CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door Swake »

CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

- Bepalen van welke documentatie zal opgeleverd worden.
- Bepalen van welke software wordt gebruikt om de tekeningen aan te maken.
- Bepalen van welke software wordt gebruikt om de documentatie aan te maken.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door Swake »

Reserved
Hier komt de samenvatting van de vooruitgang van dit topic
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door Swake »

Arie stelt voor het tekenwerk aan te maken met Alibre Design (3D?) en ook QCad (2D?).

Dat Arie gaat tekenen is fijn maar ik beeld me in dat we hem niet al het werk alleen zullen laten doen.
Wie wil hem hierbij helpen?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door audiomanics »

Swake schreef:Wie wil hem hierbij helpen?
Ik zal 'm mijn duimzuigsels wel toemailen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door arjanw »

Swake schreef:- Bepalen van welke software wordt gebruikt om de documentatie aan te maken.
LateX ?

Iets van versiebeheer? Git / SVN ? Kan evt publiek gehost worden, mogelijk bij cnczone.nl op de server, desnoods wil ik wel wat hosten.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door Nederbelg »

Wat wil je gaan beheren dan?
1 DXF bestand en een Word document? Het lijkt mij overkill daarvoor GIT of SVN te gaan gebruiken.

Mvg,

Michel
arjanw
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door arjanw »

Nederbelg schreef:Wat wil je gaan beheren dan?
1 DXF bestand en een Word document? Het lijkt mij overkill daarvoor GIT of SVN te gaan gebruiken.
Bij open source denk ik aan alles wat gebruikt wordt om tot het eindproduct te komen.. In geval van documentatie is dat dus tekst (mogelijk meerdere versies/talen) + alle individuele figuren (vandaar ook voor latex, die scheidt dat mooi, bovendien kunnen wiskundige formules daar fatsoenlijk in weergegeven worden).

In geval van 3D model denk ik aan de part/assembly/bom files van alibre, conversie naar het uiteindelijk formaat, eventueel gebruikte gedownloade models van onderdelen. Verschillende renders (= bovengenoemde figuren, die hoeven dan dus niet elke keer geknipt en geplakt worden)

Zeker als er meer mensen aan dezelfde tekening gaan tekenen.. Het eindproduct hoeft niet in versiebeheer nee, maar als je het hebt over serieuze documentatie 'opleveren', dan vind ik het voorstel niet eens zo gek klinken :/

Overigens in MS Word an sich ook niet echt een open formaat, (niet dat ik een openoffice fanboy ben, maargoed)
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door Swake »

Inderdaad, keep it simple. Niet nodig om een systeem voor versiebeheer op te zetten.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat de berekeningen betreft.. Linki heeft blijkbaar ook een formule om het kritische toerental van Kogelomlopen te bepalen..

wat mijn ervaring is: niet langer dan een meter met 16 mm spindels.. zeker niet als het niet één van de "topmerken" betreft.. die dingen kunnen behoorlijk gaan klapperen als het toerental hoog is.. en ze ook maar een pietsie krom zijn..
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door mostudio »

Hallo ik doe dagelijks dit soort werk van idee naar prototype ondwerp. Als je met ze alle wil werken naar een eindproduct dan moet je met een file type werken in een zwaar programma als ik een voorstel mag doen denk dan aan soldworks daarvan kan je een gratis studenten veries van aanvragen. En je maakt het je snel zelf meester.
Maar denk eerst een paar concept uit voor dat je teveel in detail gaat denken (min. Vier stuks) en weeg die tegen elkaar af.
Begin een project met de min specs en de max specs op papier te zetten en werk die weer uit tot een concept.
Een paar tref worden wat mag het kosten ,wie moet het kunnen maken,met wat voor gereedschap,wat moet het kunnen verspanen,en met welke snelheid.e.d.
Ga dan pas denken wat voor platform ga je het teken en documenteren als iedereen er moet aan kunnen werken.
Een idee is sla alles op in dropbox online idereen kan tegelijk er aan werken en alles wordt bij iedereen automatisch up to date gehouden.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Documentatie

Bericht door vincent1971 »

Misschien een opsplitsing in b.v. de x-, y- en z-as constructie, alsmede boorhouders, diverse soorten 'beds'enzovoort?
Plaats reactie