Klein houten CNC machine build (1e)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Bedankt mannen! :P

Alles gaat goed met de kleine man. Hij is inmiddels al een paar weekjes oud hoor, maar ik had nog niet de puf om mijn geknutsel van de dag ervoor direct op het forum te zetten ;-)
DaBit schreef:Zie je wel; als je weet wat je doet kun je op zo'n houten machine nog gereedschapsstaal en titanium verspanen als het moet. In staal doet een TiAlN gecoat viersnijdertje het best prima met zo'n Kress. Nu is TCN (Taiwanees ComputerStaal) de overtreffende trap van PBS, dus garantie tot de deur.
Ja het verbaasde mij eigenlijk wel dat het goed ging. De eerste testen waren niet hoopgevend in ieder geval. Maar alsnog, in de video zie je een plaatje hout op de achtergrond nog flink vibreren ;-).
Waar kan je zo'n TiAlN viersnijder goedkoop vandaan halen? Wil toch eens wat meer verschillende tools uitproberen. Momenteel is mijn carbide 1/8" single flute favoriet!

Weet toevallig iemand een goeie link naar een naslagwerk over wanneer je welk verspaangereedschap moet gebruiken? Hss vs carbide, ongecoat vs gecoat en een 1snijder vs een 4 snijder?
DaBit schreef: Gefeliciteerd met de kleine! Als ze zo klein zijn dan zijn ze nog erg lief. Kost wat slaap, maar erg lief. Voor je het weet kunnen ze zichzelf verplaatsen en slopen ze je gereedschap :lol:
Haha inderdaad, maar zo hebben jij en ik het ook geleerd :lol:
Arie Kabaalstra schreef:Gefeliciteerd met de kleine spruit.. kom je nog naar de CNCZONE meeting?.. beschuit met muisjes meenemen.. :lol:
Dat wordt dan 2016, aankomende zaterdag moet ik helaas overslaan ;-)
Arie Kabaalstra schreef:Eerstvolgende CNC project.. : een mooie houten Mobile voor boven de wieg.. 8)
Nou ik had al wel wat anders voor 'm gefreest: een nijntje voor aan de box en een speelgoed eend.

Afbeelding

Afbeelding

Laatst gewijzigd door hungryarie op 23 mar 2017 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door WilcoE »

Onwijs mooie machine, ik zie hem al regelmatig als voorbeeld voor andere voorbij komen.
Ook voor mijzelf is dit een voorbeeld.

Heb je enig idee wat je nu ongeveer kwijt bent geweest qua kosten voor het bouwen van deze machine? En... zou je misschien jouw ontwerp bestanden willen delen?

Ik wil ook beginnen met een DIY CNC machine maar heb nog een lange weg te gaan. Zit nu behoorlijk te twijfelen om op marktplaats een halve machine te kopen waar ik nog veel aan moet verspijkeren of om gewoon helemaal vanaf 0 te beginnen.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hrscharft »

Tenzij de marktplaats machine al voorzien is van zaken zoals ondersteunde geleiding en kogelomlopen en dergelijke is dat iets wat je kunt overwegen. Dat zijn namelijk zo ongeveer de grootste kosten van je frame. Als dat niet het geval is kun je net zo goed direct bij 'Chai de cnc Chinees' je spulletjes bestellen en van scratch bouwen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door kevertje »

Hoi Arnoud, nog van harte!

Ik heb goede ervaringen met frezen van dit bedrijf uit de UK. Snelle levering en goed product (en niet duur):

http://www.cyruscarbide.co.uk/product/3 ... -tialn-xi/
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

WilcoE schreef:Onwijs mooie machine...
Thanks :P
WilcoE schreef:Heb je enig idee wat je nu ongeveer kwijt bent geweest qua kosten voor het bouwen van deze machine?...
even uit de duim:. €150 geleidingen. €10trapezium. €170 voor 4 drives. €120 voor 4 motoren. €190 voor kress. €50 spantangen en moeren. €80 kabels/connectoren etc. €200 besturing. €50 hout. €50 boutjes. €100 collectie freesjes etc. +-€1200.
en dan ben ik vast nog wel een heleboel vergeten. :lol:
WilcoE schreef:En... zou je misschien jouw ontwerp bestanden willen delen?
Nou momenteel ligt mijn hele model uit elkaar. foutmeldingen etc. dus daar kan ik niets meer mee. Maar heb ook geen tijd meer om er naar te kijken om het te repareren. Zoveel andere projecten die ik nog wil doen en zo weinig tijd :mrgreen: ;-)
WilcoE schreef:Zit nu behoorlijk te twijfelen om op marktplaats een halve machine te kopen waar ik nog veel aan moet verspijkeren of om gewoon helemaal vanaf 0 te beginnen.
Ja het is maar net hoe zeker je bent dat dit je nieuwe hobby is/wordt of dat het na een paar maanden wel weer leuk is geweest.. voor 130euro kan je je geen buil vallen in dat geval ;-)
kevertje schreef:Hoi Arnoud, nog van harte!
Ik heb goede ervaringen met frezen van dit bedrijf uit de UK. Snelle levering en goed product (en niet duur):
http://www.cyruscarbide.co.uk/product/3 ... -tialn-xi/
Bedankt Hans! (2x)
Ik ga daar eens naar kijken als ik weer een plaatstaal projectje heb. Idd. geen geld!
WilcoE
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 dec 2015 08:08
Locatie: Medemblik

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door WilcoE »

hungryarie schreef: Nou momenteel ligt mijn hele model uit elkaar. foutmeldingen etc. dus daar kan ik niets meer mee. Maar heb ook geen tijd meer om er naar te kijken om het te repareren. Zoveel andere projecten die ik nog wil doen en zo weinig tijd :mrgreen: ;-)
Ah dat is jammer, dus geen digitale bestanden met maten?
ook toevallig niks naar iemand verstuurd via PM wat je eventueel nog tevoorschijn kan halen?

Zou mij erg helpen, ben momenteel een leek met tekenen wel druk bezig om iets te kunnen tekenen in fusion360 maar dat valt nog niet mee
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Klein houten CNC machine build (1e)

Bericht door hungryarie »

Zo maar even wat leven in deze draad brengen. Er is het afgelopen jaar toch één en ander gewijzigd aan de machine.

- hij is verplaatst van de zolder naar de (inmiddels geïsoleerde schuur) i.v.m. de herrie die zo'n frees toch wel maakt. Een baby en frees dicht bij elkaar is vragen om gehuil immers :lol:

Echter... de Z-as is te hoog voor mijn kastjes (die al tegen het plafond aanzitten).
Afbeelding

Daarom de Z en ook maar de Y-as voorzien van AT5-10 poelies en riemen. Hierdoor paste het mooi onder de kastjes.

Afbeelding

Tevens heb ik van Nena een mooie computerkast gekregen. De elektra stond altijd nog op een plankie, dus dat kon nu mooi weggewerkt worden. Het was even passen en meten, maar alles zit erin. Een stopcontact voor de auxiliaries past niet, dus er maar een stekker aangezet.

Toendertijd even gespeeld met OnShape, maar na de installatie van Fusion 360 ben ik OnShape gauw vergeten. Wellicht dat het nu beter werkt hoor, maar ik was niet zo'n fan. Behalve dat je overal op elke PC CAD kon gebruiken, dat dan weer wel ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast nog verlichting toegevoegd. Gekoppelde LEDstrips van de IKEA. Wellicht dat ik later nog een ringlicht toevoeg, maar voorlopig is dit afdoende.
Afbeelding
Plaats reactie