Klein houten CNC machine build (1e)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef:Overigens als ik goed kijk zie ik geen ZEKERINGEN zitten.
Als er iets mis gaat dan is je computer die zo'n arduino aanstuurt dus ook gelijk gegrild (dat gaat dan via je USB kabel natuurlijk - the only way out).
Dat is mij keer overkomen paar jaar terug.

Je wilt zekeringen op zo'n shield bordje hebben zitten als je er fiks wat stroom doorheenjast.
Ben bang dat een zekering je niet gaat helpen, doe dan een deugdelijke galvanische scheiding in de USB.
http://www.delmation.nl/usb-usb-isolator-type-uh401/
Oké, 2x de prijs van de rest van de hardware, maar je PC gaat niet meer stuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pixelmagic
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 feb 2015 17:22
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door Pixelmagic »

hungryarie schreef: ik ben uiteindelijk voor 2x 0,5NM motoren voor de X-as gegaan en voor de Y en Z-as heb ik 1NM motoren. De 0,5NM motoren heb ik echter snel gewisseld voor 2x 1,9NM motoren en wil hetzelfde gaan doen voor de Y en Z-as. Dus het is zeker geen overkill. 1NM wil wel, maar ik wil sneller :lol:

Ik heb als drivers de M542 v2 van Leadshine. op zich voldoen ze prima, maar de motoren maken wel soms herrie en ik heb begrepen van hier op het forum, dat met de digitale drivers, de motoren een stuk minder herrie maken.

of ik achteraf bepaalde dingen anders zou doen? ja natuurlijk, maar dat komt omdat ik nu WEL een freesmachine heb ;-) Afgezien van dat, zou ik de brug iets hoger hebben gemaakt zodat ik meer ruimte heb voor een machineklem o.i.d. Nu heb ik (dacht ik) iets van 10cm ruimte onder de brug. daarvan is al 18mm weg door mijn offerplaat en rails.

Maar ik zou eerlijk gezegd die polulu drivertjes niet in gaan zetten voor een freesmachine. Volgens mijn zijn die meer geschikt voor een klein printerje.
Ok, bedankt voor je antwoord, heb nu Nema23 van type 23hs8430 1.9Nm op het oog voor een nette prijs en als driver de tb660, of is dit weer overkill ?

Iets meer ruimte is iets waar ik naar zit te kijken, ik wil het geheel niet te hoog maken omdat ik hem namelijk geen vaste plaats kan geven (ruimte) en dus liefst op zijn kant wil kunnen zetten, heb daar al een paar van gezien.

Heb je toevallig nog tekeningen van het geheel ? Zag dat je in SW alles gemaakt hebt en daar heb ik ook toegang toe. Als je ze wilt delen zou ik ze graag hebben als inspiratie.

Verder ga ik je hele topic nog maar eens lezen en dan wat in laten werken.

@diepchess, bedankt voor de tips, heb al wat meer gemaakt met electro en electronica, dus maak me niet erg druk daarover maar pas uiteraard wel altijd op en probeer het zorgvuldig te doen.

Erwin
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: @Dabit dat hele CNC shield bordje is niet gesoldeerd en al die header pins moeten er nog op. Dat zijn kleine krengen en als je de hitte iets te lang laat lopen door zo'n pin heen, dan is die motor driver kaduuk.
Die headerpinnetjes kleine krengen? Mhuuuhaha, alles wat ze nog in inches meten is ernstig grofstoffelijk Amerikaans ijzer, en al helemaal die 0,1"/2,54mm headerpinnetjes. Pas tegen de tijd dat de maatvoering van de componenten metrisch word moet je op gaan passen; ik krijg ook wel eens rommel met een aansluitpinnetjes hart-hart afstand van 0,3mm voor m'n kiezen. Dat begint wat vervelend te worden als er draadjes op moeten, als het enkel op een print moet gaat het nog wel.
Je aanbod neem ik direct aan overigens Dabit :)
Je neemt het maar een keer mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Pixelmagic schreef: Ok, bedankt voor je antwoord, heb nu Nema23 van type 23hs8430 1.9Nm op het oog voor een nette prijs en als driver de tb660, of is dit weer overkill ?
De betreffende driver ken ik niet. maar ik ben dan ook geen expert in drivers. Alleen een gebruiker 8)
Iets meer ruimte is iets waar ik naar zit te kijken, ik wil het geheel niet te hoog maken omdat ik hem namelijk geen vaste plaats kan geven (ruimte) en dus liefst op zijn kant wil kunnen zetten, heb daar al een paar van gezien.
Op z'n kant zetten? het geheel weegt al gauw 40kg en om dat elke keer op z'n kant te gaan zetten lijkt me niet best voor de constructie.


Wellicht kan je zelf een topic openen? Waar je om feedback betreffende deze driver en alternatieve constucties (kantelbaar) kan vragen.

Groet Arnoud
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Ik ben gisteren in KiCad aan de slag gegaan om een outputboardje te maken.
Daar heb ik de SSR S202S01 al voor in huis van Sharp (datasheet)
Maar nu lees ik dat als je een ssr gaat gebruiken voor bijv. motoren, je een 'snubber-circuit' nodig hebt aan de 230V kant.

Hier wordt echter geklaagt over het neveneffect van een snubber.
Is zo'n snubber-circuit nu nodig of niet om mijn Kress FME1050-1 mee te schakelen :?:

Daarnaast heb ik uitgerekend dat ik voor de inputkant van de SSR een voorschakelweerstand van 100 Ohm nodig heb. Klopt deze berekening :?:
5v-3v / 20mA = 100 Ohm
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gelukkig heb ik geen verstand van snubbers. :oops:
Maar... waarom neem je geen SSR met nuldoorgang detectie, volgens mij(onwetend) val er dan niets meer te snubberen. :?:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. ik ben op electronicagebied helemaal niet zo snubber...maar wat ik wel weet... dat je met een 5V signaaltje zonder Snuggere electronica, maar met een "zo-uit-de webshop" SSR je Kress aan kan zwengelen... doe ik al heel wat jaartjes zo..
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

dus zo'n soort SSR van Fotek kan ik gewoon zonder additionele componentjes tussen mijn 5v en kress knopen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo te zien is dat dezelfde als die Kevin Damen verkoopt in zijn shop.. die heb ik in mijn machine zitten.. Tussen mijn EdingCNC bordje en de SSR zit gewoon een 10 Pin Flatcable.. werkt als een dolle... :)
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Goed om te horen. Ik heb ze besteld!
nu nog een maand wachten voor ze uit china komen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Gelukkig heb ik geen verstand van snubbers. :oops:
Maar... waarom neem je geen SSR met nuldoorgang detectie, volgens mij(onwetend) val er dan niets meer te snubberen. :?:
Enkel als je belasting puur resistief is heb je gelijk.

Is je belasting inductief dan ijlt die na op de spanning, dus als de spanning 0 is loopt er nog steeds stroom. Schakel je dan de belasting af, dan forceer je de stroom naar 0 en geld U=L.dI/dt. dI/dt is groot, dus U ook: een spanningspiek.

Als je niet wil wachten op China dan kun je best die Sharps gebruiken. Zou ik wel een 100nF/100Ohm snubbernetwerkje over de Kress zetten (dus niet over het SSR; dan krijg je die geintjes zoals in dat andere topic beschreven)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

DaBit schreef: Enkel als je belasting puur resistief is heb je gelijk.

Is je belasting inductief dan ijlt die na op de spanning, dus als de spanning 0 is loopt er nog steeds stroom. Schakel je dan de belasting af, dan forceer je de stroom naar 0 en geld U=L.dI/dt. dI/dt is groot, dus U ook: een spanningspiek.

Als je niet wil wachten op China dan kun je best die Sharps gebruiken. Zou ik wel een 100nF/100Ohm snubbernetwerkje over de Kress zetten (dus niet over het SSR; dan krijg je die geintjes zoals in dat andere topic beschreven)
Ongeduldig ben ik wel en het is niet voor niks een hobby, dus ik ga alvast lekker met de sharps aan de gang.

Bedoel je trouwens met een snubbernetwerkje over de kress ipv over de ssr zoals hieronder :?:
9898

Betekend het dan dat die chinese SSRs meer kans geven op die geintjes dan de sharps met snubbernetwerk (zoals rechts in de afbeelding is weergegeven) :?:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door DaBit »

Ja, zoals op je rechtertekening. Snubber dient dan om de piekspanning over de Kress te begrenzen tot maximaal wat je SSR nog leuk vind. Op die plek doet-ie niks tegen vonken van contacten, maar daar heb je met een SSR niet zoveel last van :lol:
Een MOV ipv een snubber kan ook, mocht je zo'n ding toevallig nog in een oude PC-voeding hebben zitten ofzo.
(daar kun je een 100-220nF X2 condensatortje ook wel uithalen trouwens).

Of die Fotec dingen wel of niet goed werken met een Kress: geen idee. Ik ken ze zelf niet, en een datasheet staat er bij de door jouw geposte link in ieder geval niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hainjedaf »

Is zo'n snubbernetwerk ook nodig als je een motorcontroller wil schakelen?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie