Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Ik ben even bezich geweest en heb inmiddels al het een en ander voorelkaar gekregen.
Een beetje prutsen hier en daar of eigenlijk niet ;-)
Mijn Heidenhain klavier is werken en af :lol:
Nu alleen nog macro's schrijven in de user_macro van usbcnc. De sub's heb ik al er in staan voor de test ik moet ze alleen nog vullen.

Voor jullie die van foto's houden heb ik er een paar geschoten.
Onze lieve Bert heeft voor mijn/ons een extra sneltoets er bij geprogrammeert voor de Feed en Speed override tijdens het frezen weer op 100% te kunnen zetten.
Aan de achterkant zien jullie twee Pokeys een heb ik als USB keyboard in gebruik en de ander met Poblocks geprogrammeert.
Die heeft als functie om de Handbediening aan/uit te zetten en de assen te selecteren en dit geld ook voor het MPG bediening. Zolang er niets is gekozen gaan de signalen niet naar USBcnc zo kan je niet per ongeluk de assen verstellen.

9805

9806

9807



Nu zijn de volgende foto's het front waar het keyboard in komt.
Er zit een elo scherm in en een USB ingang voor de mem stick

9803

9804
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erg mooi geworden dat toetsenbord.. maar.. FK.. hoe ga je dat maken?.. al enig idee?.. zo ja.. dan wil ik die code ook graag hebben.. :)

Ik zie ook dat je Leds in je toetsen hebt.. erg mooi.. dat van die PoBlocks, daar moet ik me ook maar eens in gaan verdiepen..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

De poblocks is niet moeilijk het zijn logisch bouwblokken die je met elkaar verbindt.
De fk functie heb ik nog niets aan gedaan alleen dat hij een sub kale oproept in usbcnc
die kan ik later invullen. Als ik daar tijd voor heb
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Niels »

Dat ziet er heel goed uit zo!
De manier van de toetsen vast zetten is ook een mooie manier zo.
Scheelt je een printplaat en vervangen is dan ook simpeler.

Ik heb zelf een vreemd fenomeen op mijn console. Als ik even bezig ben dan komt het voor dat ik toetsen van 1 line of row spontaan gaat reageren.
Heb jij dit al ervaren?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Nee daar heb ik nog geen last van maar pokeys heeft op bepaalde pennen een extra weerstand nodig.
Omdat er een speciale functie achter zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb bij het bouwen ook gekke dingen gehad.. bleek em te zitten in de aarding.. toen ik de mantel van de SubD kabel aan de Aarde had geknoopt was het probleem weg..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Ik neem aan dat als je met steppers,servos en andere soorten drives je wel let op afscherming en op de juiste wijze heb aan gesloten anders heb je veel problemen in de werkplaats b.v. radio die stoort. En nog maar niet te spreken over spook verschijnselen op je elektronica.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Niels »

Ik zoek het eerder in de USB kabel zelf.
Omdat het erger word en de touchpad er ook soms mee stopt zegt dat ook weer wat.
Volgende versie wordt een ethernet versie.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Zo even een update
Inmiddels de nieuwe zelf ontworpen spindel in elkaar aan het zetten.
De spindel as heb ik inmiddels terug van de slijper alles binnen de um geslepen.
Koste een kleine duit 400 euro maar daarvoor is ze ingezet en gehard en geslepen.
De rest van de spindel huis heb ik gemaakt en alles binnen de tolerantie die de lager fabrikant voor schrijft.
Er zitten twee hoekcontactlager lagers voor in van het type 7008 gepaard die heb ik op ebay leuk kunnen scoren.
Achter in zit een cylinder lager die zijn buitenring in o ringen ligt zodat de laaste mu er op die manier er uit wordt gesteld.
De spindel heeft een opnamen bt30 en als pull stud mas 403 60 graden. Die wordt aangetroken door een zwevend gripper zodat hij altijd recht op de pull stud trekt.

Ik heb vannavond de spindel as opgebouwd de lagers warm gemonteerd zodat er geen schade op het lagerpasvlak komt. De moeren gelijk aangetrokken met de eerste voorspanning die skf voorschrijft.
En toen weer los.
Ik had een haaksleutel te wijnig dus volgende week maar er een halen.

De foto's volgen nog......
Nu even wat drinken en van het weekend maar eens de klok er langs laten lopen tussen de montage stappen.
Het kosten wel veel tijd om alle onderdelen na te meten en supper schoon te maken.
Die spindel heeft labyrinten afdichtingen in de front en de rear.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Zo vannavond even bezich geweest foto's komen nog zoals beloofd.
Maar even een filmpje gemaakt voor het kijk plezier. .
De atc is even met een slappe veer om met de hand te testen.
Er valt nog wat te halen met de run out ik moet de binnen ringen verdraaien tegen over de spindel om de laaste mus er uit te halen net met een ander klok gemeten en heb nog 0.002 er in zitten de lagers hebben 1 um dus er kan nog een um er uit worden gehaald.
De achter sluit deksel is nul dus die klemt het achterste lager niet goed. Omdit op te lossen moet ik het deksel nog 3 honderste afdraaien. Zodat na het aantrekken er een spleet van 2 honderste overblijft om de lagerdruk te kontroleren en op de voorgeschreven spanning te zetten.

https://youtu.be/Sk7V-9rG9ks
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Dingenman »

Mooi!

Er zijn nogal wat mislukte zelfbouwprojecten voor een BT30 spindel maar dit ziet er erg veelbelovend uit.

Maar je had toch een R8 spindel? - Beviel die je niet goed?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

ik ben er zeer tevreden mee zoals het nu gaat.
De slijper heeft zijn werk goed gedaan en binnen de gestelde toleranties die ik had op gegeven.
zelfs het diepe gat in de spindel met een zeer kleine diameter.
Wat je nu ziet op de klok zijn de binnen ringen van de AC lager tegen over de spindel as nu weet ik waar de hoge punten zich bevinden en kan ik de ringen iets verdraaien tegen over de as om de laaste um's er uit te halen.

Ik had inderdaad een KX1 R8 spindel de 7000 serie lagers uit de afhaal chinees gaven al zeer snel de geest de reden is dat het bijgeleverde huis waar de lagers in zitten 500 honderste onder de maat was daardoor liepen de lagers vast. dit heb ik uitgedraaid en nieuwe lagers er in gezet van skf via ebay goedkoop op de kop weten te tikken. maar er bleef veel run out in zitten.
Ik denk dat ze de spindel opnamen in de lagers hebben geslepen om het voor hun makkelijker te maken.
Dus Ja wie kent mij he 0=0 dus dan me maar in de spindel bouw wezen verdiepen.
Een hoop geleerd over het ontwerpen van spindels en waar op te letten, via via speciaale software op de kop weten te tikken die een hoop berekeningen voor me deed. Sud dat scheelt een hoop tijd.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door Damocles »

Ziet er heel mooi uit! Dat hebben inderdaad nog niet veel mensen voor elkaar gekregen voor zo ver ik weet.

Heb je ook een controle doorn om te meten uit de spindel?
In het filmpje zie ik dat je op de buitenkant van de ER opname hebt gemeten. Waarom niet aan de binnenkant?

Heb jij informatie over de stijfheid van lager (samenstellingen)? Ik ben daar naar op zoek maar kan niet direct vinden wat ik wil. Het is niet voor een spindel in de zin dat we die hier kennen maar lijkt er wel heel fel op.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eigen Bouw Epoxy Graniet Freesbank

Bericht door mostudio »

Een kontrole dorn heb ik niet. De kosten om er een te kopen zijn mij te hoog voor een keer te meten.
ik heb een nieuwe toolholder gekocht bij een bekend webshop (zal geen naam noemen) deze is van uitmuntende kwaliteit zo ben ik ze niet vaker tegen gekomen.
De run out is op alle plekken op de toolholder het zelfde binnen en buiten zelfs het ER draad is geslepen!!!
Ik monteer straks een lange 20mm staf in de holder en meet de min en max waarde en trek die van elkaar af zo krijg ik een nieuwe meetwaarde dit doe ik ook aan de uiterste zijde van de staf deze twee waardes tel ik bij elkaar op en deel deze door 2 zo krijg je een run-out waarde ongeacht of de as recht is.
Deze meting verricht ik met de toolholder 180 graden verdraaid nogmaals uit en middel ik de waardes zodat ik de beste gemiddelede run-out te zien krijg.

Als je bij SKF,Fag, zoekt op precisie lagers 7000 serie dan krijg je een hoop info hoe deze het beste kunt gebruiken en in welke opstelling.
Plaats reactie