Weer een zelfbouwer:)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Donderdagavond 14 meter profielen ophalen. drivers zijn ook besteld(lang leve ebay:)). moet dan even 4 platen laten frezen voor de brug zelf en vanaf daar kunnen we weer verder:)
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door assink »

Ff een vraagje tussendoor, welke geleidingen heb je besteld?
TBR20 kun je rechtstreeks op je profielen bouten, deze hebben een steek van 40 mm op de gaten. sbr 16 of sbr20 gaat niet passen.
Als je bij linearmotionbearings2008 besteld kan deze ook de tbr20 geleiding leveren, dit scheelt je een hoop werk!
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Heb inderdaad sbr20 besteld, ik ga 100x6mm plaat over t profiel leggen en daar zowel de geleiding als de lagerblokken op vastbouten...

Ben nog aan t bedenken of ik voor de x as 16 of 20mm ga gebruiken. De z krijgt sowieso 16.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Even een update, 14M alu is opgehaald bij Stappenmotor gister, samen met wat montage spul, vandaag ook n doos Bolkopbouten (m8x25). stappenmotoren ga ik volgende week bestellen, drivers zijn onderweg.. schiet lekker op zo 8)

Wat de spindle betreft, alles leuk en aardig, Kress collets 30 euro t stuk.. DAAAG! :shock: Ik bestel een ER11 as mee bij mn steppers, en ik ga dus zelf een spindle bouwen... die ga ik met n week of 2 maken, dus zal wel wat fotos posten hier dan :P Hoekcontactlagers zijn besteld, alu morgen even ophalen daarvoor(rond 60). daarna ga ik verder met de Zas van mn machine en moet ik alles lekker achter elkaar kunnen gaan bouwen. kwa motor, ik heb nog een 1600rpm/volt, 1400W outrunner liggen, op 13V(heb die voedingen liggen standaard, zijn 47A) komt er 20K rpm uit die motor.. overbrenging met riem, regelaartje ertussen en ziedaar, een goedkopere beter geregelde en nog sterkere spindel ook.. :roll:

de lagering van mn spindels ben ik ook al uit, in de modelhelis zitten nl lagerblokken met 10mm lagers, en een druklager erachter om axiale krachten op te vangen, ik wil er aan de vaste kant 2 stuks van die gebruiken met de konten tegen elkaar(radiaallagers buiten, axiaals binnen), en dan aan de andere kant hetzelfde lagerblok maar dan zonder het druklager. die lagerblokken zijn rond de 12 euro per stuk, dus een heel stuk voordeliger dan de BF10 en BF12's die ik eerst wilde gebruiken.. hoe dit allemaal gaat werken zie ik wel als mn frame in elkaar zit:)
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Avondje wezen tekenen...

Is n vrij compact ding geworden. met erg makkelijke montage... hoogte is rond de 150mm. kan zodoende mn Z as vrij licht maken(alsin hoeveelheid montage platen voor kress of andere motoren) wat weer gewichtsreductie oplevert.

Ik ga de ER11 as van Impulse CNC hiervoor gebruiken. zodra die + mn lagers binnen zijn ga ik de werkplaats in. :P

riemoverbrenging is kiesbaar, 1:1 voor max 21K aan de spindle, of 1:25 voor max 15.5K aan de spindel(voor de grotere frezen) geheel is stelbaar zodat dezelfde riem gebruikt kan worden(3M 9mm breedte)

Afbeelding
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door deckel515 »

Ziet er mooi uit zeg ! Hoeveel pk is dit nou ?
Gebruikersavatar
addy02
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 mar 2012 12:55
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door addy02 »

Ik ben benieuwd! ik heb er ook over gedacht om er zelf een te maken maar ik vond het te moeilijk worden:P en het kost bijna evenveel als een Kress(als je de spullen nog niet hebt)
Waar ik wel rekening mee zou houden is dat bij het intreden van het materiaal je toeren waarschijnlijk heel erg snel inzakken zoals in dit flimje bij 2:24.

Dit kan je voorkomen door wat "vliegwiel" massa aan je opname te maken, zoals de man hieronder gedaan heeft.

Let wel ik heb dit allemaal niet gemaakt en ervaren, dus tis allemaal maar wat ik er van gezien en begrepen heb :mrgreen:
succes verder!
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

De motor die ik ga gebruiken is gerated voor 1400w piek en 1000 continu vermogen... Ik ga een regelaar met een.zogeheten governor gebruiken, die houd het toerental constant onder elke last.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door mosoft »

Klinkt wel héééééél erg helikopterachtig niet waar :lol:

Jan
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door michel pet »

hij is ook een van de beste van nl kwa 3d helikopter vliegen.
stond ook op de 3d masters.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

michel pet schreef:hij is ook een van de beste van nl kwa 3d helikopter vliegen.
stond ook op de 3d masters.
Lol, dankje Michel :lol:



Weer n avondje wezen tekenen, Z as is nu zo goed als klaar op de spindels na. moet die nog binnenkrijgen(vandaag pas besteld...) en dan kan ik gaan kijken hoe of wat, want ik kan de moeren niet tekenen nu... :cry:

Afbeelding
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door AnkoD »

Vandaag wezen beunen, alle profielen gezaagd geboord, getapt en ontbraamt.

Afbeelding

resultaat is dit

Afbeelding
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door wilfred1970 »

LIKE!
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weer een zelfbouwer:)

Bericht door assink »

Waar teken je mee?
Grabcad.com staan meerdere tekeningen van 1605 ballscrews, zou je zo de moer van over kunnen nemen.
Kun je gratis op registeren en meteen downloaden, ook de geleidingen van chai staan hier op.
Plaats reactie