Een nieuw lid met een nieuw CNC project (intussen niet meer)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door Swake »

DirkSchipper schreef:Als de draad van koper is en de isolatie standaard vinyl, dan blijft er dus nog maar 1 variabele over: de stroomsterkte.
De formule is pas echt compleet als je ook de lengte van de draad in beschouwing neemt.
Laatst gewijzigd door Swake op 12 dec 2013 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Intussen al een paar dingen binnen gekregen:
- eind/home schakelaars
- RS485 adpater
- ER20 collet set

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Intussen alle grote dingen binnen en verhuizing achter de rug. Machine staat provosorisch al weer op zijn plek, bed en standaard al waterpas maar nog niet alles strak uitgeklokt. Ook deze week even de kabels allemaal vervangen/monteren.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Even als een korte check. Ik had altijd 3 voedingen draaien voor de freesbank maar dat lijkt me wat overbodig.
Als ik de berekeningen doe dan kom ik op 1 voeding voor de hele machine, kunnen jullie even mee kijken met
mijn berekening of dit goed gegaan is?

Motor: (Rate Voltage: 3.6V) (Rate Current: 5.6A) (holding torque: 8.7Nm)
Drivers: 5.6A
Voeding: Output 60V 5.9A (354W)

Volgens de berekening die ik van Damencnc heb:

Motor opname:
3.6 x 5.6 = 20.16W per coil
20.16 x 2 = 40.32W per motor

40.32 x 2 = (compensatie factor voor efficientie verlies) 80.64W

Ik heb 3 motoren daarom: 80.64 x 3 = 241.92 W
De voeding is 350W, dit moet dus makkelijk kunnen op 1 voeding?
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door Lude »

Uit ervaring kan ik je ook wel vertellen dat 1 voeding wel moet werken. Zelf draai ik 4x een 5.6A stappenmotor op een 7A voeding, no problem :)

Leuk nieuw speelgoed trouwens!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt.

Kan ik het nog testen? eventueel ivm temperatuur opbouw van het spul en zo
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door Lude »

Temperatuur lijkt me lastig.
Als je het echt zeker wilt weten moet je de stroom even meten na je voeding, de meeste multimeters gaan wel tot 10A.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door Swake »

Eerst een paar reserve zekeringen kopen voor de multimeter. Aanloopstroom kan best hoger uitvallen dan de rating van de motor en dus een pak hoger gaan dan 10A, ook al heb je goede drivers die de stroom beperkt kunnen houden.

Je gaat het ding ook moeten belasten zoals je gaat doen bij het hardst frezen. Dan pas ga je een maximum aan stroom verbruiken. Zelden zal je dat maximum op alle assen samen gebruiken, maar als je het wil meten moet je gas geven.

Ook al is de voeding te klein, die gaat leveren wat ze kan leveren. Als de drives/motoren dan nog meer vragen komt het er gewoon niet uit, de boel blijft wel gaan, zei het met minder 'power' dan er gevraagt wordt. En... een overbelaste voeding....

Een traditionele trafo/ringkern voeding kan wel wat overbelasting hebben, maar het mag zeker niet te lang duren (paar seconden) Kapot gaan zal ze anders ook wel. Hitte is hier meestal de boosdoener. Koelen help niet in dit geval
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben intussen bezig met de plaatsing van de eindschakelaars. Kan ik 1 eindschakelaar gebruiken voor 2 punten? Daarmee bedoel ik bijv X + en X -? Ik heb begrepen dat als je bijv van links naar rechts beweegt en een eindschakelaar getriggerd wordt hij een klein stukje naar links gaat tot dat hij niet meer actief is, klopt dat? En zo ja, als je naar links beweegt en de eindschakelaar getriggerd wordt, gaat hij dan automatisch een stukje naar rechts? of wil hij dan net als bij de eerste beweegrichting verder naar links?

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, wat mijn doel is nu:
- 1 eindschakelaar per as
- Deze eindschakelaar moet beide eindpunten bedienen (dus volledig + en volledig - qua coordinaat)
- Ik wil deze zelfde eindschakelaar ook gebruiken als home schakelaar.

Is dit mogelijk of zie ik wat over het hoofd?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Daarnaast, als ik de schakelaar voed met 12 volt komt er uit de signaal poort dan ook 12 volt? Als dat het geval is moet ik dat namelijk omlaag zien te krijgen omdat mijn BB op 5 volt werkt en de schakelaars op minimaal 6 volt
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door Swake »

Welke eindschakelaars heb je precies?
Velen werken ook op 5V, ook al staat er 6V op geschreven. Gewoon eens proberen zou ik zeggen en als ze betrouwbaar schakelen gewoon gebruiken.

Het werkt meestal met die lagere spanning omdat de eindschakelaars in ons geval niet belast worden. Ik bedoel daarmee dat er meestal rechtstreeks alleen een poort aan hangt van een controller en die verbruikt niks. Zelden zie je op een homemade CNC dat er nog LED's of relais direct gestuurd worden vanuit de eindschakelaars.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Om de andere topics niet teveel te vervuilen met niet gerelateerde informatie hier maar even een update.

Ik heb intussen een aantal zaken afgerond met de machine die of hoog nodig waren of leuke toevoegingen zijn.

- Eindschakelaars geplaatst, heeft lang op zich laten wachten maar ze werken nu naar behoren.

- Verplaatsing van radiator/pomp van de vloeistofkoeling van de spindlemotor (met mooie nieuwe beugeltjes)

- De nieuwe ruimte is dus nu naar wens ingericht met intussen ook wat nieuwe machines en opslag opties er bij.
Afbeelding

- Ik heb een stofafzuiging met verlichting gemaakt bij de freesmotor zelf, daarnaast heb ik om de stofzuiger te ontzien een dust deputy gekocht. Wat is dat een geweldig ding! De zuigerzak is nogsteeds stof-vrij en heb al een emmer vol met spanen en heel fijn stof.
Afbeelding
Afbeelding

- Veel problemen gehad met hakken en stoten van de machine dus heb de meegeleverde bob omgeruild voor een mooie usb bob

- Als toevoeging om het hakken stoten etc nog extra tegen te gaan heb ik 3 netfilters toegevoegd (1x voor de voeding van de drivers, 1x voor de vfd en 1x voor de pc)

- Na onverklaarbaar uitvallen van drivers heb ik de afgelopen week 3 nieuwe drivers en een nieuwe voeding gekocht (EM806 drivers en SPS705 voeding) Eerste indruk: wat een enorme upgrade! Hieronder heb ik twee filmpjes, de eerste is met de oude drivers en de tweede is met de nieuwe drivers. Let vooral op geluidsproductie.

met de DQ860MA


Met de EM806
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben er zelf ook stil van (het verschil) :lol:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Een nieuw lid met een nieuw CNC project

Bericht door Swake »

Haha, ja geweldig verschil. Tijd om de snelheid beetje op te voeren misschien? En de echte mechanische limieten te gaan opzoeken.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie