CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
ruudderooy
Donateur

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy » 27 mei 2018 16:41

Jaywalk

Bericht door Jaywalk » 27 mei 2018 17:27

ruudderooy schreef:
27 mei 2018 16:41
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192

en dan de 5de post
Thanks, dat is verhelderend. Waar zijn die twee driehoekjes (groot en klein) voor die de liggende delen met de profielen X-as verbinden? Hebben hoekverbindingen tussen de profielen, zoals je dat bij andere machines wel ziet, hier geen toegevoegde waarde voor de rigiditeit?

Kjelt

Bericht door Kjelt » 27 mei 2018 18:01

Jaywalk schreef:
27 mei 2018 17:27
Waar zijn die twee driehoekjes (groot en klein) voor die de liggende delen met de profielen X-as verbinden? Hebben hoekverbindingen tussen de profielen, zoals je dat bij andere machines wel ziet, hier geen toegevoegde waarde voor de rigiditeit?
Jawel iets aan toegevoegde waarde en ze zitten ook op alle ribben maar zijn hier niet getekend.

Jaywalk

Bericht door Jaywalk » 27 mei 2018 21:52

Kjelt schreef:
27 mei 2018 18:01
Jaywalk schreef:
27 mei 2018 17:27
Waar zijn die twee driehoekjes (groot en klein) voor die de liggende delen met de profielen X-as verbinden? Hebben hoekverbindingen tussen de profielen, zoals je dat bij andere machines wel ziet, hier geen toegevoegde waarde voor de rigiditeit?
Jawel iets aan toegevoegde waarde en ze zitten ook op alle ribben maar zijn hier niet getekend.
Ok dus vier grote hoekbrackets en de rest ertussenin op alle ribben...

Wat is het voordeel van brackets bovenop t.o.v. brackets zoals op deze manier?
Afbeelding

Kjelt

Bericht door Kjelt » 27 mei 2018 22:21

Jaywalk schreef:
27 mei 2018 21:52
Ok dus vier grote hoekbrackets en de rest ertussenin op alle ribben...
Als je de clean source link hierboven leest dan staat daar een onderdelen lijst in, de brackets zijn op alle 6 of 7 of meer ribben (afhankelijk van je freesontwerp grootte) gelijk ;-)

Wat het voordeel van die manier van monteren tov de andere manier is weet ik niet.

audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics » 27 mei 2018 22:34

Kjelt schreef:
27 mei 2018 22:21
Wat het voordeel van die manier van monteren tov de andere manier is weet ik niet.
Ik wel:
de liggers zijn 80 x 40 waarbij de 80mm vlak ligt. Dit geeft in die richting, waar toch al niet veel kracht staat, ruim voldoende stevigheid. Maar de krachten op de grote balk bij dwars krachten moeten opgevangen worden door die slechts 40mm. Vandaar wat extra stevigheid met die hoekstukken bovenop alle ribben.. Ze zitten daar ook niet in de weg want de frees kan daar toch niet komen.
Hoeveel het steviger wordt, in cijfers, kan ik niet zeggen, maar het draagt wezenlijk bij aan de stijfheid als je ze bovenop monteert..
Het liefst had ik ook 40x40 lengte 80 hoekstukken gebruikt, maar die zijn (nog) niet leverbaar (of ik kon ze niet vinden)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Plaats reactie