Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet meer)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door skillalot »

Zou ik niet doen, is niet stabiel.

Of je moet stelvoeten en wielen nemen. Stelvoeten indraaien en je kan verrijden, zet je hem terug draai je de pootjes weer uit en staat hij weer stevig.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Dat is een goed idee, daar ga ik eens even wat voor tekenen/op papier zetten
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik gebruik de machine intussen een paar weekjes en er zijn (zoals te verwachten) een aantal zaken naar boven gekomen die mijn aandacht nodig hebben. de twee belangrijkste:

- Hoogte freesbank, ik moet op de knietjes er bij dat is niet erg handig. Dit heb ik opgelost door er een houten tafel zelf onder te fabriceren waardoor het werkblad op heuphoogte komt

- Er zit wat flexibiliteit in een aantal onderdelen. Die ben ik nu aan het vervangen voor stevigere onderdelen. deze flexibiliteit zorgde namelijk voor een afwijking van ongeveer 0.1mm waardoor bijvoorbeeld schroefgaten altijd net iets te klein zijn.

1 plaat heb ik nu vervangen, dat is de plaat tussen de Yas en de Zas.

dit plaatje zat er tussen (3mm aluminium):
Afbeelding

Die is vervangen voor deze (12mm 6082 aluminium):
Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Hier is alweer een tijdje niet veel gebeurt ( nou ja, de machine is voldoende in gebruik geweest maar geen wijzigingen in setup) maar nu gaan er toch een paar wijzigingen komen. Ik zal ze hier wel laten zien en ook het resultaat er van de komende maand.

De veranderingen:
- Kress 1050-1 wordt verkocht en daarvoor in de plaats komt een 2.2 kw watercooled spindle

- Die spindel wil ik aansturen met Mach3 (daarvoor heb ik de usbconverter gekocht)

- Ik heb een aantal inductieve eindschakelaars besteld zodat er een accurate 0 positie te bepalen
is en de machine veiliger werkt ( die microschakelaars die ik ooit wou monteren zitten er nogsteeds
niet op, en deze zijn naar verhouding veel eenvoudiger te plaatsen EN accurater)

- Ik heb een pendant besteld voor wat meer gebruiksgemak tijdens het nullen van een werkstuk
maar ook als ik besluit wat handwerk te doen (frezen zonder uitgewerkt model in gcode)

- Ik ga een mooi bord maken met schakelaars waarmee in functies zoals verlichting, pompen, motoren
etc los van elkaar aan kan zetten. Daarnaast komt daar een noodstop knop op.

- De grootste verandering is wel de omgeving. Ik heb nu de freesmachine met een werkbank, bureau met pc 3d
printer en wat kasten in een kamer van 9 m2 staan. Ik ga aan het einde van de maand over naar mijn
nieuwe werkkamer van 35 m2. Dit keer ook niet met hoogpolig tapijt maar met laminaat
zeeschuim

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door zeeschuim »

ik heb liever hoogpolig tapijt met een tijgervel voor de openhaard, maar
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

haha ik ben er ook voor behandeld, noujah van genezen, elke keer na het frezen van aluminium is het een feest met de stofzuiger. (die vloerbedekking lag er al in voor ik de freesmachine er neer zette)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb nu standaard draad tussen mijn drivers en motoren. Omdat ik ga verhuizen wil ik ook gelijk de kabels goed hebben met afgeschermde kabels. Mijn vraag is: met deze motoren (8.6Nm) wat voor dikte kabel kan ik het beste
nemen? Is 0.75mm2 genoeg of moet het dikker?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door DaBit »

0,75mm^2 is ruimschoots voldoende, tenzij je motoren meer dan 5Amp nodig hebben. 0,5mm^2 zou ook nog probleemloos moeten werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip, ik weet niet precies wat ze trekken, de drivers staan op 5.6A max, maar mogelijk is dat niet nodig. Ik heb geen exacte gegevens van de motoren, deze wantai 8.6 NM motoren kan ik niet vinden.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb toch wat gevonden:

Motor: (Rate Voltage: 3.6V) (Rate Current: 5.6A) (holding torque: 8.7Nm)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door DaBit »

Daarvoor werkt 0,75mm^2 prima. 0,5mm^2 is dan wat marginaal aan het worden, maar als je dunnere, soepelere kabel kunt vinden van 4x 0,5mm^2 dan zou ik die nog steeds verkiezen boven dikkere, stuggere 4x 0,75mm^2. Zeker voor de bewegende kabels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor het advies! Dat is dan een mooi stuk dunner dan wat ik nu heb, ik heb nu (ik weet dat dat éigenlijk niet kan :P ) 2 2 aderige 230v kabeltjes lopen naar elke motor van 2x 1.5mm2. Dat type dat voor lampen vaak gebruikt wordt met zo'n schakelaartje in het midden.
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door DirkSchipper »

De maximale stroom die door een draad mag is afhankelijk van de warmteontwikkeling in de draad. De warmteontwikkeling is op zich weer afhankelijk van de eigen weerstand van de draad en de temperatuurgevoeligheid van de isolatie eromheen.
Als de draad van koper is en de isolatie standaard vinyl, dan blijft er dus nog maar 1 variabele over: de stroomsterkte.

Zeg niet dat die stappenmotoren niet zwaar belast worden, want dat is niet relevant. Een stappenmotor verbruikt stroom ongeacht of hij stilstaat of draait. En wel exact zoveel als jij op de driver hebt ingesteld (dip-switches, potmetertje, ...).
Kortom de draaddiameter stem je af op wat JIJ op je driver hebt ingesteld.

Gr. Dirk
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door DaBit »

DirkSchipper schreef: Kortom de draaddiameter stem je af op wat JIJ op je driver hebt ingesteld.
Jawel, maar een 4x0,5mm^2 kabeltje met afscherming en PVC mantel is goed voor een Ampere of 6 bij 30 graden, beetje afhankelijk van hoe de fabrikant het specificeert. Dat is dus voldoende voor de 5,6Arms die uit de drive komt. Verliezen zijn over de korte stukjes ook niet zo van belang, en nog dunnere kabel wil je om mechanische redenen eigenlijk al niet.

Ga je hele lange kabel gebruiken of de kabel over hele hete delen leiden, dan moet je eens beter kijken naar je isolatiemateriaal en/of kerndoorsnede. Voor gewone praktische doeleinden voldoet die 4x0,5mm^2 gewoon prima, en zo'n kabeltje is maar 7mm dik ofzo, best prettig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie