Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (probleem)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb een probleem.
Ik wilde het spoilboard vlak frezen (MDF, 0,1mm eraf). Na wisselend 100 - 1000 mm frezen slaat hij vast op de X-as (alle stappen verliezen). Alleen een harde toon van alle stappen die naar de steppers worden gestuurd, maar geen beweging meer van de X-as.
Van alles geprobeerd, max. feed gehalveerd, accelleratie gehalveerd,maakt niets uit.

Tijdens het joggen is de machine niet tegen te houden (brug vast pakken en tegen proberen te houden). Nul kans.
Tijdens het frezen (lucht) kan een kind van 4 jaar de brug tegen houden.

Dit snap ik niet!
Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door audiomanics »

Zijn je geleidingen nog wel vet? staat hij niet scheef? zit er niet een van de koppelingen los waardoor maar 1 motor al het werk moet doen? (en dus de boel scheef trekt in de blokkering..)
Gebeurt het op een stuk waar je normaal weinig of niet komt?

Zo niet, dan zit er niets anders op dan de motoren te ontkoppelen, de moeren los te nemen van de brug en eerst controleren of de zaken afzonderlijk wel goed kunnen bewegen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef:Zijn je geleidingen nog wel vet? staat hij niet scheef? zit er niet een van de koppelingen los waardoor maar 1 motor al het werk moet doen? (en dus de boel scheef trekt in de blokkering..)
Geleidingen zijn nog onlangs voorzien van nieuw vet.
Koppelingen los, scheef staan, ... : ik zie niet hoe dat kan tijdens het frezen zelf, maar niet tijdens het joggen?
audiomanics schreef:Gebeurt het op een stuk waar je normaal weinig of niet komt?
Het gebeurde letterlijk in de buurt van het midden. Daar kom je het meest.
audiomanics schreef:Zo niet, dan zit er niets anders op dan de motoren te ontkoppelen, de moeren los te nemen van de brug en eerst controleren of de zaken afzonderlijk wel goed kunnen bewegen.
Kees
Op dat antwoord zat ik nou net niet te wachten ... :cry: ;-)
Maar ook hier geldt: hoe kan het dan, dat ik er tijdens het joggen geen last van heb en tijdens een freesrun wel?

Is het denkbaar dat je dit met instellingen (DIP-switches) op de driver voor elkaar kunt krijgen? Niet zo lang geleden heb ik het aantal micro-steps veranderd, van 1/8 naar 1/4. Stel dat ik daar een verdeerde switch heb overgehaald ...

N.B.
Joggen gaat met iets meer dan 4 m/min, frezen deed ik met 2,5 m/min.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voedingsspanning die het niet bijhoud?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door audiomanics »

Ik begreep dat deze machine al een tijdje draaide dus zoek ik naar iets wat veranderd kan zijn.. Bij een nieuw gebouwde machine die deze kuren vertoont bij de eerste testruns, dan kijk je naar andere dingen als uitlijning, driversettings etc..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef:Voedingsspanning die het niet bijhoud?
Dat is een goede. Volgens mij heb ik een tijdje terug ook iets aan de stroomsterkte gedaan. Joggen gebeurt per definitie met maar 1 as tegelijk. Het is heel goed mogelijk dat ik stroomreductie aan heb staan. Dan trekt frezen (regelmatig alle assen bewegen) meer stroom dan joggen ...
Ga ik nakijken!
audiomanics schreef:Ik begreep dat deze machine al een tijdje draaide dus zoek ik naar iets wat veranderd kan zijn.. Bij een nieuw gebouwde machine die deze kuren vertoont bij de eerste testruns, dan kijk je naar andere dingen als uitlijning, driversettings etc..

Kees
Ja, hij loopt toch al een jaartje.
Ik ben nog steeds wel zoekend naar de beste instellingen, maar dat is wat anders.

Ik ga eerst maar eens kijken naar die stroomsterkte, wellicht ook eens de spanning aan de voeding meten tijdens joggen en frezen ...
En anders zit er niets anders op dan een flink stuk los halen om te zoeken naar een mechanische oorzaak.

N.B.
Scheefstand van het portaal lijkt me redelijk uitgesloten. De X-as wordt door twee steppers met twee drivers aangedreven, en ze zijn middels een tandriem gekoppeld.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door audiomanics »

Ja, de steppers zijn gekoppeld... Maar als de koppeling tussen de motor en de schroefspindel los gegaan is, of zelfs gescheurd (in het geval van een harmonica-balg-koppeling) dan kan je koppelen wat je wil..
Als je de schroefspindels zelf gekoppeld hebt kan je geen scheefstand krijgen, maar dan kan er nog steeds een koppeling defect/los zijn.. Dan moet één van de motoren dus al het werk doen en draait de ander gewoon vrolijk mee zonder dat hij het zwaar krijgt.. Zo op het oog lijkt het dan goed, maar stiekum toch niet..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Thnx. Daar ga ik ook naar kijken.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door FSSF »

Dan zou het alsnog met joggen ook fout moeten gaan. Ik neem aan dat je de programmacode gecheckt hebt en/of een ander programmaatje geprobeerd hebt? Anders zelf even in het besturingsprogramma wat intypen zodat je de X-as aan het werk zet, indien dit goed werkt dan met de Y erbij proberen.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb in ieder geval één probleem gevonden: de twee KO-spindels van de X-as worden met tandriemen aangedreven. Één tandwiel kon (met veel kracht) een beetje slippen/draaien. Of dat de oorzaak is weet ik niet, de benodigde kracht leek me groter dan de stepper kan leveren, ik moest handschoenen aan om voldoende kracht te zetten. Er zat geen vlakke kant op de as. Nu wel (en nu ook op de andere assen).

Ook een tweede probleem gevonden: een van de twee KO-spindels had axiale speling. Zo op het oog 0,4 - 0,5 mm. Met het strakker zetten van de moer op de KO-spindel werd het iets beter. De moer zat echt vast (kan niet meer vaster), maar op het oog bleef er 0,2-0,3 mm speling.
Als ik hier goed gelezen heb moet ik dat met shim-ringen gaan uitvullen. Welke maat? ik neem aan:
- dikte: uitproberen
- buitendiameter = buitendiameter kogellager
- binnendiameter = mag binnenring kogellager niet raken
===> waar moet ik op letten bij het plaatsen van shimringen?

Het zijn 2 hoekcontactlagers, tegen elkaar geplaatst. Maar zoiets kun je op 2 manieren 'tegen elkaar in' plaatsen: met de open kan naar buiten, of met de open kant naar binnen (elkaar aankijkend).
===> welke van de twee moet ik hebben?

Nog andere zaken waarop ik moet letten (vorige week kende ik het woord shimmen nog niet)?

Gr. Dirk.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door mostudio »

Je moet de lagers in x opstelling zetten dat geeft een iets meer speel ruimte om in lijn te stellen.
Je boet iets in op stijfheid maar dat merk je haast niet in de opstelling die je gebruikt.

Dus als je naar de buitenring kijkt van het lager zie je een brede kopsekant en een smalle.
De breden kant gaan dan tegen elkaar. Met een shim er tussen.
De voorspanning is net kontact (speling 0) en dan 5 graden vaster.

Let op of je wel hoekkontactlagers er in heb zitten.
China wil wel eens normale 6000 serie er in doen en die een voorspanning geven.

7000
7200 series zijn hoekkontactlagers
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door audiomanics »

Het kan zijn dat er tussen de twee hoekcontact-lagers een busje geplaatst is, dat net iets te lang is, anders zou je die lagers zelfs tegen elkaar aan kunnen drukken... Het kan ook zijn dat er een grote ring (shim) tussen de twee lagers, tussen de buitenringen vergeten is... Verder moet je even checken of de buitenkant van die lagers niet te ruim in de zitting ligt.
Het kan ook zijn dat een van de lagers gescheurd is.. Als je er kracht op zet wijkt de buitenring iets..

Een beetje slippen/draaien is al voldoende om op termijn kompleet los te komen.. Vergis je niet in de krachten die een stappenmotor kan opbrengen.. Zeker bij snelle veranderingen dreunt die machine nog aardig door op de koppelingen.. Ik denk dat daar inderdaad wel de oorzaak te vinden is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Dank je.
Ik heb ook nog wat doorgezocht op shimmen en hoekcontactlagers. Bij die laatste kwam ik de kreet "X of O confuguratie" tegen. Bij een hoekcontactlager kun je de binnenring een beetje bewegen. In extreme gevallen kan die er naar een kant uit (de open kant), en naar de andere kant draai je hem (te) vast. Is de O-configuratie : de 2 open kanten naar elkaar/het midden toe gericht?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door mostudio »

Ik weet niet wat je bedoelt bedoel je de afdichting?
Daar moet je niet opletten dat zegt niets.
Als je naar de buitenring van de lager kijkt zie je een brede kant en een smalle kant
De twee brede kanten tegen elkaar zetten dat is het loopvlak van de kogels .
Kijk eens naar een doorsnede tekening van een hoekkontactlager dan zie je wat ik bedoel en je ziet dan gelijk in welke richting hij de kracht kan opvangen
Plaats reactie