CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Tenminste 10.. geheel of gedeeltelijk volgens het ontwerp.. maar meer kan zeker..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Ik heb de afgelopen dagen dit topic doorgelezen en ik ben erg enthousiast geworden van dit project. Dank voor een ieders bijdrage hieraan! Ik heb een frees met een werkbereik van zo'n 700 x 1200 mm in mijn hoofd, eventueel wat kleiner als dit veel in kosten scheelt. Het liefst zou ik de Z-hoogte wat verhogen. Ik zou 'm hoofdzakelijk willen gebruiken voor hout en kunststof, maar ook aluminium en eventueel staal. Wat is zo'n beetje het minimumbudget voor een dergelijke machine als niet wordt uitgegaan van high-end componenten maar wel van degelijke kwaliteit? Is een budget van 4000 euro haalbaar?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 08 mar 2018 23:38 Ik heb de afgelopen dagen dit topic doorgelezen en ik ben erg enthousiast geworden van dit project. Dank voor een ieders bijdrage hieraan! Ik heb een frees met een werkbereik van zo'n 700 x 1200 mm in mijn hoofd,

Is een budget van 4000 euro haalbaar?
Ik wil je niet ontmoedigen maar waar wil je dan dik €3000 allemaal op gaan bezuinigen?
Ik ben nu bezig een 950x550 machine bij elkaar te "harken" en dit zijn zo'n beetje mijn kosten, het loopt snel in de cijfers en dan heb ik nog het nodige uit China laten komen helaas vaak met een importheffing rekening.

Ik vraag me serieus af als je bv chinese spindels en geleidingen neemt of je dan niet veel vd kwaliteit van het ontwerp inboet?


Aluminium profiles: €700
Machined and anodised aluminium parts: €1000
Hiwin guiderails and blocks for X,Y,Z axis: €800
Isel axis 2x X ,Y,Z + ballscrew mounts €1000
Small mechanical parts t-nuts, bolts €100
Closed loop steppers and drivers 4 sets €750
Motor couplings holders €50
Bearings for the axis €150
Electronic parts, powersupplies etc €400
Motor cables energy chains €250
Rittal metal enclosure 60x40cm €100
CNC software and IP controller board EdingCNC €400
Iron table stand €250
T bar aluminium plate 800x600mm €420
1,5kW Spindle + VFD €300 +
----------------
6600.-
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Iets kleiner zal niet veel uitmaken voor de prijs, wel de stabiliteit en snelheid: met name de schroefspindels voor een X-as van 1200mm werkbereik worden erg lang waardoor de eerder zullen gaan trillen.
Nu bestaat er al zo'n machine met een werkbereik van ruim 1300 mm en het vibreren begint pas bij 7m/min..
Voor staal frezen moet je motor hebben die langzaam kan draaien.. Nu heb ik laatst een paar van die rechthoekige motoren in bedrijf gesteld en ben verrast door de kracht vanaf 1000rpm. Ik verwacht dat je daar met moed beleid en dronkenschap best staal mee kan frezen.
4000 euro is wat krap: de systeemkast inclusief motoren, proxy's, Eding CPU5A4E en VFD kost je zo'n 2000 euro.. Een set ISEL spindels zit ook op zo'n 1000 euro, Een T-slotplaat voor dat werkbereik is ca 800 euro, een hele set HiWin-rails met wagentjes zit ook al op zo'n 800 euro en dan zit je al over je budget.. Dan heb je nog niet eens de Aluminium ITEM (of SMT) profielen, de platen-set, de ITEM kabels en kabelrupsen en de hele verzameling boutjes en moertjes..
De Z-as verhogen kan.. Ik heb een ontwerp liggen dat het zo'n 40mm omhoog gaat... is wel iets duurder.
Mocht het zo zijn dat je die extra hoogte wil hebben voor een roterende as, dan is het een beter plan om die roterende eenheid niet op de T-slot plaat te monteren maar door de dwarsbalken heen op het onderliggende plateau. Dat scheelt je 60mm in hoogte.

Oh ja... er worden niet echt High-end componenten gebruikt, wel goed(genoeg) en betaalbaar.. Om even een paar voorbeelden te geven: een BK10-lagerblok uit china kost zo'n 20-30 euro.. als ik dat van SKF laat komen tel ik bijna 300 neer.. Rails en wagentjes zijn van HiWin.. Bosch-Rexroth heeft exact dezelfde maten alleen dan ben ik zo'n 8000 euro (ex BTW) kwijt aan een setje rails en wagentjes.. En dan is Bosch-Rexroth waarschijnlijk nog niet eens het échte High-end...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Hmm.. helaas, ik ben een bedrag van 5000 euro tegengekomen in dit topic en ik had gehoopt met hier en daar wat te downgraden nog een eindje te kunnen zakken qua kosten. Als ik het goed begrijp moet je dus rekenen op +/- 7000,-.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door kitman »

Ik vraag me af, als je een alu frame aan elkaar schroeft of het dan zin heeft om dure geleidingen en spindels te gebruiken.
Zo enorm rigid is dat toch niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 09 mar 2018 10:09 Als ik het goed begrijp moet je dus rekenen op +/- 7000,-.
Als je alles nieuw en volgens de specs koopt en met btw/douane pakkans dan is mijn ervaring in 2018, dat €6000 tot €7000 een realistisch bedrag is om rekening mee te houden afhankelijk vd grootte vd machine.

De enigste manier om de kosten echt te drukken is 2e hands spullen te scoren (vooral de assen en geleiders) en daar de afmetingen van je machine op aan te passen.
Je zou eens bij http://www.jve-shop.nl/products.html kunnen kijken echter je zult wel behoorlijke mechanische ontwerp en bouw ervaring nodig hebben om het dan weer passend te maken.
De open source is een fantastisch initiatief voor mensen zoals ik, zonder echte mechanica achtergrond om alles zelf uit te rekenen en construeren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Kijk niet op de webshop van JVE elektromechanica, daar staat eigenlijk niets op, ga bij hem langs, dan ben je waarschijnlijk de eerste uren niet uitgekeken, onvoorstelbaar wat die man allemaal heeft liggen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ja je kan ook nog Mach3 gebruiken (en helemaal goedkoop als je net als minimaal 80% het niet koopt maar gewoon gebruikt.. :evil: )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Bedankt voor alle tips, dat helpt. Ik kom er redelijk groen in, dus ik probeer me even een beeld te vormen van verschillende zaken. Mocht ik zo'n prachtige machine bouwen en het valt vervolgens heel erg tegen om ermee te werken -het komt toch grofweg neer op tegen hoge kosten stof happen in een bak herrie :lol:- is zo'n machine dan nog goed te verkopen vanwege het 'custom' karakter? Ga ik er dan veel op inleveren (even de arbeidsuren niet meegerekend)?
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ewoud »

verkoop van een portaal met alleen maar nieuwe onderdelen zal je verkopen met verlies.
als je geluk heb dan zul je gelijk spelen.
ik heb de open source geheel volgens plan uitgevoerd met alleen maar nieuwe onderdelen.
had geen ervaring met cnc dus ik had geen idee van kostprijzen.
het is dan ook een hele investering maar ik weet nu wel zeker dat ik een hele goede cnc portaal heb.

grt. ewoud
humm, meten is....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Als je veel geld wil uitgeven aan een machine die tegen gaat vallen, dan zou ik eens kijken naar de commerciële machines als High-Z enzo. Dan geef je zo maar 5000 euro uit aan ondoordachte slappe bende.. Je spaart wel 2000 euro uit ongeveer, dat dan weer wel..
Die portaaltjes zie je overigens voor niet al te veel geld (ze willen er echt van af) op marktplaats langs komen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Ja High-Z, die heb ik langs zien komen. Ik verwacht niet dat de machine tegen gaat vallen, integendeel, ik ben bang dat het frezen zelf tegen gaat vallen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door benkr »

Ja en nee, dat frezen is best leuk, zeker als het lukt om te maken wat je bedoeld had, maar voor het zo ver is zijn er al wel de nodig oeps momenten geweest, zeker in aluminium want naast allerlei ongelukjes loopt zo nu en dan ook de frees vol en dan is het al heel snel krak, al weer een freesje gebroken.
Maar door deze oeps moment goed te overdenken, waarom gebeurde dit, en wat kan ik doen om dat een volgend keer te voorkomen, leer je enorm veel en snel.
Begin daarom ook niet me dure frezen, dat ben je op dat moment echt nog niet waard, maar de allergoedkoopste uit China is ook niet altijd een goed idee, sommige problemen ontstaan juist door die goedkope dingen.
Maar dat is een ontdekkingsreis die je helemaal zelf moet maken, je kunt wel hulp en advies van ervaren mensen krijgen en gebruiken, maar het moet tussen je oren komen, daar gaat het om.
Luisteren en kijken naar het freesresultaat zegt een hele boel, maar die signalen moet je wel leren herkennen en gebruiken.

Een deel van deze problemen komen door onervarenheid maar er zijn er ook die liggen aan instabiliteit van een machine, dat zijn dingen die je minder makkelijk uit de weg kunt gaan, zorg daarom in eerste instantie voor een zo degelijk mogelijke machine, besparingen op constructie wreken zich bijna altijd later in het gebruik.
Een heel goed voorbeeld hier van zijn de toch veel gebruikte al dan niet ondersteunde ronde geleidingen, in vergelijking met echte lineaire geleidingen geeft dit wel zo'n enorm verschil in stabiliteit dat je eigenlijk geen dure machine zou moeten bouwen met dit soort geleidingen, maar toch begint de doorsnede beginner hier mee om vervolgens alsnog om te schakelen op echte lineaire geleidingen.

Lees het topic van Ballegooijen over zijn machine er maar eens op na, hij beschrijft de hele weg van een goedkoop houten ding tot een degelijke machine die probleemloos stevig aluminium aan kan. En al die veranderingen waren niet omdat hij nou zo graag aan zijn machine sleutelde in plaats van die te gebruiken, het meeste was pure noodzaak. De laatste veranderingen waren een probeersel met betrekking tot goedkope Chinese kopie drivers versus echte Leadshine drivers, ook iets wat een marginaal voordeel in kosten oplevert, maar qua prestaties toch wel iets meer dan marginaal verschilt, gewoon een factor 2 tot 3 in snelheid en acceleratie.
Plaats reactie