CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

ewoud schreef:
audiomanics schreef:Ik heb binnen afzienbare tijd weer een meter van die ledstrip in huis, en van die glaasjes heb ik er ook nog een paar.
Kees
zou je voor mij zo iets kunnen toezenden :roll:
Hè hè, vandaag kwam de rol leds binnen.. Van het weekend eens een paar armatuurtjes samenstellen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Corneel schreef:niet zo fraai als die van Kees maar het werkt!
Beetje koperpoets ;-)
Maar zit dat blokje ook op een of andere manier vast? Als je namelijk de vetspuit er opdrukt of er af trekt, zal je het pijpje los kunnen werken van het moerblok...
En kan de vetspuit er op als die nippel zo zit?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ewoud »

audiomanics schreef:
ewoud schreef:
audiomanics schreef:Ik heb binnen afzienbare tijd weer een meter van die ledstrip in huis, en van die glaasjes heb ik er ook nog een paar.
Kees
zou je voor mij zo iets kunnen toezenden :roll:
Hè hè, vandaag kwam de rol leds binnen.. Van het weekend eens een paar armatuurtjes samenstellen..
Kees
zou mooi zijn kees,
en wat zijn de kosten.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ewoud »

audiomanics schreef: Maar zit dat blokje ook op een of andere manier vast? Als je namelijk de vetspuit er opdrukt of er af trekt, zal je het pijpje los kunnen werken van het moerblok...

Kees
hieraan zat ik ook te denken.
dat pijpje zit dan wel klem in het ko.
maar ik zat te denken om een andere soort vetnippel monteren.
zodat ik met een ander soort vetspuit kan werken, zonder al dat wrikken.

15664 15665

zal toch ook een goede fundering moeten maken ook voor dat soort nippels.

Ewoud
humm, meten is....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Breaker »

Dit soort nippels zit op mijn machine, je duwt de vetspuit er zo hard mogelijk op om druk op te bouwen zonder morsen. Voor den ongedurige mensch is dat gelijk met het volle gewicht erin, lijkt me geen verbetering t.o.v. de gebruikelijke smeernippel bij gelijke constructie.

Bajonet smeernippels misschien, maar zie ze alleen vanaf 1/8" en weer leuk zoeken naar een geschikte vetspuit:
http://nl.pomac.be/uploads/wysiwyg/smee ... varies.jpg
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ewoud »

Breaker schreef:Dit soort nippels zit op mijn machine, je duwt de vetspuit er zo hard mogelijk op om druk op te bouwen zonder morsen. Voor den ongedurige mensch is dat gelijk met het volle gewicht erin, lijkt me geen verbetering t.o.v. de gebruikelijke smeernippel bij gelijke constructie.

Bajonet smeernippels misschien, maar zie ze alleen vanaf 1/8" en weer leuk zoeken naar een geschikte vetspuit:
http://nl.pomac.be/uploads/wysiwyg/smee ... varies.jpg
hi zo zie je maar weer, we kunnen niet alles weten
humm, meten is....
Corneel
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2015 13:34
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Corneel »

audiomanics schreef:Maar zit dat blokje ook op een of andere manier vast?
Hmmm, alleen in het blok inderdaad. Misschien dat ik zodra de machine operationeel is wat fraaiers frees. Bij de metaalafdeling hier op de academie zijn ze niet zo van het priegelwerk.. :mrgreen:
Littlemep
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2016 16:38

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Littlemep »

Heren ,
ik zit al "geruime" tijd vele topics te lezen en moet zeggen dat ik zeer veel interesse heb in de portaalfrees open Source . Hoewel ik nog vele dingen moet leren/ vragen / bekijken enzo heb ik wel reeds een paar vragen ivb met de Open source .
Doel voor mij : frezen van Pu schuim en hout , voornamelijk Multiplex /mdf , af en toe Alu . Geen interesse in hardere metaalsoorten of zo . ( In Alu zal het voornamelijk "kleinere ' stukken zijn die ik wil frezen )

De grootte zou voor mij 1500mm x 800mm ( werkbereik) moeten halen , niet altijd nodig maar zou wel leuk uitkomen mocht dit mogelijk zijn . ( 1500 x 600 heb ik zeker nodig )

-De Z as heeft in dit concept een vast bereik , als ik mij niet vergis is deze 12 cm . Laat het ontwerp het toe om deze te vergroten ( mits aanpassing van bepaalde stukken ) naar 16 -18 cm ? Gaat dit nog ?
-Vereist de grootte vd portaal dat ik de geleidingen vergroot qua diameter ofzo ?

Alvast bedankt ,
Bart
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

1500 mm bereik is wel erg lang voor een portaalfrees met KO-schroefspindels. Zelfs als die groter in diameter zouden worden. Klaas heeft een machine staan met een bereik van 130cm en bij zo'n 6-7 meter per minuut gaan de KO-spindels toch zodanig resoneren dat sneller eigenlijk niet kan.
Doorschuiven is ook een optie: mijn eigen machine (geen opensource overigens) heeft een bereik van 90cm, maar ik heb er al meerdere malen dingen van 240cm lengte op gemaakt.
De hoogte kan eenvoudig 4cm hoger: de basisprofielen zijn 160 x 80, maar Item heeft het zelfde profiel ook in 200x80. Voor een groter Z-bereik heb ik ook een langere Z-plaat en hogere Y-plaat in de computer staan.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Dit soort nippels zit op mijn machine, je duwt de vetspuit er zo hard mogelijk op om druk op te bouwen zonder morsen. Voor den ongedurige mensch is dat gelijk met het volle gewicht erin, lijkt me geen verbetering t.o.v. de gebruikelijke smeernippel bij gelijke constructie.
Ik kreeg dat soort nippels ook kado op de karretjes van meneer Rexroth. Ik gebruik een 'naald' op een slang aan de vetspuit. Zoiets:

Afbeelding

De punt van die naald duwt het kogeltje weg en past net in het gat. Daarmee kan ik toch behoorlijk lekvrij spuiten en dankzij het slangetje ook bij de nippels komen die vrij onhandig tussen X- en Z-as weggepropt zitten. Met de gewone bolle M6 nippels werkt die naald ook.

Ideaal is het niet, maar voor de tijd die ik kwijt zou zijn aan allemaal vetleidingkjes leggen naar handige punten kan ik ook de komende 100 jaar de machine smeren met die naald. En als ik toch leidingkjes ging leggen dan pompte ik daar olie doorheen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Een fraaie oplossing voor bescherming van de proxy die door de brug heen steekt:
Een stukje 15mm dik helder Polycarbonaat, zodat het ledje achterop nog te zien is.( tekeningen zijn beschikbaar):
15714
Ook maar een luxe uitvoering van de Super-Simple-Pendant gemaakt voor rechtshandigen op basis van mijn eigen pendant: (ook die tekeningen zijn beschikbaar)
15713

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Littlemep
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2016 16:38

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Littlemep »

@ Kees , Sorry voor de late reactie maar Bedankt Kees !
De hoogte kan ik dus "makkelijk " aanpassen , de lengte tja , hmm Ik snap wat je bedoelt . Zou je met het ondersteunen van de schroefspindels dit probleem niet kunnen "oplossen" ? Ik heb namelijk ooit es een portaalfrees gezien en die moet wel ergens rond de 1500 mm geweest zijn en dat ding had daar gelijk geen probleem mee ( maar had wel zoiets als een ondersteuning van de schroefspindels ) .

Alvast bedankt ,
B
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ondersteuningen kunnen een groot deel van het probleem oplossen. Door de ondersteuningen lever je een paar centimeter van je bereik in.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Ballegooijen »

Of een aangedreven spindelmoer misschien?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie