 27 kg voor een prijs van rond de 5 euro.
Ook losmiddelen hechtprimers plamuren lijmen en coatings voor de afwerking koop ik daar.
Groeten
Will
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Ik heb het recept niet zomaar verzonnen kijk naar testen van andere mensen en leer daar uit,
De epoxy die ik gebruik is van Mr.boat met hem heb ik kontact gehad en er overgepraat. daar uit kwam naar voren dat we de Normale expoxy hars en lanzame harder kunnen gebruiken de potlive is 90 min bij 22 graden zo.
ik heb het verwerkt bij +/- 18 graden en ik had een potlive van 140 min. vergeet niet dat je de epoxy mix allen gebruikt als bindmiddel de vul stoffen kan je goed mixen in een metselkuip met een boormachiene en dan de epoxy mix er bij doen en als laaste het zilverzand.
De mix die ik gebruik is lager in kosten dan hier net wordt voorgesteld.
De E/G mix die wij gebruiken doet mischien niet aan de hoge eisen die de pro bouwers gebruiken maar vergeet niet dat wij het doen als hobby.
De doorhardings tijd is makkelijk een week of langer omdat wij de omgevings temperatuur niet hoog genoeg krijgen.
Voor wat betreft het door buigen van de e/g mix is niet van spraken. Ik heb een test laten doen op mijn werk in het lab van een test staaf van 50x50x500 die gaf het op bij 3Ton midden druk en boog onder de last niet door.
Dus als je mix juist is kan het goed. Te veel epoxy geeft een buigzamen geheel.
De krimp van epoxy is nihiel en helemaal als je er maar 10 % in de E/g mix van gebruikt.
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door baakman »

dit is precies wat ik bedoel, alleen kun je door even verder te kijken naar de juiste epoxy met hetzelfde werk je kwaliteit verbeteren,
De krimp van epoxy is nihil maar wat ik omschrijf is dat het juiste mengsel goedkoper wordt omdat het aandeel epoxy met gemak naar 11-12% kan, door een schraler mengsel wordt de temperatuur bij het uitharden minder hoog en wordt de exotherme krimp ( het afkoelen nadat de epoxy is uitgehard) ook nihil.
Droge mengsels kunnen door het gebruiken van een trilnaald of tafel zo goed verdicht worden dat de hars er bovenop komt te staan
Toch moet men ook goed kijken naar het type epoxy standaard heeft epoxy een slechte hechting aan kwarts en andere mineralen, er zijn verhardertypen die voorzien zijn van een deel phenoxyhars waardoor er een veel betere hechting ontstaat.
Zelf kun je er bijvoorbeeld 1 - 2 % Aminosilaan aantoevoegen waardoor de hechting op glas en mineralen zo goed wordt dat bij hechtsterkte metingen het glas splijt meer als 15 N/mm² hechtsterkte
De aanhechting aan staal is met dit type epoxy ook veel beter.
Mijn dagelijks werk bestaat uit het ontwikkelen van EP en PU systemen voor de toepassing als lijm en ondersabelings massa, en hoop zo met deze reactie te helpen om een zo perfect mogelijk mengsel te maken

Vriendelijke groet
Will
beyazbalina
Berichten: 198
Lid geworden op: 22 sep 2009 15:05
Locatie: Voorthuizen
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door beyazbalina »

weet je ook waar Aminosilaan te koop is

groet gerard
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door baakman »

beste Gerard,
je hebt een PB
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Dat begrijp ik dat je het beste wil voor ons maar die enkel stuks die.wij maken moeten die zo super sterk zijn? Je kan het ook zo maken dat het dikker of met meer bewapening in zit. Die die 4 a 5 kg E/G mix kost niet veel extra hoog uit 500 gram epoxy .
Ik weet uit mijn vak als machine bouwer / prototype bouwer dat het altijd beter kan maar is dat de.kosten waard? En hoeveel moeite moet je er voor doen? Dan kan je beter voor.een iets zwaarder constructie gaan zoals ik dat heb gedaan.
Als ik de berekening los laat gaan in solidworks op mijn model dan zit dat dik in orde met een veiligheids factor van 200%
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Op verzoek heb ik nog een paar renders gemaakt van het geheel.Daarbij moet ik zeggen dat de Z kolom en de head nog een concept is allen de Z kolom voet en de dikt/breete zijn wel al de goede maat.
De kop bestaat uit een servomotor aandrijving met getande riem, de spindel is van een KX3 machiene.

5771

5772

5773

Zo als gezegt in een vorge post dat ik dit weekend de kogelomloop spindel zou gaan maken is ondanks de korte tijd die ik had wel gelukt op een passing na.

ik heb de vaste kant met lagerpassing en schroefdraad gedraaid.
Het uitklokken van de spindel heeft me wel wat denk werk opgeleverd maar nu heb ik de ideale oplossing gevonden.

De eerste poging was met een strakke bus over de spindel drukken en daar op uitklokken maar dat werdt niets.
De twede poging was de klok in de draad van de spindel laten lopen (draadsnijden ingeschakeld op de bank) maar dat was het ook niet.
Toen kwam ik op het idee om een stukje voelerband van 0.2 mm in de bijtelhouder te klemmen en dat boven op de kogelomloop spindel te latten rusten met iets voorspanning. En daar boven op de klok te zetten en ik moet zeggen dat ging uit de kunst.
Dit kon ik kontroleren met een oude affabriek gedraaide kogelomloop spindel te weten op de voelerband te meten en op het lager pasvlak allebij nul kunnen uitklokken dus dit was/is het goude ei voor mij.
Het afdraaien ging met een wisselplaatje zeer gemakkelijk het toerntal rond de 1200 en een behoorlijke voorzet om door de eerste huid een te komen.Daarna heb ik het schroefdraad gesneden met een wisselplaatje dat ging het beste zonder smeermidel klinkt mischien raar maar met smeermiddel moest ik te veel druk zetten waardoor de spindel te verdoor boog.
Zeg maar dat de bijtel weg glee over de spindel.
Ik zal binnen kort even een foto er van uploaden.
Groetjes
Plaats reactie