Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Dit draadje is de voortzetting van mijn gelijknamige draadje op modelbouforum.nl.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/cnc ... frees.html
De reden is dat MBF toch meer over modelbouw gaat, en het hier veel meer gericht is op de techniek van en rond CNC.

Ik zal eeen bouwverslagje bijhouden, maar eerst vooral zuigen: vragen stellen voor zover ik het nog niet op dit forum heb gevonden.

Dirk
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

eerste vragen

Bericht door DirkSchipper »

Eerste vragen:

In het draadje "Portaalfrees (open source)" had ik al een opmerking gemaakt, maar verdere vragen van mij (die door dat zeer interessante draadje naar boven komen) zal ik hier stellen, want anders vervuil ik dat mooie open source verhaal.

In onderstaand schema zie ik een deel van de aansluiting van een USBCNC-board naar de drivers en steppers.
7570

Ik heb ook zo'n CPU5A4 bordje, en mijn drivers zijn de DM542A (nagennoeg identiek).

Wat mij opvalt in het schema is dat van 'PUL', 'DIR', en 'ENA' twee versies bestaan: de + en de - variant, en dat in het schema alleen de - variant wordt gebruikt.
==> Waarom zijn er zowel + als - aansluitingen, hoe bepaal ik welke ik nodig heb?

De betekenis van PUL (ook wel STEP genoemd) en DIR ken ik. Op PUL komen pulsen binnen die elk in één stap worden omgezet. DIR bepaalt of die stap links- dan wel rechtsom gaat, maar over ENA twijfel ik. Ik denk dat ENA een soort commando is "reageer wel/niet op PUL- en DIR-pulsen". Kortom als ENA disabled is, kan de software PUL's en DIR's sturen tot het een ons weegt, de stappenmotor zal niet bewegen.
==> Heb ik dat goed begrepen?
==> Wat is de zin hiervan? ENA wordt door de software bediend.
Immers, als die software vind dat PUL en DIR niet verwerkt moeten worden, kan het ook geen PUL- en DIR-signalen sturen. Even betrouwbaar, toch?!!

Ik heb zo'n Chinese freesmotor/spindle met VDF van Huanyang.
Die moet je vanuit USBCNC aan en uit kunnen zetten (met de 'TOOL'?), en het toerental instellen met de 0-10V draad. In de CPU5A-flyer staat (onderaan op pag.9) hoe je een HF spindle met VDF moet aansluiten: 3 draadjes (TOOL, 0-10V, GND). Maar in meerdere draadjes in dit forum staat dat daarvoor zo'n printje van DamenCNC gebruikt moet worden (http://www.damencnc.com/nl/software/usb ... sories/353).
==> Wat is nu goed: wel/niet printje?

Hierddoor begin ik ook te twijfelen aan een zgn. breakout-boardje. Als ik die flyer van USBCNC lees, denk ik : heb ik niet nodig, maar voor het aansluiten van de VDF lijkt dfat niet correct.
==> Hoe zit het nu echt?

Gr. Dirk.
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door e.i. Genwys »

Hey Dirk,

Cor hier ,ook van het MBF.
We hebben dezelfde setup denk ik (behalve dat printplaatje) , in mijn draadje hier al wat meer info:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... &start=112

Zelf heb ik het nog niet aangesloten , maar het zal niet al te lang meer duren denk ik.


groeten,
Cor
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: eerste vragen

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef:Wat mij opvalt in het schema is dat van 'PUL', 'DIR', en 'ENA' twee versies bestaan: de + en de - variant, en dat in het schema alleen de - variant wordt gebruikt.
==> Waarom zijn er zowel + als - aansluitingen, hoe bepaal ik welke ik nodig heb?
Beste Dirk,
Diezelfde blokken komen ook al in een eerder schema voor, namelijk onder het hoofdstuk voeding. Daar zie je dat de +DIR, +PUL en +ENA aan de +5Volt hangen.
Omdat ik de machine in dat topic per functioneel onderdeel uitleg en aansluit zul je inderdaad lege aansluitingen tegenkomen, maar die hebben dan een andere functie en kom je weer tegen in een ander hoofdstuk.
De reden om niet in een keer een compleet aansluitschema neer te leggen is omdat niet geoefende bouwers dan al meteen het overzicht kwijt zijn. Wat ik probeer te bereiken is dat ook iemand met ca 0% kennis de werking en de samenhang kan begrijpen.
Oplettende lezertjes zullen, zeker op de CPU5A4 nog meer aansluitingen tegenkomen die nu nog niet besproken zijn. (met name de aansturing van de solid-state-relays en de besturing van de freesmotor)
Als je een CPU5A4 hebt kun je die zonder tussenkomst aansluiten op een VFD met die drie draadjes.
In mijn volgend stukje komt dit aan de orde.


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: eerste vragen

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef:Omdat ik de machine in dat topic per functioneel onderdeel uitleg en aansluit zul je inderdaad lege aansluitingen tegenkomen, maar die hebben dan een andere functie en kom je weer tegen in een ander hoofdstuk.
Dat snap ik. Misschien heb ik te vroeg gereageerd.
audiomanics schreef:De reden om niet in een keer een compleet aansluitschema neer te leggen is omdat niet geoefende bouwers dan al meteen het overzicht kwijt zijn. Wat ik probeer te bereiken is dat ook iemand met ca 0% kennis de werking en de samenhang kan begrijpen.
Je kunt het schema ook vereenvoudigen door maar 1 driver/stepper te tekenen. Meer assen is gewoon een kwestie van herhalen. Net zo vaak als je assen hebt. :shock:
audiomanics schreef:Oplettende lezertjes zullen, zeker op de CPU5A4 nog meer aansluitingen tegenkomen die nu nog niet besproken zijn. (met name de aansturing van de solid-state-relays en de besturing van de freesmotor).
Ja zeker. Vol verwachting klopt mijn hart ... ;-)
audiomanics schreef:Als je een CPU5A4 hebt kun je die zonder tussenkomst aansluiten op een VFD met die drie draadjes. In mijn volgend stukje komt dit aan de orde.
Nu klopt mijn hart nog harder! :P
Alhoewel je mijn vraag al beantwoord hebt.

Bedankt, en ga vooral zo verder.
Ik waardeer dit zeer, en anderen zeker ook.

Dirk.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: eerste vragen

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef:Als je een CPU5A4 hebt kun je die zonder tussenkomst aansluiten op een VFD met die drie draadjes.
???
CPU5A3 en CPU5A4 zijn dezelfde 'machientjes' volgens mij.
Alleen is in de CPU5A4 het 4e kanaal (as) vrijgegeven. Maar als je een CPU5A3 hebt gekocht kun je die door een code te kopen upgraden naar een CPU5A4. Zie de manual van de sofware, pag. 26, §2.1.19
(http://www.edingcnc.com/upload/files/us ... _v4.00.pdf)

Dirk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: eerste vragen

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef:CPU5A3 en CPU5A4 zijn dezelfde 'machientjes' volgens mij.
Ja, dat is mij bekend, maar je gaf toch in een van je eerdere post aan dat je een CPU5A4 had maar dan met DM542a stepperdrivers?
Ik meen dat dat printje alleen bedoeld is voor controllers die een pulsbreedte gemoduleerd signaal afgeven in plaats van een spanning 0-10V.
De CPU4 is zo'n controller die geen spanning maar een PWM (PulseWidthModulation) signaal afgeeft.
Het printje maakt dan van dat PWM signaal weer een 0-10V gelijkspanning
Maar jij hebt een CPU5A4, dus......(geen printje nodig)
Of is het iets anders dat je niet snapt?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Nee, ik snap het wel. Maar gisteren reageerde ik vanaf mijn werk. Ik kon niet exact zien welke versie ik thuis op het bureau had liggen. Dat is dus de CPU5A3. :oops:

De CPU4 geeft dus een PWM-signaal af, de CPU5Ax geeft dus 0-10V af, en kan dus rechtstreeks aangesloten worden.

Gr. Dirk.
prop-er
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2012 16:15

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door prop-er »

Dirk,

Valt er al wat nieuws te melden?

Groet,

Vincent
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Oeps te lang hier niet gekeken omdat er toch niets te melden viel. :oops:

Ja, eindelijk valt er wat nieuws te melden. Afgelopen weekend heb ik van Anko alle te frezen onderdelen (gefreesd en wel) in ontvangst mogen nemen. Ik moet een lopend projectje nog even afronden om ruimte te maken voor de bouw (Pilatus B4 van ± 2m25. Bouwpakkeltje vond ik ergens in een uithoek van de garage). Rond de kerst heb ik lekker wat dagen vrij, dan kan ik een vliegende start maken ...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ja, er valt nog meer nieuws te melden.
- alle lopende projecten zijn beëindigd/afgerond. Dat betekent ruimte op de werkbank.
- de tafel waarop het machien moet worden gemonteerd is nagenoeg af.
- het werkblad dat daarop moet worden geplaatst maak ik door 2 platen aluminium op, en onder een plaat multiplex te lijmen (mbv. vacuüm). Dat wordt mbv. gewichten op onze natuurstenen tuintafel vlak gelegd. Dat is nl. het meest rechte vlak dat ik in huis heb, voor zover ik kon beoordelen mbv. een rij absoluut recht en ongetordeerd.
Probleem: het is buiten, ik heb 24 uur droog en niet te veel wind nodig om dat blad en vacuümpomp veilig buiten te kunnen laten staan. Daar is het nu echt het seizoen voor .... :evil:

Binnenkort foto's ...
zeeschuim

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door zeeschuim »

het blad zit in de vacuumzak en de pomp kan onder de tafel, dus nat word het niet
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DirkSchipper »

Ja, maar het moet niet zo hard waaien, anders regent het onder de tafel door ... :shock:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe eigenbouw frees (vervolg)

Bericht door DaBit »

Ik weet niet hoe ver je tuintafel van een 'binnen' af staat, maar die heldere PVC slang met zo'n stalen veer erin is niet zo heel duur. Een metertje of 5 is best te doen kwa kosten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie