Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Hahah ja de layout hè inmiddels heb ik ook de toets inlays geprint en een folie er overgetrokken die kommen in de toetsen onder een plastic kapje. De kleur stelling is het zelfde als HET echte merk ;-) ik moet alleen nog iets verzinnen om de functies te imiteren die hyden gebruikt iets van dien aard.
Hoeken afronden lijn frezen e.d. maar dan met invul macro zo als hun het doen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat je kan doen.. { ik ga dat binnenkort ook uittesten } is het volgende geintje:

Je programeert een Toetsenbord macro onder de knop "CYCL DEF", en daarin zet je [F12][F11].
Dat brengt je uit elk menu naar het User menu..
dan kun je onder F2 bijvoorbeeld in je Usermacro een round pocket macrootje maken.. dialoogje invullen. klaar..
G00?.die zet je onder de "L" toets.. als eerste parameter kun je dan G0 ervoor zetten.. vul je daar een 0 in.. dan krijg je een G00 beweging.. zet je er een 1 in.. dan krijg je een G01.. easy.. dialoogje met de eind coordinaten..

er is heel wat mogelijk..

je kunt het ook naar een NC file wegschrijven met Logmsg.. dan kun je nadat je blok voor blok je programma hebt opgebouwd, de hele zwik in één keer aflopen..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

De toets macros heb ik al gedaan zelfs een test met een macro F6 toggel mdi dan g code in voeren dan null waarde sturen dan bij toets omhoog F6 sturen toggel mdi
Dan wordt er met een druk op de knop een kompleten g code gestart en afgelopen.
Het mooiste zal eigenlijk zijn als usbcnc een compoort naar buiten heeft waar we naar kunnen schrijven en lezen. Ook makkelijk om het atc magazijn aan te sturen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

eh.. je hebt toch IO's op EdingCNC?.. op de CPU5B zitten er een aantal.. en hoe je die aanstuurt staat in de manual.. ik heb er nog niets mee gedaan.. maar ik heb machines gezien die die IO's gebruiken... één van die machines was een Oven, waarbij de temperatuur via sensoren door de CPU werd geregeld.. en bij het bereiken van de juiste temperatuur, aan het einde van de verwarmingscyclus werd het product uit de oven gehaald om geforceerd gekoeld te worden zodat het hardt..Kan allemaal...

Ik heb 't idee dat EdingCNC CPU's enorm krachtig zijn.. maar dat nog geen mens beseft WAT je er allemaal mee kan..

Met het Commando Logmsg kun je EdingCNC complete NC files laten schrijven aan de hand van Parameters.. je kunt een Macro schrijven zodat ie em afloopt met bewegingen van de machine.. maar je kunt diezelfde macro eenvoudig herschrijven zodat ie alle bewegingen in een NC File wegschrijft.. en derhalve zelfs Generieke G-Code files aanmaakt die je zo op een machine met een andere besturing kan laden en uitvoeren..

Ik heb ooit een Macro geschreven voor een slijpmachine die voor het slijpen het product meette.. de meetwaarden werden naar een meetrapport weggeschreven..
Zelf wil ik nog eens een CMM gaan bouwen.. een Coordinaten meetmachine.. ik heb al ideetjes in mijn hoofd voor meetcycli zoals gatmetingen op vooraf aangegeven coordinaten.. je progt met een dialoog gewoon een meetcyclus met de nominale diameter en locatie van het gat.. Na het meten schrijft ie de gemeten waarden in een Meetrapport.

dat met MDI is wel een leuk foefje.. Ik snap ongeveer wat je doet.. je kunt in een macrootje nu gewoon een regel G-Code door MDI uit laten voeren?..

't zou leuk zijn als je via een Macro ook files kan laden.. maar dan wordt het ECHT ingewikkeld.. maar ik zeg nog niet dat het onmogelijk is.. :lol:
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Je kan in pokeys een file op roepen als je de extensie koppeld aan usbcnc en een cycel run uitvoert moet hij starten denk ik. Usbcnc is een windows programma dus hij zal gelijk de file starten.
Ik gebruik de usbcnc5a en dan ben ik beperkt in mijn i o s
Het liefst gebruik ik een rs232 of rs485 voor het praten met de buiten wereld
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Niels »

mostudio schreef:.... de toets inlays geprint en een folie er overgetrokken die kommen in de toetsen onder een plastic kapje.
Laat ik nou dezelfde toetsen in mijn console hebben zitten maar nog naar een zwarte achtergrond kijk :roll:
Heb je de layout ter beschikking om te delen?
Scheelt mij heel veel teken en schuifwerk om de passende symbolen te vinden.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Het zijn toetsen van conrad 19x19mm de inlay is 15.5x15.5 mm.
Ik heb in exel een sheet aangemaakt met de juiste maat nu sleep ik mijn jpgs er in en schaal ik ze. De tekst tik ik gewoon in exel
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

De symbolen heb ik uit de heidenhan handleiding geknipt met photoshop en een paar zwart filters er overheen gegooit.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Niels »

Ik heb dezelfde toetsen. Dus ik ga ook maar eens aan de gang met Excel en wat knip en plakwerk.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

er staat in de Knowledebase nog een DXFje met icoontjes als het goed is..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Ik ben een tijdje bezig geweest met programmeren en ben tot iets leuks uitgekomen.
Mijn setup is als vol mijn toetsen hangen aan een pokeys 55 deze gebruik ik als usb toetsenbord.
Nu komt het....
In usbcnc user macro maak je een sub aan genaamt b.v. sub test doe je ding hier in.
In pokeys maak een toets macro aan naam (test) open die en vul hier in:
F12 null F6 null g null o null s null u null b null nullt null e null s null t null enter null F6


Nu als je op de toets druk gaat de pokeys macro eerst een reset doen F12 dan open MDI en klopt automatisch GOSUB TEST in en drukt dan op Enter nu gaat hij automatisch de sub doen in usbcnc en als laaste geeft pokeys een F6 om de MDI weg te drukken.

Het mooiste hier van is dat je geen user buttons gebruikt van usbcnc dus mega veel sub programma's kan aan roepen.
Ik ben bezich om mjjn heidenhain keyboard te maken en gebruik dit voor direct nc te programmeren
en de functies van heidenhain te vertalen.

ik heb nog een vraag ....in de heidenhain besturing kan je de stock maatriaal op geven en op het display laten zien.
Dan als je de bewerkingen op uitvoert de nc lijnen hier over heen wordt geprojecteerd.
Is dit ook mogelijk in usbcnc en hoe dan?

Wie kan mij helpen met het schrijven van een app/deapp macro die je naar een punt stuurt en dan de rest zelf berekend.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stock materiaal opgeven in EdingCNC kan nog niet.. hoeft eigenlijk ook niet.. de maten van je werk worden al aangegeven als je een programma laadt..

't zou best kunnen dat dat in de toekomst nog een keer gebeurt.. als Bert tijd heeft om het grafische deel nog eens beet te pakken.. op zich ben ik er als Heidenhain gebruiker wel tevreden mee zoals EdingCNC het nu heeft.. zeker als je bedenkt dat je met een Touchscreen je grafische scherm kan "Pannen" door er gewoon overheen te vegen.. jammer dat die ELO schermen geen multitouch ondersteunen.. dat je kan zoomen door te "pinchen".. maar dat terzijde..

even een andere vraag. waarom zoveel "Nulls" in je Pokeymacro's?.. ik heb een Tool-Call macrootje.. dat wil zeggen.. die voegt gewoon de tekst "M6 T" in, in zowel programma (notepad, Visaul G++) als MDI... moet ik een tooltje wisselen.. dan gaat dat "op zijn Heidenhains.. MDI.. Toolcall.. nummertje intikken.. Enter Heien.. klaar..
Wie kan mij helpen met het schrijven van een app/deapp macro die je naar een punt stuurt en dan de rest zelf berekend.
Wat bedoel je hier precies mee?.. wat wil je?.. een dialoog waar je waarden invult?.. en dan naar dat punt bewegen?.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

De null waarde moet er tussen volgens pokeys dat simulati een toets druk dit had ik eerst niet en gaf een fout aan in pokeys software maar ik ga het nog eens op jouw manier proberen.

Tweede vraag van je ja een makkelijk dialoogje waar je het start punt aan geeft en dan roep ik div andere dialoogjes aan en als ik dan klaar ben dat hij zelf de deapp berekend
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh.. Wacht even.. nou vat ik em.. Appr-Dep!.. Juist... die.. die gebruik je toch alleen bij contouren?

de Cycli die ik heb geschreven.. die zijn actief vanaf het Coordinaat waar ze worden aangeroepen.. zodat ik ze in een programma ook op meerdere punten kan aanroepen.. stel.. ik wil 4 gaten boren..

M6 T1
Boorcyclus proggen
G00 X20 Y20 Z20
G00 Z2
M99
G00 X40 Y50
M99
G00 X100 Y30
M99
G00 Z20 M5
G28 M2

M99 zal je wel bekend voorkomen.. Cycle Call in Heidi.. en bij mij ook.. :)

't gebruik van Approach en Depart.. eerlijk?.. ik heb't nooit gebruikt. ik rekende zelf wel uit waar ik wilde starten en stoppen.. en hoe ik dat aanliep.. was met Heidi toch makkelijk genoeg te proggen.. Loodrecht op de contour aanlopen... en een RND invoegen.. uitloop hetzelfde verhaal.. :)
Plaats reactie