Mijn cnc project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

veteq schreef:Beter goed gekopieerd, dan slecht bedacht gaat in dit geval niet op.
De methode van u-vormen voor het y -en z-deel van de freesmachine is geen slim idee.
Het zal vast wel kunnen, maar als je met een blank vel papier kan beginnen kan je beter wat anders ontwerpen.
Als de basis slecht bedacht is, dan is de kopie vaak niet beter.
Het zal vast wel kunnen werken, maar zeker dat het beter kan.
Ik sluit mij aan bij de mening van Linki.
Oke maar waarom is dat geen goed idee dan van die u-vormen?
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Linki »

Onderstaande tekst komt uit een oud draadje, maar is hier ook geldig.

Het bijzondere aan dat oude draadje is wel dat de topic starter expliciet om het advies van een ingenieur vraagt, en dan de antwoorden bagatelliseerd als ze niet overeenkomen met zijn belevings wereld.

Ook voor jou geld dat je zelf de keuzes maakt of je met bepaalde adviezen wat doet of niet.
Een moeilijke opgave als amateur machine bouwer, zeker als sommige adviezen zeer overtuigend gebracht worden, en er ook nog mooi uitzien, maar tenenkrommend zijn voor een werktuigbouwkundige.
Ik wens je veel wijsheid.


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=4213

Een U profiel is zo ongeveer de slechtste keuze die je kan maken.
Een koker profiel met de uiteinden gesloten is al snel vele malen torsie stijver bij gelijke afmetingen.

Het is ook niet voor niets dat auto fabrikanten soms een U of X profiel kiezen ( omdat die torsie slap zijn) voor de achteras, om zo op een goedkope wijze met een as toch onafhankelijke wielophanging te realiseren.





De sterkte is in machine bouw niet een van de eerste dingen waar je je mee bezig houdt.
Stijfheid komt eerst. Bij een verspanings machine zal na het bereiken van de gewenste stijfheid de sterkte al snel enkele 10 tallen maal hoger liggen dan nodig. (Het zwaar doorlassen van stalen machine frames levert voor de stijfheid nagenoeg geen voordeel op en is voor de sterkte absoluut niet nodig).

Stijfheid komt vooral uit de vormgeving, en de afmetingen.

Een buis van aluminium hoef je maar iets dikker te maken om toch de zelfde stijfheid als een stalen te hebben.

De vormgeving:

Bij gelijk materiaal gebruik bijvoorbeeld tordeerd een U profiel ruim 800 maal meer dan een dunwandige buis, en 150 maal meer dan een rechthoekige buis.

Een vierkante buis zonder afsluiting van de uiteinden tordeerd ruim 10 maal zoveel als een exemplaar waarvan de uiteinden wel zijn afgesloten.

Wat ik hiermee vooral wil zeggen is dat het gebruik van aan de uiteinden afgesloten vierkant of rechthoek buizen een goed compromis is tussen stijfheid en praktische toepasbaarheid.

Alle andere constructies zijn als je niet zeer zorgvuldig construeerd al snel zeer veel torsie slapper. (150 maal door U prof. i.p.v. koker)

bron: Grundlagen und Anwendungen der Maschinenbau
Alfred Böge
Laatst gewijzigd door Linki op 30 apr 2013 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Ik snap toch al die meningen niet zo van u- profielen.
De Yas is gewoon een massief stuk staal van 250 x50 x460 waar ruimte is uitgefreesd voor de spindel.
De Zas is het zelfde principe maar dan 120 X 40 X 700 waar ook ruimte is uitgefreesd voor de spindel.
Met verstevigingen aan de zijkant in de vorm van 100 X 20 X 700 .
Daarnaast nog eens die schoren van 100 X 60 X 200 .

Op de afbeelding van linki zie je ook het zelfde principe.
Die van Arie heeft ook de u konstructie.

Het hoeft geen pro frees te worden maar voor de modelbouw en hobby.

Grt michel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

linki schreef:Het bijzondere aan dat oude draadje is wel dat de topic starter expliciet om het advies van een ingenieur vraagt, en dan de antwoorden bagatelliseerd als ze niet overeenkomen met zijn belevings wereld.
Nee.. dat is in het geval van die persoon niet bijzonder.. de recente gebeurtenissen in ogenschouw genomen.. helemaal niet bijzonder..

maar.. even terug naar het onderwerp..

Inderdaad een U profiel is minder stijf dan een koker., maar dat wil niet zeggen dat ie in het geheel niet stijf is.. zie het even zo..

Ik heb een 23 jaar oude motorfiets..en ..regelmatig krijg ik opmerkingen van "jonge blagen" met moderne motorfietsen dat ik't oude beestje nog flink op zijn lazer durf te geven, ondanks zijn twijfelachtige wegligging..
Daar antwoord ik altijd als volgt op: "ze mag dan 23 jaar oud zijn, en vergeleken met moderne motorfietsen is het een dweil. maar 23 jaar geleden was dit één van de beste sportmotoren, modernere fietsen zijn veel beter.. maar dat maakt van mijn "oude dame" geen slechte machine... ze is nog net zo goed als 23 jaar geleden.. het is dus nog steeds een goede machine..

Ik heb inderdaad een U-constructie in de zuil, maar die is in compartimenten ingedeeld middels platen die op maat geslepen strak in de kolom zitten, zodoende krijg je Vakken, en dat verhoogt de stijfheid al aanzienlijk.. zou ik de achterkant met een plaatje van 2 mm dik afdichten middels stevige bouten.. dan neemt ie nog meer in stijfheid toe.. en een plaat achterop is zo gemaakt..

Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen om de plaat van 10 mm dik te maken.. zodat ik de boutkoppen kan verzinken..
een Wabeco kolom is ook open aan de achterkant.. en dat zijn toch ook geen slechte machines
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door veteq »

Blijft staan dat een u-profiel honderden malen minder torsiestijf is als een koker.
Als iedereen in de sloot springt, dan doet u het toch ook niet.
Al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Deze one-liners dragen totaal niet bij aan de discussie, toch schrijf ik ze op.
Het ontwerp dat je nu gemaakt hebt, is gewoon erg slecht vanuit technisch standpunt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik wil hier geen welles-nietes spel gaan spelen, dus ik hou het kort.

zoals ik al aangaf.. een koker is beter, maar dat wil niet zeggen dat een U per definitie slecht is.. ,en in dit geval, alsmede in het geval van mijn machine.. als er de behoefte aan is.. kunnen we er altijd nog een plaat tegenaanschroeven.. klaar!

Ohja.. even over dat in de sloot springen.. ja.. ik wel... ben ik moreel verplicht.. ik heb de reddingsbrevetten 2 t/m5.. :lol:
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Mijn cnc project

Bericht door stef stuntpiloot »

Ga je hem overigens nog 4 of 5 assig maken of hou je het eenvoudig bij 3 assig?
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Linki »

Ik heb op jou project gereageerd omdat het er in beginsel veel belovend uitzag.

Nu is het zo dat als je niet optimaal construeert je niet een beetje stijfheid mist maar je machine al snel enkele tientallen malen, en bij wat meer foutjes tot enkele honderden malen slapper is.

Het zou te ver voeren om hier een college machinebouw te geven, maar als je je aan een paar basis principes houdt dan kan je voor minder geld wel een redelijke machine maken in plaats van in de ogen van een werktuigbouwer een gedrocht.

kopieer de verhoudingen van een professionele machine, het liefst een die niet vele malen groter is dan wat jij gaat maken.

Zorg dat alle onderdelen bestaan uit een (samen geschroefde) koker waarvan ook de uiteinden afgesloten zijn.

Op deze manier begin je met een goede basis. Al het andere is (zeker zonder werktuigbouwkundige achtergrond) niet een beetje minder stijf, maar meteen ontzettend slap.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Ik wil sommige mensen even bedanken voor hun advies als leek in werktuigbouw begreep ik bepaalde dingen niet helemaal zeker als je materiaal gebruik wat 50 mm dik is.
Ik stel jullie advies ook echt op prijs en ga er ook zeker wat mee doen.

Wat even inhoud dat ik het hele ontwerp overnieuw ga tekenen.
Eerst even als schets en zou ik graag van die bepaalde mensen hun mening willen weten of het verbetert is.

Wat ik ook even kwijt wil is dat er ook mensen reageren die alles zo afkraken en soort van uitdrukking hier typen daar heb ik niks aan reageer dan liever niet ik wil graag wat leren hier op het forum.

Stef is wel de bedoeling om hem uit te breiden naar een 4 of zelfs 5 Asser maar zoals je hier boven leest eerst maar eens een goede basis maken anders wordt dat ook een flop ;-)

Alle goede advies is meer dan welkom.

Grt Michel
Laatst gewijzigd door mickomatsu op 01 mei 2013 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Hallo ik hoop dat ik wat geleerd heb ik heb het wat aangepast.
Zeg er gelijk even bij er komt nog een plaat onder de bodem van de Yas en nog een plaat achter de Zas van 20 mm
Maar wilde deze even weg laten zodat jullie de ribben konden zien.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik denk zelf dat ik naast de kolm nog 1 schoor erbij plaats.
Grt michel
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Linki »

Dat begint er goed uit te zien.

Corrigeer me als ik de maten niet goed uit je tekening heb gehaald.
Ik zie het volgende:
uitspanlengte kolom 750-100(dikte voet)= 650 / 150(dikte kolom) = 4.33
uitspanlengte voet450 / 100(dikte voet) = 4.5

Kijk dit komt dicht bij elkaar in de buurt. De voet is relatief wat slanker maar ook wat breder, wat weer compenseert.

Beide delen opgebouwd als rondom gesloten box met nog inwendige ribben. Hier valt niets meer aan te verbeteren.

Wand diktes heb je mooi royaal gekozen, en de afstand tussen de ribben is ook niet te groot.

Voor de verbinding tussen voet en kolom is een groot oppervlak beschikbaar.

Kijk zo begint een constructeur. Eerst aan de basale voorwaarden en verhoudingen voldoen, daarna optimaliseren. Maar voor een eenmalig te bouwen hobby machine: Een gezonde basis.

Succes met de rest.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

't mooie is.. in die pocket onderin de kolom, kun je mooi de Y-as motor verstoppen.. :)
heb ik ook gedaan.. en de lagerplaat voor de Z-as, die zit er net boven..
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Hallo Niels

Fijn dat ik er wat van geleerd heb.
De voet bestaat uit 2 dikke strippen van 600 x 100 x 50 met 4 ribben er tussen van 20mm dik daarop ligt een plaat van 20 x 160 x 450 waar de lagers op komen van de Yas spindel.
Aan de voorkant opgesloten door een plaat van 120 x 20 x 260
De bodem zal bestaan uit een plaat van 20 x 600 x 300

De kolom is van 2 zijkanten van 20 x 150 x 750 met daar tussen 5 ribben van 20mm en aan de voorzijde een plaat van 40 x 120 x 750 waar de lagers op komen van de Zas
De achterkant wordt ook afgesloten met een plaat van 20 x160 x 600 dit ivm de montage van de stappenmotor van de Yas

De schoren naast de kolom staan er 2 op de tekening maar maak er nog een 3 de tussen.
Het geheel wil ik aan mekaar bouten door middel van inbusbouten 12.9

Het enige waar ik nog mee zit is de Xas want die is nu in verhouding wat te ligt zeker?

Hallo Arie ja dat is een goed idee ik had dat in me vorige ontwerp ook al gedaan is een mooi plekkie er voor. ;-)

Grt Michel
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Linki »

Met die 20mm platen erbij onder en er achter krijg je de volgende verhouding.


uitspanlengte kolom 750-100(dikte voet)= 650 / 170(dikte kolom) = 3.82
uitspanlengte voet450 / 120(dikte voet) = 3.75

Is nog wat stijver.
Voor de voet: (120/100 )^3 =1.73 Dus ongeveer 73 % toename van de stijfheid
Voor de kolom: (170/150)^3=1.46 Dus ongeveer 46 % toename van de stijfheid
Het geheel wil ik aan mekaar bouten door middel van inbusbouten 12.9
Is altijd goed, maar inbus 8.8 is ook meer dan voldoende. En die kan je verzinkt krijgen en zijn goedkoper.
Alleen bij professionele machines met snelle acceleraties en hoog voorgespannen spindels is berekening nodig van de bevestiging van de aandrijflijn componenten.

Het enige waar ik nog mee zit is de Xas want die is nu in verhouding wat te ligt zeker?
Ja, maar na wat je nu al gerealiseerd hebt red je het vast om ook dit in de juiste verhoudingen vorm te geven.

Heb er zelf geen tijd voor, maar zou leuk zijn als iemand er een F.E.M. simulatie op loslaat.

p.s. Niels Bohr was iemand anders. http://nl.wikipedia.org/wiki/Niels_Bohr
Laatst gewijzigd door Linki op 02 mei 2013 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie