Klein houten CNC machine build (1e)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Hallo mede cnc'ers,

Ik zal mezelf even voorstellen: ik ben Arnoud Zwakenberg, 26 jaar, en helaas weinig ruimte (lees: geen schuur :cry: )
Sinds een paar maanden ben ik lid van dit prachtige forum en sindsdien ben ik helemaal verslingerd geraakt!
De eerste maand veel topics gelezen en al snel zelf begonnen met een ontwerp, welke naarmate ik meer las er ook anders uit ging zien :lol: Daarom wil ik mijn ontwerp graag aan jullie kritische blik onderwerpen!

Ik hoop dus veel te leren van jullie en dit eerste project!

Mijn bedoeling:
Een leerproject om op een relatief goedkope manier te beginnen met deze hobby en al doende een nieuwe, grotere, betere machine te bouwen! Want ik ik vind het zonde om nu duur spul te kopen en er straks achter komen dat het ontwerp niet deugd, of dat die toch eingenlijk te klein is ;-) .
Bedoeling is om hout (MDF) te frezen en evt kunststof. Misschien ook PCB's.

concept/ontwerp ideeen:
Simpel ontwerp, te maken met handgereedschap.
Kleine machine waar veel uit te halen is.
Voor en achterkant open gelaten zodat ik grotere onderdelen zou kunnen frezen.

Machine:
gemaakt van MDF 18mm
afmetingen ong. 500x500x400mm (x*y*z)
werkbereik: 350x350x90 mm (x*y*z)
frees: Proxxon IB/E of Kress 1050
Geleiding: SRB 12 mm rond
Spindels (nog niet getekend): M10 RVS draadeind.

Electronica:
Controller: USB MK2 van Planet CNC
Motor: 3x Nema 23 1,9 NM (waarschijnlijk overkill, maar beter te veel dan te weinig)
Motordriver: ? ideeen?

Ik hoor graag jullie opmerkingen en zal deze tread ook gebruiken voor mijn build!

Nog niet alles is getekend hoor. Please spare me :lol: (spindels etc bijvoorbeeld)
6109 6110 6111
Op de zij/vooraanzichten heb ik de frees/gantry in de uiterste posties dubbel gezet
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door tuurbo »

Ik vind het ontwerp eigenlijk zeer aardig!
Alleen valt de freesspil buiten de tafel in uiterste stand,dat is een beetje zonde, iets verschuiven misschien.
Maar is het werkbereik echt 500x500? het lijkt veel kleiner?

Succes!
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door wilfred1970 »

Welkom!
Ben zelf ook met MDF18mm begonnen. Heb ook de MK2 van planet, zal je zeker gaan bevallen.
Motoren van 1,9Nm is geen overbodige luxe hoor, heb nu zelf 3,0Nm erop zitten. Altijd handig als je in de toekomst wat zwaarders wilt frezen, of ze wilt overzetten op een nieuwe sterkere machine.

Pcb's frezen met de MK2 gaat geweldig vind ik, speciaal omdat de warp functie net even de puntjes op de i zet.
Ben ooit ook met M10 begonnen icm koppelmoeren, ging best goed...zit nu aan de trapeziumdraad.

Als je vragen hebt over de MK2 of de software stel ze gerust.

grt

Wilfred
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door Mcgyver »

Hoi,

het ontwerp is best aardig,

ik zou alleen 2 spindles kiezen met 2 motoren voor het verplaatsen van het portaal.. zo voorkom je scheeftrekken .. en hoef je niet een bewegende balk onder je bed te maken..

Zet ook het motortje voor de z-as in het midden van de geleiders.. net effe wat beter..

z-as is voor de rest netjes opgebouwd..

als je nou alles gelijk in alu maakt heb je helemaal een mooie machine ;-)

succes met de bouw!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door rkr »

ziet er zeker leuk uit

alleen zal de houder voor je freesmachine de kopse poot/afdekplaat raken
en de motor van de Y-as kan makkelijk binnen de machine, dan past het in z'n geheel weer wat makkelijker in een behuizing

oh en nog 2 schoorplaten aan je freeshouder, de huidige haakse verbinding blijft 10 sec heel als je echt gaat verspanen :lol:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door Sjuul »

Welkom op freesboek Arnoud,

Ik heb ook een mdf probeersel gemaakt, dat is zeker de moeite waard.
Kijk eens op http://www.aluminiumopmaat.nl en voor een paar tientjes kun je de Z-as al van aluminium maken. Ik heb gemerkt dat het erg moeilijk was om zo compact mogelijk een stevige z-as te maken met mdf.


Veel plezier en hou ons op de hoogte
Sjuul
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Bedankt voor de tips allemaal.
Een aantal had ik al bedacht maar nog niet getekend. Maargoed dat betekend dat ik dus in de juiste richting ben!

Ik houd het vooralsnog wel bij MDF, maar het lijkt me wel mooi om een geheel alu machine te maken.Het gaat me nu eerst om een werkende machine en dan zien we dan wel weer. Maar volgens mij weet iedereen wat er hierna gaat gebeuren :lol:

Het werkbereik wordt 350x350 en niet 500, 500 word de machine lengte/breedte.

De MK2 lijkt mij ook super! 9 assen, daar kan je leuke dingen mee doen!

en wat betreft het scheeftrekken: het is maar een kleine machine, is het dan ook al merkbaar/van belang dat er twee spindels voor de x-as nodig zijn?

Ik ga vanavond weer even bezig met SW. Als de wijzigingen de moeite waard zijn post ik nog wel wat aanzichten.
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

hmm dat alu is best wel goedkoop idd! Goeie tip Sjuul, die site: aluminiumopmaat.

Twijfel twijfel... :P
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door Sjuul »

er zijn er meer zoek maar eens hier op het forum.
ik zelf heb het bij aluopmaat.nl gekocht en moet zeggen dat alles nettjes op maat was en nog belangrijker alles was haaks.
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Vooralsnog hou ik het bij MDF, al is het alleen om te proberen. Maar mocht het te veel speling geven, dan ga ik zeker onderdelen vervangen.

Heb trouwens nog even zitten tweaken;
- Z-as iets compacter gemaakt, door de dikte van het MDF (18mm) te omzeilen. Ik heb hierbij twee platen van 18mm gebruikt en de ene plaat uitsparingen voor de geleidingsblokken aan de Y-as en de ander aan de Z-as. (zie afb.)
6114

- de achterkant van de gantry 40 mm naar achter verschoven om zo het zwaartepunt van de frees en geleiding in het midden te krijgen. Eigenlijk iets te veel naar achter mbt zwaartepunt. Maar dat zal wel goed zijn zo.
6115
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door tuurbo »

Beste hungryarie
Als ik jou was,zou ik toch de aandrijfspillen tekenen.
Omdat hierbij vaak het een en ander fout gaat.
Bij de Z as heb je nu de geleidingsblokken zo dicht bij elkaar staan dat daar volgens mij geen
m10 of zo meer tussen past.

Succes
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door tuurbo »

Aaiii...
Ik zie nu pas dat de aandrijving ernaast zit!
Sorry.
En toch zo ik die tussen de geleiders zetten,geleiders verder uit elkaar,is ook stabieler.
Die gantry wat naar acheren gezet is echt mooi gerdaan,ziet er gelikt uit.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door vip1980 »

mijn eerste machine was een combinatie van 3mm aluminium plaat op MDF gelijmd aan beide kanten......toendertijd kon ik de platen gratis krijgen waar ik werkte, heb ze toen op maat laten knippen en het MDF op maat laten zagen ( gewoon bij de bouwmarkt )....was een stevige constructie....
raketgeleerde
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2012 09:59

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door raketgeleerde »

Ik heb mij vandaag geregistreerd om te zoeken naar iets wat jij net geplaatst heb. Ik val met mijn neus in de boter.
Een frees voor de beginner. Ik zal deze topic goed in de gaten houden.

Met welk ontwerp programma heb jij de schetsen gemaakt. Momenteel ben ik met Sketchup aan het stoeien. Ik weet alleen niet of dit de juiste keuze is.

Rien
Plaats reactie