Mijn cnc project

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door ruudpg »

Excuses alvast, zeker niet de bedoeling om dit onderwerp over te nemen, maar toch volgens mij wel enigszins relevant.

Deskproto is inderdaad interessant geprijsd, echter maar geschikt tot 5 assen en de 5e as is alleen geïndexeerd te gebruiken en de 4e as zowel geïndexeerd als draaiend.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Nou Ruud is maar een idee voor de toekomst eerst maar gewoon de 3 assige bouwen en later uitbreiden.
Wel een goede tip van je wat de software betreft.

Grt Michel
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Hallo allemaal
Ik heb me ontwerp klaar ben benieuwd wat jullie er van vinden?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Sjuul »

Ziet er veelbelovend uit.
Verheug me al op de bouw

Misschien leuk om hem eens bij Sketchfab.com te deponeren, zodat je hem in 3D kunt delen.
Sjuul
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door rkr »

zeer mooi ontwerp zo

misschien een idee om je T-gleuven tafel in de X richting wat groter te maken, als je een 4e as installeert ben je meteen je halve werkbereik kwijt, ook met het opspannen moet je veel beweging inleveren
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Daar zat ik ook al aan te denken maar hij moet niet te instabiel worden dus bouw eerst even de basis die tafel is los gemonteerd
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Linki »

Het is misschien wel goed voor het ego van Arie om zijn machine als voorbeeld te nemen, maar een kopie van een kopie levert over het algemeen geen verbetering op.

Als je niet als werktuigbouwer bent opgeleid en je wilt toch een redelijk machientje bouwen dan heb je misschien wat aan het volgende. Neem een bestaande professionele machine als voorbeeld.
Ik heb een plaatje van een Hurco VM10 toegevoegd.
Deze machine heeft ruwweg het dubbele bereik van jou ontwerp.

X, Y, Z Axis Travel, mm 660 x 406 x 508

Table Size, mm 762 x 356

Bij het verkleinen is het goed te beseffen dat je door kleinere buiglengtes stijfheid wint tot de 3 e macht, maar dat je door verschalen stijfheid verliest tot de 4 e macht. Het gevolg hiervan is dat een machine op schaal altijd een lagere stijfheid heeft dan zijn voorbeeld.
Door dit principe ziet een grote machine van een gegeven stijfheid er in verhouding veel slanker uit dan een kleine machine met de zelfde stijfheid.
Ook is het goed te weten dat je voor de uiteindelijke stijfheid van de machine je de afzonderlijke stijfheden moet optellen zoals je elektrische weerstanden in een parallel schakeling optelt. Gevolg is dat de totale stijfheid altijd lager is dan de laagste stijfheid in de keten.

Bij jou ontwerp zijn de voet en de ondersteuning van de X as rails in verhouding wel erg slank geworden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach... mijn ego is al groot zat.. :lol:

Je hebt daar wel een punt, ware het niet dat de ambitie van een zelfbouw machine vaak wel lager liggen dan die van een professionele machine..
Welke hobbyist gaat bijvoorbeeld grote onderdelen van gehard staal frezen?.. iets waar die grote machine uit je voorbeeld absuloot geschikt voor mag worden geacht..

dat neemt echter niet weg dat het met een hobbymachine niet kan.. mijn machine is nog kleiner.. maar ik heb goede resultaten gehaald met het bewerken van harde staalsoorten.. tot 58 hRC

Om eerlijk te zijn.. vind ik deze machine, door zijn wat grotere formaat en wat massievere bouw wel heel mooi.. de wat lichte basis van mijn machine wordt in de nabije toekomst nog versterkt, als ik een onderframe ga monteren wat tevens de basis moet worden van de behuizing.. ,dit krijgt dan tevens de functie van spanen bak zodat het schoonmaken van de machine ook wat makkelijker wordt
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Dank voor je reactie je hebt ook wel gelijk denk ik.
Maar ik wil de frees gebruiken voor licht frezen is gewoon staal en aluminium.
En ik wil de onderdelen graag zelf maken voor het project op me wabeco F1210 dus kunnen ook niet te groot worden.
De X rail is gemonteerd op twee massief stalen strippen van 60mm x40mm met een lengte van 780mm zou dat niet stijf genoeg zijn?
Heb ook wel aan zo een ontwerp gedacht net als ik heb gedaan bij de Y as maar ik kan dat niet uit frezen op de wabeco voor de X as.
Kan het nu nog wel veranderen mochten jullie denken dat dit toch niet stijf genoeg is voor mijn doel.

Wat het vuil betreft er komen vouwbalgen op alle assen maar die kan ik nergens vinden in CAD files.
En wat betreft het idee van Arie is al helemaal top dus om daar nog verbetering in te krijgen gaat mij niet lukken ;-)
Grt Michel
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 30 apr 2013 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd gebruik aub de reageer knop!
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door Linki »

De X rail is gemonteerd op twee massief stalen strippen van 60mm x40mm met een lengte van 780mm zou dat niet stijf genoeg zijn?
Afhankelijk van je behoefte misschien wel, maar dan kan je de rest ook lichter bouwen.
Of je brengt de stijfheids verhoudingen in balans door de in verhouding te licht geconstrueerde onderdelen aan te passen.
Als je de kolom 80 mm langer maakt, en dan de voet 60mm hoger maakt en ook de ondersteuning van de X as rails 20 mm hoger, dan komen de verhoudingen wat meer in balans. En behoud je het zelfde bereik.
Ook kan je dan voet en kolom aan elkaar bevestigen zoals in je eerste ontwerp, wat een veel betere oplossing is dan hoe je dat nu oplost met dat blok tegen de kopse kant van de voet geschroefd.
Misschien realiseer je nog niet genoeg dat de stijfheid met de derde macht toe of af neemt met de hoogte van een profiel. Dus ruwweg 20 % minder hoogte: stijfheid gehalveerd.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

heb nog even wat afbeeldingen van de montage kolom
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

grt Michel
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door skillalot »

De onderkant lijkt mij zo "dun". De verbinding van je kolom met de rest bedoel ik dan, als je frees in het materiaal staat te duwen heb je een behoorlijke arm.

Als ik zoiets zou gaan maken dan zou ik eerder die vierkante staven onderin en schuine stukken naast de kolom vervangen door twee keer een grote L vorm uit 20mm staal, over de hele onderste lengte, en hoog tot aan de schuine stukken die je nu hebt, en dan overal een mm of 100 breed.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door mickomatsu »

Die schoren die jij bedoelt aan de zijkant met dat schuine stuk die zijn 60mm X100mm X200mm.
de basis van de kolom is een plaat van 40mm x120MM x700MM met daarnaast een plaat van 20mm X100mm X 700mm geschroeft
De grondplaat is 10mm X300mm die zou ik wat zwaarder kunnen maken.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Mijn cnc project

Bericht door veteq »

Beter goed gekopieerd, dan slecht bedacht gaat in dit geval niet op.
De methode van u-vormen voor het y -en z-deel van de freesmachine is geen slim idee.
Het zal vast wel kunnen, maar als je met een blank vel papier kan beginnen kan je beter wat anders ontwerpen.
Als de basis slecht bedacht is, dan is de kopie vaak niet beter.
Het zal vast wel kunnen werken, maar zeker dat het beter kan.
Ik sluit mij aan bij de mening van Linki.
Plaats reactie