Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

De servos hebben nog de waardes af fabriek en staan niet zo strak, ik moet ze nog tunen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

Snelheid is prima. Beetje lager is opzich ook geen probleem.

De acceleratie vind ik wat aan de lage kant; die zou ik een factor 5 omhoog willen hebben. Met een hogere acceleratie kan de sturing nauwkeuriger het geprogrammeerde pad volgen in CV mode en het voorkomt dat je frees gaat poetsen ipv snijden als die een bocht moet maken.

Als je de elektronische gearing inschakelt en een factor 2 kiest, dan win je wat je 'verliest' aan positienauwkeurigheid van besturing->servo ruim terug met nauwkeuriger pad volgen als het pad een bochtje maakt.

Had je trouwens gerekend aan je kogelomlopen en lagerblokken? Tegen de tijd dat je spindel 12Nm aan koppel levert heb je ook een knap hoge dwarskracht. Het zou zomaar kunnen dat je 16mm kogelomloopje en 7001 lagertjes in de blokken meer vervormen dan je lief is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Er zitten dubbel hoekkontakt lagers in met voor spanning, de lagerblokken zitten met twee m8 12,9 bouten vast.
En zo als je hoor fluiten de spinsels iets omdat ik de spindel voor gespannen heb. Er zitten dubbel ko moeren op met voorspanning.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

Jawel, maar dan nog is je kogelomloop even stijf als een staafje ijzer met een diameter van uit het hoofd 13,4mm. Even rekenen wat dat doet kwa rek/duw over jouw lengtes bij de te verwachten krachten kan geen kwaad. Niet dat je nou gelijk andere moet plaatsen, maar dan sta je in ieder geval niet raar te kijken als de tandjes van die grote volhardmetalen frees afbrokkelen als je een zware snede probeert.

Ik heb ook 'maar' 16mm kogelomloopjes, maar bij mij vallen de krachten lager uit omdat ik het moet hebben van veel toeren, hoge voeding en kleine hapjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Zo nog een kleine update op de zaak even wat trespa gezaagd voor de kappen.

Hij staat lekker onder het plastic tegen de stof maar in de onderzet kast zijn er een paar platen in gekomen.

9360

En wat zit er achter deur nummer 1...

9361

Een compleet koel unit op een alu hoek profiel waar een strip nylon op komt voor het makkelijk naar voren kan trekken.

9246

En voor de oplettende ik stap soms van mijn geloof het is een HBM unit , uiteraard een paar mod's aan gedaan.
230 volt kabel er af en de condensator verplaatst naar de aansluitkast van de motor en een MS polimeerkit alle naden nagelopen.

9247

Hier heb ik al de koelslang aan gesloten en deze slang is een andere slang dan die je er bij krijt.

9362

En hij schuift op zijn plek .. ... je kan hier ook de PVC retour leiding zien links op de foto.

9363

9365

Even een blik van af de linker zijde van de freesbank onderstel waar je goed kan zien hoe de retour leiding loopt.

9366

En tenslotte de blauwe pers leiding die bij de kop uit komt.

9367

Ondertussen ben ik in de weer met Rvs afdekkingen aan het maken.
Foto's volgen nog zodra het af is
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Ik ben weer even in de weer geweest, en heb me volledig op het elektrische gestort.
De schema's geupdate en nog een paar software fouten uit de servomotor gehaald.
Alle e stops werken zoals ze horen de hardware stopknop en de fault outputs van de drives.
De spindel heeft voor het eerst goed gedraaid ik kon de servodrive niet in step dir mode krijgen.
Het is een eurotherm 635 drive ik heb iedereen gebeld of ik iets over het hoofd zag maar zelfs eurotherm zelf kon mij niet vedder helpen. Toen heb ik hem maar analoog aangestuurd en de pid loop opnieuw in gesteld.
Nu loopt hij als een zonnetje.
De z en de x y as hebben een vernieuwd pid loopje gekregen ze staan zeer hard te regelen en de min max volg fout zit nu op 21 encoder pulsen de res van de encoder is 4000 dus ik mag niet klagen :lol:
De machine loopt nu 9 m per min met een acc van 600 ik heb de acc hoger gehad maar toen ik de demo van usbcnc.nc draaide met feed override op 300 liep de machine zowat de werkplaats uit.
Dus heb ik hem terug gezet op 600.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Hier is een filmpje over het hierboven vermelde verhaal.
http://youtu.be/zcicIn-6HOM
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

mostudio schreef: De z en de x y as hebben een vernieuwd pid loopje gekregen ze staan zeer hard te regelen en de min max volg fout zit nu op 21 encoder pulsen de res van de encoder is 4000 dus ik mag niet klagen :lol:
De machine loopt nu 9 m per min met een acc van 600
Wat voor servo's gebruik je, wat voor drives, hoe worden ze aangestuurd, hoe weet je de volgfout, en kun je plotjes trekken van wat de servo doet om te kunnen analyseren?

Heel eerlijk klinkt 21 encoderpulsen van de 4000 me in de oren alsof er nog veel en veel meer te halen valt, zeker gezien je zeer beperkte acceleratie van 600mm/s^2, redelijke massa en geen verstoring van de beweging door frezen e.d.

Ik zit met m'n 20 jaar oude servo's bij dat soort snelheden rond de 3 pulsen dynamische afwijking. Van de 8192 die ik er per omwenteling heb. Maar dat ging niet bepaald vanzelf, zullen we maar zeggen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Voor de x en y as zijn het smartmotoren , kijk maar eens op http://www.animatics.com/products/smartmotor.html
Voor de z as is het een a&b drive .
Ik plot mijn inkomende pulsen tegen over de motor encoder pulsen dan trek je die van elkaar af tijdens de trajectory.
in allebij de drive software zit een uitgebreide mogelijkheid om alle plots tevoorschijn te toveren.
voor de smartmotoren moet je zelf wel een programma schrijven en de pid loop loopt op de achtergrond.
zeer leuke motoren prijs ligt rond de 1000 euro per stuk
Ze draaien van 18 tot 48 volt
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Vergeet niet dat mijn servo van x en y as direct gekoppeld zitten en dat de freesbank tijdens de bouw ben overgestapt naar servo omdat die op mijn pad tegen kwam dus de nema34 steppers op de schoothoop en servos er op dit grapje heeft mij maar 200 euro gekost dus de keuze was snel gemaakt :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door DaBit »

Zijn inderdaad wel leuke motortjes, als je er tenminste geen 1000 euro voor hoeft te betalen want voor dat geld is er heel veel leuks te koop :lol:

Kun je eens een paar plotjes trekken van een staprespons bij lage snelheden? Zeg acceleratie van 0-20mm/sec, even op 20mm/sec blijven, en dan weer omlaag? En dan de acceleratie van usbcnc een stukje hoger zetten, 5000mm/sec^2 ofzo? Zelfde plaatjes bij wat hogere snelheden, zeg 100mm/sec?

Kun je ook PIV? Zo ja, hoe werkt de velocity estimator, kun je dar wat kiezen? Kun je filteren met bijv. biquad-secties? Heb je de mogelijkheid om een feedforward van de acceleratie te doen? Kun je de PID-coeficienten wijzigen afhankelijk van de volgfout?

't moet toch beter kunnen dan die bijna 0,03mm (21/4000 * 5mm) die je er nu naast zit nog zonder dat er een frees in het materiaal aan het hakken is. Maar zoals ik al zei: bij mij was dat ook niet in een blauwe maandag in orde; er zit bij mij veel tijd in die servotuning. Ik dacht het goed te hebben. Totdat ik daadwerkelijk ging frezen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Er is in de tussen tijd weer veel gebeurd .de ATC cilinder heb ik gemaakt dit is een eigen ontwerp geworden een trippel 87mm zuiger oppervlakte. En hij werkt perfect. De drawbar is ook nu af.er zijn nog wat kappen her en der op gekomen van rvs en de centrale smering is er ook opgekomen.
De spindel heeft een dag ingelopen ter controle op temperatuur verhoging hij blijft netjes in de norm van 20 graden boven omgevings temperatuur. Op volle snelheid.
In de avond (23.30 uur) toch er nieuwsgierig geworden of hij zal vrezen ...even snel een blok alu er op en een 14 mm frees er in toeren op 3000 en met jog er door heen 14 breed diepte 1 gaan met die banaan geen probleem dan nog een keer 4 mm diep en gaan met die banaan en... knak zij de frees oeps feedrate stond op 1200mm per min.
De hele freesbank gaf geen krimp het leek wel of hij er niets van merkte geen toerental die omlaag ging de snede die hij al had afgelegt zag er voor een slot frees bewering supper strak uit.
Het wordt tijd om de laatste kap te maken voor de spaan afscherming voordat er meer spanen worden gemaakt.
in de tussen tijd ben ik aan het cad teken geslagen voor het bedieningspaneel het is een kopie van haidenhan geworden.
met een elo scherm er in mpg en een zelfbouw keyboard. Het paneel wordt van 4 mm dik zwart geanodiseerd aluminium met een back plate voor de druktoetsen en een ingefreeste lcd scherm.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ga je achter je toetsenbord nog een Pokeys hangen?.. Ik heb daar bijzonder veel lol van.. een Macrootje proggen als F12, F4, F2 bijvoorbeeld opent direct het Programma venster.. kun je zo de bestandsnaam op je scherm aantikken.. klaar..
F12 , F9 , F9 zet em in één klap op Electronisch handwiel.. F12 F6 opent MDI.. ook leuk.. en F12 F8 F5 Toggled tussen 2D en 3D weergave van je grafische scherm. en zo zijn er wel meer "modi" te verzinnen.. je kan Ctrl-V ook onder een knop zetten.. dan kun je door de Feed/speed-G/M Code-Time weergave bladeren.. een CTRL Tab en Shift CTRL Tab om door de tabbladen van Eding CNC te lopen.. ook makkelijk als je eens naar je Tooltabel of Variables pagina moet..

een Toets voor #, zodat je makkelijk Parameters toe kan wijzen.. is ook wel lekker..

Als je zover bent. ik heb wel wat tips voor je voor Toetsenbord macro's.. :)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Wat ik verplan ben is twee pokey's er aan te hangen een die als soft plc dient en daar keuze schakelaars van maak (dubbele flip flop) en speciale dubbele toets macros naar de normale pokey sturen.
Het word echt een copy van heidenhan besturingssystemen met de macros van hun achter de knoppen. En het uiterlijk is ook een copy van hun. Hun ontwerp spreekt mij erg aan.
Plaats reactie