CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Swake »

Het voorgestelde werkbereik is momenteel X1000 x Y600 x Zx125.

Wat denken jullie hiervan?
Is er een voorkeur voor een ander bereik, en waarom die voorkeur?

De afmetingen gaan waarschijnlijk wel aangepast kunnen worden naar ieders zin. Maar dat maakt er de zaak niet eenvoudiger op dan. Ideaal is toch om de componenten zo standaard mogelijk te houden. Misschien maakt één van de sponsors er hier wel een bouwkit van.

Persoonlijk had ik liever een werkbereik op de Y-as van 620mm of nog iets meer. De enige reden hiervoor is dat standaard keukenkastjes 60cm breed zijn en dan kunnen die ook bewerkt worden.
When it fits stop using the hammer.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Damocles »

Ik sluit me hier bij aan. Bijkomend:
Een 1/4e plaat MDF of dergelijke van de bouwmarkt is 122 x 61 cm. Het zou leuk zijn mocht je zo een volledige plaat op de machine kunnen bewerken denk ik? Anders moet je je platen telkens voor zagen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door audiomanics »

Swake schreef:Persoonlijk had ik liever een werkbereik op de Y-as van 620mm of nog iets meer. De enige reden hiervoor is dat standaard keukenkastjes 60cm breed zijn en dan kunnen die ook bewerkt worden.
Dan bestel je gewoon Het aluminium profiel voor de brug, De profielen van de tagel, de rails en de schroefspindel 2cm langer en de kabelgeleider mag dan ook wat groten. Het ding wordt er niet anders van...
Just as simple as that..Jij wil het 62, dan maak je 'm 62... wil je het 30.. dan maak je 'm 30.. De meeste dingen zullen daardoor niet veranderen..
Zoveel mensen, zoveel wensen.. en zoals ik al geschreven heb.. Het blijft in principe..Er wordt een model neergezet dat te bouwen is en voor veel vragen en valkuilen een antwoord heeft.
Natuurlijk kan het beter: als ik schroefspindels koop met een nauwkeurigheid van 0,00001mm/m betaal ik de hoofdprijs. Dit moet gewoon een goed produkt worden waar je ook nonferro metalen op kunt bewerken, en mogelijk, als je je toerental aanpast ook wel staal, als je niet te diep en te hard gaat.
Overigens wordt het misschien wat onoverzichtelijk als er zoveel topics verschijnen over een en hetzelfde ding, wat nog niet eens goed op papier staat en er dan al dingen geroepen worden van wat kost dat?? weet ik veel.. gewoon genoeg.. als je een knappe machine wil bouwen ga je niet voor goedkoopst, wel als het zelfde ding om de hoek van de straat een euro goedkoper is, maar als het wezelijk iets anders is en minder van kwaliteit, dan niet.

Ik heb ook nooit beweerd dat zelfbouw machines goedkoper moeten zijn dan bestaande producten, maar als ze goed doordacht zijn en met goede materialen gebouwd zijn verslaan ze de kantenklaar producten in die prijsklasse in alle opzichten (uitgezonderd die gelikte alles verhullende ombouw dan).

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik krijg even een ideetje.. :)

Hoe denk je dat Kevin Damen zijn stuklijsten maakt voor machines van allerhande formaten?.. ik wist toen ik er werkte nog niet veel van Excel.. Hij wel.. en hij heeft me het nodige geleerd.. je kunt het zo doen dat je de maten koppelt..
dus.. stel.. je machine heeft een X-as van 600 mm.. je spindel is dientengevolge 700 mm lang inclusief eindbewerking... die maten liggen vast.. je kan dus stellen.. slag = 600, Lspindel is slag+100mm.. zo kun je een stuklijst maken in Excel..
je geeft in een kopje de afmetingen van het gewenste werkbereik in, en de tabel geeft weer welke afmetingen de delen hebben.. 't kan zelfs in Alibre op die manier.. of dat je de assembly koppelt aan het excel blad....

Laten we kiezen voor een niet te groot werkbereik.. de meeste gebruikers maken delen voor RC auto's, modelbouw, huishoudelijke artikeltjes, naambordjes en dergelijke..

iemand die bijvoorbeeld gitaren bouwt, die zou zijn machine groter bouwen.. zodat ie een body kan frezen in één opspanning.. en als het even kan de hals ernaast..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Sven »

Damocles schreef:Een 1/4e plaat MDF of dergelijke van de bouwmarkt is 122 x 61 cm. Het zou leuk zijn mocht je zo een volledige plaat op de machine kunnen bewerken denk ik? Anders moet je je platen telkens voor zagen.
Ik ben daar ook voor!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Nederbelg »

Daar zit wat in. De bouwmarkt is toch waar de meeste mensen hun freesmateriaal vandaan zullen halen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je dan een breedte hebt van 610, dan kun je de plaat ook doorschuiven.. of maakt iedereen werkstukken van 610 x 1220?..

Kijk.. als techneuten willen we natuurlijk van alles.. maar is "moeders de baas" het er ook mee eens?
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Swake »

900 of 1000 lang is toch zeker al een mooie maat.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:maar is "moeders de baas" het er ook mee eens?
IK BEN DE BAAS IN HUIS!
(ik heb toestemming van mijn vrouw om dat te zeggen, alleen vandaag..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:als je dan een breedte hebt van 610, dan kun je de plaat ook doorschuiven..
Meerdere keren hetzelfde ding uit een plaat halen... Met maar 1 keer inspannen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je handig bent met inspannen.. dan kun je snel genoeg omspannen..

Opspannen is het halve frezen.. als je niet kan opspannen.. kun je ook niet frezen..
Daarmee is het niet gezegd dat niemand een machine van 2440mm lang mag bouwen.. be my guest.. maar als je het ontwerp compact houdt zal het waarschijnlijk eerder meerdere mensen aanspreken.. als ze een machine hebben waar je al lekker mee uit de voeten kan, zonder er zelf al teveel over te hoeven nadenken, om em bijvoorbeeld groter te bouwen..

@ Kees.. ik heb je vrouw ontmoet.. ja.. ik geloof wel dat je dat alleen vandaag mag zeggen.. :)
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door wstoof »

Arie Kabaalstra schreef: @ Kees.. ik heb je vrouw ontmoet.. ja.. ik geloof wel dat je dat alleen vandaag mag zeggen.. :)
Ze zal wel een dagje uit winkelen zijn vandaag :-P
Nee.... ze is best wel aardig ;-) (je zou als vrouw maar z'n man hebben die zijn cnc hobby botviert op de zolder... :lol: )
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Insp »

Ik denk dat er een compromie moet komen:

Het wordt toch al een ontwerp dat te schalen is, hiervan dienen dan 3 versies van te komen waarvan 2 er gedetaileerd moeten worden:
- Een kleine versie 10x10x10 (ik zeg maar wat !)
- Een grote versie 610x3000x150 (wederom zeg ik maar wat!)
- Versie drie voor de zelf knutselaars via de voorgestelde ExcelBomFile die zelf de kromste maten willen invoeren.

Alle drie versies maken dus gebruik van de technologie van de opensource cnczone portaalfrees.
Eventueel zouden er ook meer dan 2 gedetaileerde versies kunnen komen, om het werk niet te veel in één keer te maken zou ik niet meer dan twee versies doen om mee te beginnen.

De maten van de versies zou je eventueel weer via een Poll kunnen bepalen.

Ps. indien er hulp nodig is bij de Excelfile of het controleren van werktekeningen (op ontbrekende maten, mijn ervaring is dat je als tekenaar op gegeven moment je eigen fouten, lees maten vergeten, niet meer ziet).
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Open Source PortaalFrees - Werkbereik

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:als je handig bent met inspannen.. dan kun je snel genoeg omspannen..
Als je de hele tijd staat te kijken dan maakt het idd niet uit.
Ik heb daarnaast ook graag de keuze iets anders te gaan doen dat niet onderbroken hoeft te worden omdat de machine 1 cm te smal is....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie