Stalen VMC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Stalen VMC

Bericht door Damocles »

1011 posts later gebeurd het dan eindelijk toch ...
Ik was al eens een bouwverslag begonnen, maar ben na de aankoop van materiaal toen meteen overgegaan naar de verkoop. Ondertussen vooral zeer veel nagedacht, materialen gezocht en toch niet stil gezeten.

Met veel geluk vond ik een aantal weken terug een ISO40 spindel met aantrek mechanisme en alles er-op-en-er-aan.
Toen later bleek dat ook nog bepaalde andere delen van die machine beschikbaar waren besloot ik om een bestelwagen ter huren en vandaag kwam ik thuis met ...

7495
7496
7497
7498


Het frame van een toolchanger van een Unisign machine, van welke ik ook de ISO40 spindel heb.
Dit frame weegt toch al tussen de 300 a 400 kg en wordt de verticale kolom van mijn "VMC" die nu volledig getekend gaat worden, vertrekkende vanaf dit frame. De reden waarom ik 200km gedaan heb om dit "stuk oud ijzer" tot hier te krijgen is dat de voorkant (1m60 hoog) en de onderkant (50x40cm) perfect vlak en haaks gefreesd zijn.

De bedoeling nu is om dit frame volledig op te meten en een CAD model van te maken. Eindige elementen analyse toe te passen (statisch en dynamisch) om mogelijke zwakke plekken te ontdekken (al zijn alle wanddikte 20 a 25mm) en door middel van electrolyse het roest te verwijderen.

Zo, dit was een kleine teaser, het vervolg binnen een week of 2 ;-) .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Damocles »

*Gereserveerd*
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Damocles »

De ISO40 spindle welke op de machine komt:

7505

Gezien de lengte van bijna 65cm wordt het ontwerp van de kop niet eenvoudig.
De spindel alleen weegt reeds 30 kg.

Ik had graag een toerentalbereik van 160-6000 toeren. Aangezien dit een ratio van 37.5 is tussen hoogste en laagste toerental zal ik waarschijnlijk zowel mechanisch als elektrisch een overbrenging moeten voorzien. De machine wordt berekend voor een 8kW spindel maar zal in eerste instantie uitgerust worden met een 4kW motor. Waarschijnlijk een gewone asynchrone motor.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Swake »

Een machientje met een spindel van 30kg met ISO40? Voor bij u thuis :shock: ? Wa-Ga-De-Daar-Mee-Doen?
When it fits stop using the hammer.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door deckel515 »

goede spindel is de beste basis , beter een klein machientje met een iso 40 dan een grotere met zo een stuk vuilnis van een kress er op :lol:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Damocles »

Kleine machine ... :roll: Dat was initieel het plan.

Vandaag heb ik echter het minder eenvoudige deel van het naar de werkplaats brengen van het frame voor de Z as opgelost. A picture's worth a thousand words ... Doe er maar gelijk 3000 dan

Het eerste deel van het probleem zag er zo ongeveer uit:
7509

De oplossing behorende bij het tweede deel van het probleem zo:
7512

Tussen deel 1 en 2 zit een 180° bocht waar de breedte en diepte van de trap ongeveer 50x60cm is. (het frame 50 x 42 cm)

Aangekomen in de werkplaats welke in de kelder van een appartementsgebouw is. Gelukkig is de eigenaar familie en veel te vriendelijk. ;-)
7511

Ik was vertrokken van het idee van een ISO30 spindel.
Ik heb echter met geluk deze spindel gevonden voor de prijs van een Kress :shock: . Dan twijfel je niet lang. Auto in en ophalen!
Het frame heb ik er dan zo goed als gratis bijgekregen, inclusief de toolchanger van 22 tools die er aan hing en welke zeker bruikbaar is na restauratie.

Het is dus allemaal een beetje groter aan het uitdraaien dan gepland, maar goed. Het blijft de bedoeling om er stalen aardappelen mee te schillen, dan mag het ook wel een beetje stevig zijn toch?
Gezien dit project begonnen is met een samenloop van toevalligheden zal de machine dus ook verder ontworpen worden naar gelang wat ik vind, en niet wat ik wil (want dat wil de portomonee niet).

Het leuke is ook dat ik met de spil, een kogolomloop voor de Z, een 400W servo motor en het frame al 75% van de onderdelen voor de kop en Z-as in huis heb. Ik ga nu op zoek gaan naar de motor voor de aandrijving van de spil aangezien deze verwerkt zal worden in de kop om hoogte te sparen.

To be continued ... 8)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Stalen VMC

Bericht door Niels »

Het iets groter dan gepland bouwen komt mij niet onbekend voor :lol:

En de smalle neergang de kelder in weet ik me ook in te beelden. Erg smal en zeker met zoveel ongecontroleerd gewicht :roll:

Maar als je zo door gaat haal je mij nog in :shock:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Stalen VMC

Bericht door Danny »

Naar beneden ging al moeilijk.
Als die ooit terug naar boven moet zal het ook wel een ferme klus worden.
Succes met de bouw.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Swake »

Aan de foto's te zien werd er ook nagedacht van hoe het kon zonder het gewoonlijk bruut geweld en op een relatief veilige manier.

Het ooit weer naar boven halen zal niet op 5 minuten gebeuren, maar dat hoeft daarom ook niet zo moeilijk te zijn.

Er was eens heel lang geleden... een persoon die even een offsetpers ging verplaatsen. Een gigantisch groot en zwaar ding. Hij gebruikte twee stalen rolschaatsen (om het ding op te zetten), één zeer lang breekijzer (als koevoet om het wat op te tillen) en de rest werd gedaan op evenwicht. Verder had hij had niks of niemand nodig.
When it fits stop using the hammer.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Damocles »

Een kleine update. Vrijdag kwamen de rails voor de Z-as toe.
2 rails van 1200mm in maatje 35! Zien er in het echt toch nog iets groter (en zwaarder, 28kg) uit dan ik me voornam. 8)

76807679
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Damic »

Jawadde wat een beest :p
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door deckel515 »

volgens mij heb ik nog 4 karren van die maat waar ik niets meer mee doe , ze zijn wel gebruikt , maar wel helemaal in orde ..

zijn van bosch rexroth..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door Damocles »

Bedankt voor het voorstel.
Deze rails en blocks zijn uit Duitsland komende Chinees, ik vermoed dus niet compatibel met Rexroth... :roll:
Ik ga proberen de afmetingen van deze rail te vinden en te vergelijken met die van Rexroth. Heb je een product code voor die wagens?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Stalen VMC

Bericht door deckel515 »

ik ga morgen voor je kijken als ik tijd heb ;-)
Plaats reactie